English

گلخانه‌های نسل جدید، قابلیت بالایی برای بازچرخانی آب دارند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد به اهمیت بازچرخانی آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: گلخانه‌های نسل جدید، قابلیت بالایی برای بازچرخانی دارند و این مقوله در نسل جدید گلخانه ها بطور پررنگ دیده شده و با تکنیکی که اکنون در گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد مصرف آب و عوارض گلخانه ها کاهش پیدا کرده است.

گلخانه‌های نسل جدید، قابلیت بالایی برای بازچرخانی آب دارند

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به  افزایش سریع جمعیت کشور و بالا رفتن مصارف و نیاز بیش از پیش به تولید محصولات کشاورزی و همزمان حفظ منابع آب زیرزمینی گفت: به نظر می رسد بهترین راه برای رسیدن به این مهم، افزایش تولید در واحد سطح از طریق گلخانه های استاندارد  باشد.

وی باین کرد: ایجاد گلخانه های نسل جدید را گامی دیگر در کاهش قابل توجه مصرف آب و عوارض آلودگی ها دانست.

وی افزود: متاسفانه در ایران، افزایش تولید یا با افزایش سطح زیر کشت همراه بوده و یا با مصرف هرچه بیشتر سموم و کودهای شیمیایی که در این میان، مورد اول منجر به کاهش سطح اراضی جنگلی  و مرتعی شده و مورد دوم افزایش میزان آفتکش ها را در بر دارد.

جوادیان زاده به اهمیت بازچرخانی آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: گلخانه‌های نسل جدید، قابلیت بالایی برای بازچرخانی دارند و این مقوله در نسل جدید گلخانه ها بطور پررنگ دیده شده  و با تکنیکی که اکنون در گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد مصرف آب و عوارض گلخانه ها کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی در نسل جدید گلخانه ها هم در بخش نفوذ و هم در بخش تبخیرآب به طور جدی مدیریت می شود و آب به طور کامل در سیستم، باز چرخانی شده و طی تکرارهای متعدد، هر بار این آب، تصفیه شده و در سیستم گلخانه گردش پیدا می کند.

وی در مورد عوارض گلخانه ها هم افزود: در گلخانه های متداول، پسابی که معمولا آلایندگی بالایی دارد و حاوی کود و سموم زیادی است در داخل زمین نفوذ می کند یا درمحیط اطراف رها سازی می شود ولی در نسل جدید گلخانه ها به دلیل بازچرخانی‌ مستمرو تصفیه پساب در سیکل بسته بارآلایندگی پایین می آید.

وی خبر خوب جهاد کشاورزی در این بخش را موافقت با راه اندازی گلخانه های نسل جدید اعلام کرد و گفت: قرار است گلخانه های نسل قدیم از دستور کار خارج شوند که اگر این اتفاق خوب رخ دهد در آینده نزدیک شاهد احداث گلخانه های جدید با بهره وری بسیار بالا و آلایندگی و عوارض جانبی بسیار کم خواهیم بود و ما در این بخش به اهداف خود میرسیم.

جوادیان زاده اظهار داشت: در گلخانه های برخی از کشورهای پیشرفته، هندوانه را با ۲ تا ۳ هزار متر مکعب آب در سال به ازای هر هکتار پرورش داده  و برداشت می کنند در صورتی که در کشور ما حداقل ۲۰ هزار متر مکعب آب در سال به ازای هر هکتار کشت هندوانه مصرف می شود.

وی تاکید کرد: وقتی بتوانیم با این تکنولوژی به این میزان از بهره وری آب دست پیدا کنیم آن وقت می توان در کنار حفاظت از منابع آب، بحث امنیت غذایی و خودکفایی در بخش کشاورزی که از اهداف مهم کشورمان می باشد را نیز در دستور کار داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه