English

کشاورزان از کشت زود هنگام پاییزه در منطقه مغان خودداری کنند

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: کشاورزان از کشت زودهنگام محصولات پاییزه در شبکه آبیاری و زهکشی مغان خودداری کنند.

کشاورزان از کشت زود هنگام پاییزه در منطقه مغان خودداری کنند

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، فیروز ندایی ، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با توجه به کاهش بارندگی در حوضه آبریز رودخانه ارس ، وقوع خشکسالی شدید در این حوضه ، کاهش حجم آب ذخیره سدهای مخزنی ارس و خداآفرین ، احتمال تداوم خشکسالی در پاییز سال جاری و سال آبی آینده و ضرورت تامین آب محصولات کنونی در شبکه آبیاری مغان، کشاورزان منطقه باید  از کشت زودهنگام کلیه محصولات پاییزه (نظیر کلزا و سیر) در شبکه آبیاری و زهکشی مغان خودداری کنند.

وی از کشاورزان خواست به دلیل نبود امکان تامین آب مطمئن، کشت محصولات پاییزه در شبکه آبیاری مغان را بعد  از نیمه دوم مهرماه سال جاری انجام دهند.

معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: آب مورد نیاز کشاورزان در حوزه آبریز رودخانه ارس،سدهای ارس و خداآفرین و شبکه آبیاری و زهکشی مغان تامین شده و برای گذر از شرایط کم آبی و خشکسالی، باید کشاورزان شبکه آبیاری و زهکشی مغان اقدامات لازم برای مدیریت کمبود آب در شبکه از جمله انجام کامل آبیاری شبانه، کاهش ساعات آبیاری، تغییر در شیوه آبیاری محصولات ردیفی، افزایش دور آبیاری محصولات کشاورزی ، اعمال کم آبیاری و همچنین نوبت بندی آب در کانال‌ها را انجام دهند تا از وضعیت خشکسالی و کمبود شدید آب در شبکه خارج شویم.

ندایی با بیان اینکه میزان بارندگی در استان اردبیل نسبت به متوسط و دراز مدت سال ۱۹ درصد کاهش داشته است،افزود: مصرف بهینه آب و صرفه‌جویی در استفاده از آب کشاورزی و آشامیدنی ضروری است و  رسانه‌ها باید فرهنگ استفاده بهینه از آب کشاورزی و آشامیدنی را در بین مردم ترویج دهند.

وی با اشاره به اهمیت تامین آب شرب پایدار برای شهروندان و مصارف کشاورزی بر نظارت دقیق الگوی کشت اراضی پایاب شبکه‌ها تاکید کرد.

استان اردبیل مشتمل بر ۱۳ شهرستان و دارای چهار محدوده مطالعاتی آب است که مقادیر بارش بر اساس آمار ۲۴ ایستگاه مبنای مستقر در نقاط مختلف گستره‌ استان همه روزه رصد، اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه