English

تشریح ویژگی‌های چشم‌انداز قم ۱۴۰۴

معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم به تشریح ویژگی‌های چشم‌انداز قم ۱۴۰۴ پرداخت.

تشریح ویژگی‌های چشم‌انداز قم ۱۴۰۴

به گزارش خبرگزاری موج قم، محسن رنجبر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سال‌های گذشته شهرداری قم را برنامه محوری دانست و اظهار داشت: از سال ۹۴ یکی از اولویت‌های شهرداری قم، تدوین سند چشم‌انداز و برنامه عملیاتی کارآمد و قابل‌اجرا تعیین شد که این برنامه با مشارکت همه ذینفعان شهر ازجمله حوزه‌های علمیه، مراجع، دانشگاه‌ها، ادارات دولتی و نخبگان شهر قم، تدوین و به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم بابیان اینکه نخستین برنامه پنج‌ساله بر مبنای آخرین استانداردهای علمی روز و نگاه واقع‌بینانه و بومی در قالب یازده هدف کلان راهبردی، ۱۱۸ سیاست اجرایی و ۵۰۰ طرح، تدوین و در اواخر سال ۹۵ در شورای اسلامی شهر، تصویب و برای اجرا به شهرداری قم ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در ادامه، سیستم بازخورد راهبردی که وظیفه آن نظارت و کنترل بر میزان تحقق چشم‌انداز اهداف و راهبردهای مندرج در برنامه بلندمدت شهرداری  بوده در سال ۹۷ اجرایی شد که این سیستم به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم شهرداری قم توانایی رصد میزان اجرای برنامه و انحرافات احتمالی از آن را ایجاد کرد.

رنجبر یکی از سیستم‌های مدیریتی تعریف شد را برنامه نظام جبران خدمت ذکر کرد و گفت: این سیستم بر مبنای متد انگیزشی و ایجاد ارتباط بین نظام حقوق و دستمزد و رفاهیات کارکنان با اجرای برنامه‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت شهرداری برنامه‌ریزی و در آن، پرداخت‌های مرتبط با نیروها از حالت سنتی، خارج و متناسب با برنامه‌ها تعریف شد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های برنامه محوری در سند چشم‌انداز شهرداری قم، چابک سازی و کوچک‌سازی ساختار تشکیلاتی شهرداری و متناسب با آن افزایش توانمندی نیروها از طریق آموزش ایجاد زمینه‌های خلاقیت، پیاده‌سازی سیستم‌هایی مانند نظام پیشنهادها و مدیریت دانش و بهبود رفتار و فرهنگ سازمانی بوده که خوشبختانه اجرای نسبتاً مناسب نظام‌های مدیریت یادشده کمک کرد تا برخلاف سایر شهرداری‌های کلان‌شهرها، شهرداری قم ازنظر تعداد نیروی انسانی، فرآیند کاهشی داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره برخی از دلایل عدم تحقق کامل برنامه چشم‌انداز اول شهرداری عنوان کرد: یکی از موانع، اتفاقات تحریمی و گرانی‌ها بود که پایه اقتصاد کشور را دگرگون کرد و پیش‌بینی ما هم در روند توسعه شهر تحقق نیافت، فضای تحریمی قیمت‌های پایه را تغییر داد و پیمانکاران نیز به چالش دچار کرده است.

وی ویژگی‌های برنامه چشم‌انداز قم ۱۴۰۴ را موردتوجه قرار داد و افزود: در این برنامه به لحاظ مکتب برنامه‌ریزی به دنبال آن بودیم که در کشور باید از کدام مدل برنامه‌ریزی کلان استفاده کرد و پس از تحقیقاتی به  این نتیجه رسیدیم که رهبر انقلاب چند سال قبل الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را مطرح کرده بودند و اگرچه الگو به نتیجه نهایی نرسیده بود اما برای آن بسیار کار شده بود. درواقع، این الگو رویکرد جدیدی برای بحث پیشرفت کشور بود و با توسعه غربی نیز به لحاظ بنیادین تفاوت زیادی داشت.

رنجبر خاطرنشان کرد: یکی از بهترین روش‌های کنونی تدوین برنامه مدیریت شهری، الگوی شهر همگراست و ما این الگو را برای شهر مقدس قم بومی‌سازی کردیم و در آن به دنبال این مسئله هستیم که برای شهروندان، معنویت، امنیت، آسایش و افزایش کیفیت زندگی را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های این برنامه یادآور شد:در این روش به گذشته و حال شهر توجه و مشخص می‌شود که بر اساس روش آینده‌پژوهی، شهر به چه سمتی می‌رود و ازنظر جمعیت، در آینده چه تناسبی دارد که در کنار آن بحث آینده‌پژوهی شهرها را با الگوهای مختلف مطالعه کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: با این الگو و ترکیب آن با الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، ۱۹ محور موضوعی را استخراج و ورودی‌ها را در قالب نقاط قوت و ضعف شهر، ارزیابی و آن‌ها را در اتاق‌های اندیشه‌ورز باهم تلفیق کردیم که  برنامه دوم نیز به‌این‌ترتیب به‌طور کامل به‌صورت راهبردی شکل گرفت و قسمت عملیاتی آن نیز آماده  و مشخص شد که در ابتدای سال ۱۴۰۰ هریک از شاخص‌های پیامدی و شاخص‌های عملیاتی چه رقمی خواهد بود و در پایان برنامه ۱۴۰۴ چه عددی باید باشد.

به گفته وی با توجه به بحث چشم‌انداز و بضاعت‌های موجود و از دید منابع مالی شهرداری، سه برنامه تدوین  و مشخص شد که قم در پنج سال آینده در درآمد چه وضعیتی خواهد داشت و با توجه به این منابع درآمدی، هدف‌گذاری‌ها انجام شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی