English

حسن خداپرست:

قربانیان پیک‌های کرونایی، بیمارانِ بدحالِ غیرکرونایی هستند

رئیس بیمارستان قائم(عج) بیان کرد: در حوزه تخت‌های آی‌سی‌یو در مضیقه جدی هستیم و بیمارستان قائم(عج) دوران سختی را طی می‌کند و فوتی‌ها پایین نیامده و بیماران ICU به سمت بدحال شدن پیش می‌روند.

قربانیان پیک‌های کرونایی، بیمارانِ بدحالِ غیرکرونایی هستند

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حسن خداپرست رئیس بیمارستان قائم(عج) مشهد عنوان کرد: قربانیان واقعی این پیک‌های کرونایی شاید بیمارانِ بدحالِ غیرکرونایی باشند که نیاز به برخی سرویس‌ها و جراحی‌ها دارند، اما در شرایط اوج بیماری هستیم و بسیاری از امکانات و بخش‌ها به کووید اختصاص یافته‌اند.

حسن خداپرست در ادامه این خبر اضافه کرد: بسیاری از بیماران بدحال غیرکرونایی مانند بیماران سرطانی و ... که عمل‌های جراحی اجتناب‌ناپذیر دارند، به مشکل خورده‌اند چرا که در بیمارستان‌های قائم، امام رضا و هاشمی نژاد مشهد تقریبا عمل الکتیو نداریم و به این زودی‌ها هم شرایطش فراهم نخواهدشد.

رئیس بیمارستان قائم(عج) همچنین ادامه داد: در حوزه تخت‌های آی‌سی‌یو در مضیقه جدی هستیم و بیمارستان قائم(عج) دوران سختی را طی می‌کند و فوتی‌ها پایین نیامده و بیماران ICU به سمت بدحال شدن پیش می‌روند و همچنان بیمارانی پشت در ICU منتظر خالی شدن تخت هستند و اگرچه تلاش می‌کنیم در بخش‌های کرونایی شرایط ICU را ایجاد کنیم، اما به هر حال نمی‌توان در یک بخش عادی شرایط مراقبت ویژه را فراهم کرد.

وی در مورد سویه لامبادا تصریح کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر موج فعلی را پشت سر بگذاریم، چرا که نگران مرزهای کشور و ورود لامبدا و موج ششم کرونا هستیم و اگر لامبدا همزمان با پیک فعلی وارد شود، واقعا مشکل پیچیده‌ای در مشهد خواهیم داشت و فاجعه خواهدبود و کمبود تخت خالی در مشهد و استان خیلی مشکل‌ساز شده و مقامات استانی به فکر مراکز صحرایی‌اند و امیدواریم در ورودی بیماران کاهش داشته باشیم.

خداپرست در مورد عدم رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی افزود: به‌نظر می‌رسد جامعه با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد و در شرایطی که هیچ خانواده و فامیلی را نمی‌توان یافت کرد که فرد فوتی از کرونا یا ابتلای جدی نداشته باشد، هنوز هم چندان پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند و شاهد ترددهایی در شهر هستیم که برای معاش و مشکلات اقتصادی هم نیست.

وی در ادامه گفت: اگر مغازه‌ها تعطیل نمی‌کنند، مشتری به فکر خودش باشد، همه چیز را که نمی‌توان با بگیر و ببند پیش برد و خود افراد نباید در تجمعات شرکت کنند و بیماران بیمارستانی اغلب در تجمعات چند نفری خانوادگی مبتلا شده‌اند و قرنطینه در خانه را جدی نگرفته‌ایم و امروز می‌بینیم که بیش از نصف یک فامیل ۱۰ نفری به کرونا مبتلا می‌شوند و در همین هفته سه فوتی در اقوام خودم داشتم که دو فوتی ممکن است به تجمعات مذهبی مربوط باشد و یکی هم در تجمعات خانوادگی مبتلا شده باشد.

رئیس بیمارستان قائم(عج) با انتقاد از برخی نسخه‌هایی که در زمینه کرونا تجویز می‌شود، متذکر شد: اگرچه نسخه پزشک تصمیم علمی ایشان بر روی کاغذ است و هیچ‌کس اندازه او بیمار را ارزیابی نکرده و در آن لحظه مطلع نبوده، ولی با تمام این‌ها به‌نظرم نوشتن نسخه‌های عجیب و غریب در این زمینه درست نیست و هیچ هزینه‌ و تبعاتی هم ندارد و نسخه‌هایی می‌بینیم که چندین دارو التهابی با هم نوشته شده و هیج سوالی هم نمی‌شود که چرا به این شکل تجویز شده است. از طرف دیگر مطالبات جامعه هم این رویه غلط نسخه نویسی را تشدید می‌کند.

وی همچنین اظهار کرد: در شبکه‌های اجتماعی به راحتی هر مطلبی درباره درمان نوشته می‌شود و بیماران با خوددرمانی از پزشکان مطالبه می‌کنند که برخی داروهای مشهور مانند رمدسیویر و ... هم برای‌شان نوشته شود و اگر هم پزشک اقدام به نوشتن نسخه نکند، خود بیماران به صورت آزاد یا قاچاق نسبت به تهیه آن اقدام می‌کنند و کم نداشتیم بیمارانی که طی روزهای اخیر دنبال اکتمرا یا همان تمزیوا با قیمت‌های ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان در بازار آزاد بودند.

رئیس بیمارستان قائم(عج) مشهد

خداپرست در ادامه بیان کرد: تمام این‌ها باعث می‌شود که هزینه کمرشکنی به کشور وارد شود و وزارت بهداشت و دولت تمام بضاعت مالی خودشان را برای کرونا گذاشته‌اند و هزینه‌هایی که می‌کنیم سرسام‌آور است و از بیماران خواهش می‌کنیم سیستم ارجاع را رعایت کنند و در همان ابتدا به بیمارستان مراجعه نکنند و اول به مراکز درمانی و مطب‌ها رجوع کرده و در مراحل بعدی اگر متخصص تجویز کرد به بیمارستان بیایند.

وی در مورد بیماری قارچ سیاه اذعان کرد: در پیک‌های قبلی کرونا، بسیار اندک به این بیماری مبتلا می‌شدند، اما متاسفانه به علت شدت بیماری در این پیک و تعداد زیاد بیماران بدحال و درمان‌هایی که انجام می‌شود، بیماری فارچ سیاه در حال زیاد شدن است و باید توجه کرد تا زمانی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت واکسینه نشوند، این پیک‌های کرونایی ادامه خواهدداشت و نباید به فکر تمام شدنشان باشیم.

وی ادامه داد: نباید به بهانه این که فلان واکسن اثربخشی کمی دارد، روند واکسیناسیون را معطل کنیم و بهترین واکسن، اولین واکسنی‌ست که در دسترس ما قرار می‌گیرد تا سطح واکسیناسیون جامعه به ۸۰ و ۹۰ درصد برسد، وگرنه باید منتظر پیک‌های ششم، هفتم و پس از آن هم باشیم.

رئیس بیمارستان قائم(عج) با اشاره به استعفای کادر درمان گفت: دو استعفا در این بیمارستان داشتیم که به خاطر کرونا نبود و استعفایی بخاطر کرونا نداشته‌ایم و یک مورد پرستاری بود که مشکل خانوادگی داشت و تصمیم به ادامه طرح نداشت و دیگری هم فردی بود که فرزندش به خاطر ابتلا به بیماری خاص، نیاز به مراقبت داشت.

خداپرست در خاتمه خاطر نشان کرد: نیاز ما به پرستار مبرم و جدی است و حتی همکارانی که به علت یکسری معذوریت‌ها از فعالیت در بخش کووید معاف شده بودند را درخواست بازگشت دادیم و خواهش کردیم که بازنگری کنند که البته خیلی هم استقبال نشد و برنگشتند. نیرو در بخش‌های کرونایی واقعا کم است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه