English

افزایش سطح آگاهی مردم از طریق گفتگوهای اجتماعی؛

تقویت گرایش به صرفه جویی آب با پذیرش مسؤلیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی چیست؟ این سوال مهمی است که پاسخ صحیح به آن در هر جامعه به صورت عملی، باعث خواهد شد تا شرایط بسیار مناسبی برای جامعه ایجاد شود، مشکلات بهتر و راحت تر رفع شده و جامعه به سمت توسعه حرکت کند. مسئولیت و تعهد اجتماعی در واقع یک عامل مهم در ایجاد حس مسئولیت پذیری در جوامع مختلف است .

تقویت گرایش به صرفه جویی آب با پذیرش مسؤلیت اجتماعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مسئولیت اجتماعی یک چارچوب و محدوده اخلاقی است که در آن وظایف مختلفی که تمامی آن ها دارای منافع برای جامعه هستند، بر عهده فرد، سازمان و یا نهادی خاص گذاشته می شود. این مفهوم به صورت دقیق تر به معنای انجام وظایف فردی به وسیله تک تک افراد جامعه است که انجام این وظایف باعث

می شود تا تعادل مناسبی بین اکوسیستم و اقتصاد جامعه برقرار شود. استفاده از لفظ وظیفه نشان می دهد که هر فرد در حالت عادی بایدبه این وظایف واقف بوده و نقش خود را در حفظ این تعادل به صورت مشخص پذیرفته و ایفا کند .

حوزه مسئولیت اجتماعی درحیطه آبی شامل پذیرش مسئولیت در قبال تأثیرات و پیامد‌های تصمیمات و فعالیت‌ها بر جامعه و محیط زیست  و تقویت تأثیرات مثبت و کاهش تأثیرات منفی بر آن‌ها است .

سیزده تیرماه سال جاری بود که شرکت آبفا اصفهان در ادامه سیاست های خود جهت مدیریت مصرف اولین دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی صنعت آب و فاضلاب کشور با رویکرد تخصصی در حوزه مطالعات اجتماعی در آبفای استان اصفهان را ایجاد کرد تا با مطالعه مسائل اجتماعی مرتبط با اجرای پروژه های آبفا در سطح استان یکی از رویکرد های مهم این بخش را تحقق ببخشد .

اهمیت مسئولیت اجتماعی از اهداف مهم تشکیل دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی خواهد بود که شرکت آبفا در تلاش است چشم انداز اجتماعی طرح ها و برنامه ی آبفا را  در این دفتر با مطالعات اجتماعی که در این دفتر انجام خواهد شد ترسیم کرده و راهبردهایی برای به حداقل رساندن پیامدهای اجتماعی فعالیت‌های عمرانی و توسعه ای درون و برون شهری آبفا تدوین کند.

ارتقای فرهنگ مدیریت مصرف آب و افزایش سطح آگاهی مردم پیرامون منابع آبی از طریق گفتگوهای اجتماعی و فرهنگی با نهادهای مدنی، انجمن‌های علمی و رسانه‌ها می تواند مصرف آب را توسط بهره برداران مدیریت کند و چالش های زیست محیطی را قبل از اجرای طرح های آبفا شناسایی کرده و برطرف نماید .

برای خواننده این گزارش ایجاد سوال خواهد شد که آیا تا قبل از تشکیل این دفتر مسائل زیست محیطی طرح ها مورد مطالعه و بررسی قرار نمی گرفته است ؟! باید اذعان کرد که شرکت آبفا استان اصفهان در تمام اجرا طرح های خود مسائل زیست محیطی را اولویت قرار داده و می دهد  اما از این به بعد این کار با انسجام بیشتر در دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی آبفا اصفهان به شکل تخصصی دنبال خواهد شد و پژوهشگران و کارشناسان مسائل اجتماعی در حوزه های مختلف در شهرها و روستاها، طرح ها و برنامه های صنعت آبفا را مورد تحقیق و بررسی قرار خواهند داد .

می توان گرایش به صرفه جویی را با مفاهیمی، همچون پذیرش مسؤلیت اجتماعی تقویت کرد. مسئولیت-پذیری اجتماعی، تعهد درونی فرد را برای انجام رفتارها و فعالیت های مطلوبی که بر عهده او گذاشته شده یا جامعه از او انتظار دارد را سبب می شود. این امر ضامن بقای زندگی جمعی است که نشان می دهد بین مسؤولیت‌پذیری اجتماعی و رفتار صرفه جویانه در مصرف آب، رابطه وجود دارد که هرچه مسؤلیت  پذیری اجتماعی افزایش یابد گرایش به صرفه جویی بیشتر خواهد شد .

با توجه به تأثیر معنادار مسؤولیت پذیری بر گرایش به صرفه‌جویی در مصرف آب ، شرکت آبفا اصفهان توانسته با ایجاد دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی در تحقق  مسئولیت اجتماعی  شهروندان اصفهان در زمینه آموزش و فرهنگ سازی مسؤولیت‌پذیری، به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک کند و می‌توان امیدوار بود که با بالا بردن گرایش‌های شناختی، عاطفی و رفتاری مردم نسبت به صرفه‌جویی در مصرف آب، از میزان مصرف بی‌رویه آب در اصفهان کاسته شود .

باید تلاش کرد مسؤلیت پذیری افراد را در هر دو جنبه فردی و جمعی آن افزایش داد. مقایسه همبستگی دو بعد مسؤولیت پذیری، با ابعاد گرایش به صرفه جویی نشان می دهد که همبستگی بعد مسؤولیت پذیری فردی تقریباً دو برابر همبستگی بعد مسؤولیت پذیری جمعی است و همچنین، بعد مسؤولیت پذیری فردی تقریباً دو برابر بعد مسؤولیت پذیری جمعی، تغییرات متغیر وابسته را تبیین می کند. از آنجایی که آب منبعی است که در مالکیت جمع است و لزوم نگهداری آن مسؤولیت تمامی افراد را می طلبد، لذا بالا بردن مسؤولیت پذیری جمعی افراد باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد وشرکت آبفا استان اصفهان تلاش دارد تا با ایجاد این دفتر این امر را محقق کند.

حفظ منابع آبی به ویژه در استان اصفهان مهم و حیاتی قلمداد می‌شود و تمهیدات لازم در این راستا توسط شرکت آبفا اصفهان اندیشیده شده است و البته از همه مهم‌تر هریک از افراد جامعه به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در استفاده درست از آب و حفاظت از آن سهم به سزایی دارند که باید این مهم را در دستور کار قرار دهند. مهم نیست که تلاش ما جهت حفظ آب کوچک باشد یا بزرگ ، باید به شکل اجتماعی و گروهی در مسیر صرفه جویی آب حرکت کنیم و صرفه جویی را مسئولیت اجتماعی خود بدانیم زیرا در صورت خشکسالی و کمبود آب ، ضرر و زیان  آن شامل همه افراد جامعه خواهد شد و دیگر آن صحبت های متداول که برخی افراد می گویند که : آب خودمان است ، پولش را می دهیم و یا همسایه هم با آب آشامیدنی ماشین می شوید چرا ما نشوییم! این گفته ها آن زمان گریبان همه آحاد جامعه را خواهد گرفت زیرا مسئولیت اجتماعی خود را جهت صرفه جویی در مصرف آب انجام نداده ایم.

هدفی که برای کاهش مصرف آب در کشور تعیین شده بدون همکاری شهروندان مقدور نیست. یعنی تا زمانی که خود ما باور نکنیم در آستانه چه فاجعه ای هستیم و صرفه جویی در مصرف آب تبدیل به یک گفتمان غالب در جامعه نشود مشکل پابرجا خواهد ماند. در سال های اخیر برای تحقق این هدف کمپین های اجتماعی مختلفی به همت سازمان های مردم نهاد و دستگاه های دولتی شکل گرفته و به کمک شبکه های اجتماعی هم سعی شده بخش بزرگتری از جامعه با این کمپین ها همراه شوند اما متاسفانه بعضی از شهروندان هنوز به ماجرا بی اعتنا هستند و گمان می کنند یک نفر تاثیری در شکل گیری این جریان اجتماعی ندارد. هرچند که 9 قرن پیش خیام سروده باشد: یک قطره آب بود با دریا شد/ یک ذره خاک با زمین یکتا شد... .

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه