English

عبدالرضا پیروی منش مطرح کرد؛

بازرسی از ۴۲ هزار واحد صنفی هرمزگان تنها با ۶۰ نیروی عملیاتی

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان هرمزگان گفت: نزدیک به 42 هزار واحد صنفی در استان وجود دارد که تعداد نیروی عملیاتی برای رصد آن ها تنها 60 نفر است، کمبود نیرو و محدودیت در استخدام باعث شده است تا از بسیج و بازرسان افتخاری در این راستا کمک بگیریم.

بازرسی از  42 هزار واحد صنفی هرمزگان تنها با 60 نیروی عملیاتی

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، عبدالرضا پیروی منش معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان هرمزگان در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت گرامی داشت روز خبرنگار، ضمن بیان اینکه یکی از وظایف مهم این معاونت بررسی  و رصد شرایط  بازار و تکانه های آن و نظارت بر توزیع و تقسیم کالا است، اذعان داشت: برخی از کالاها مانند نان، داری نرخ مصوب هستند و  در سال شاید یک بار قیمت ها بر اساس مصوبات تغییر کند.

وی ادامه داد: اما بعضی از کالا ها بر اساس قیمت خرید ، قیمت گذاری می شوند و سود قانونی فروشنده بر آن لحاظ و سپس عرضه به بازار صورت می گیرد ولی اگر مواردی باشد که فروشنده بیشتر از سود قانونی بخواهد قیمت گذاری کند این معاونت باید مسئله را در دست پیگیری قرار دهد.

پیروی منش درصد سود قانونی واحد ها را بین سه  تا پنج درصد و برای مصرف کننده 10تا 20 درصد و در برخی موارد خاص تا 30 درصد اعلام و بیان کرد: معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان بیشتر بر کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تاکید دارد و تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا دریافت و عرضه کالاها به ویژه کالاهای اساسی که در سبد غذایی خانوار قرار دارند، خللی ایجاد نشود.

وی تشریح کرد: برای نظارت دقیق تر و حمایت از حقوق مصرف کنندگان، پنج پایگاه نظارتی در سطح شهر بندرعباس دایر شد و کانکس هایی به این منظور در نقاطی از جمله  چهار راه نخل ناخدا، بلوار ساحلی جنب پارکنیگ عمومی صدف، انتهای آزادگان، کنار مرکز خرید زیتون و سه راه جهانبار مستقر شدند.

عبدالرضا پیروی منش با بیان اینکه از ابتدای سال جاری نزدیک به دو هزار و 279 مورد گشت مشترک انجام گرفته است، تشریح کرد: گشت های مشترک این سازمان با دستگاه های ذی ربط مانند تعزیرات حکومتی، بهداشت و ذی ربطان هر صنف انجام می گیرد، این معاونت در بازرسی ها تا زمان تشکیل پرونده و ارجاع به تعزیرات حکومتی متولی و موظف است و در مراحل بعدی وظیفه ای بر عهد ندارد و تعزیرات حکومتی باید به پرونده رسیدگی کند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان هرمزگان گفت: در ادوار گذشته در مراجعه و بازرسی اصناف پرونده ها به صورت دستی نوشته می شد و وقت زیادی را از کارشناسان تلف می کرد و حتی در روند رسیدگی نیز اتلاف وقت زیادی انجام می گرفت خوشبختانه در حال حاضر با راه اندازی سامانه ی سیمبا این روند شتاب گرفته است و تمامی مراحل از زمان تشکیل پرونده تا اعلام حکم، در این سامانه انجام می گیرد.

وی ادامه: سامانه پست که به تازگی راه اندازی شده است یکی دیگر از سامانه هایی است که می تواند در تسهیل و شفافیت توزیع اقلام غذایی از جمله مرغ، نقش بسزایی ایفا کند، مشکلاتی در عدم شفافیت توزیع مرغ وجود داشت بطور مثال اگر 10 تن مرغ در کشتار گاه های استان کشته می شد تنها 8 تن به دست شهروندان می رسید، در این سامانه مقصد، مقدار مرغ، مبدا، اطلاعات راننده و تمامی اطلاعات دیگر درج خواهد شد که این مسئله شفافیت بسیار زیادی ایجاد خواهد کرد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان هرمزگان تصریح کرد: روزانه 150 تن مرغ لازم است تا نیاز استان بطور کامل مرتفع شود و شهروندان به راحتی به مرغ دسترسی داشته باشند، کشتار روزانه 30 تا 40 تن مرغ جوابگو نیست.

پیروی منش با بیان اینکه سامانه پست در حال حاضر برای مرغ به صورت پایلوت انجام می شود و اگر تمامی اقلام از این سامانه توزیع شوند چالش ها به حداقل خواهند رسید، اذعان داشت: نزدیک به 42 هزار واحد صنفی در استان وجود دارد که بالغ بر 17 هزار مورد در بندرعباس واقع شده اند که تعداد نیروی عملیاتی برای بازرسی و رصد آن ها تنها 60 نفر است، کمبود نیرو و محدودیت در استخدام باعث شده است تا از بسیج و بازرسان افتخاری در این راستا کمک بگیریم.

وی گفت: در چهار ماه نخست سال جاری 75 هزار و 761 مورد بازرسی صورت گرفت که از این تعداد نزدیک به چهار هزار و 429 مورد منجر به تشکیل پرونده شد که مجموع ارزش ریالی آن ها بالغ بر 52 میلیارد ریال تخمین زده می شود و همچنین سه هزار و 48 بازرسی با محوریت قاچاق انجام گرفت که  200 پرونده قاچاق کالا به ارزش ریالی  بیش از 19 میلیارد ریال تشکیل شد.

عبدالرضا پیروی منش در پایان بیان کرد: این معاونت موفق شد در سال 99 رتبه دوم مبارزه با قاچاق و رتبه دوم ارزیابی عملکرد در حوزه بازرسی و نظارت را کسب کند، همچنین از سال 96 تا 99 رتبه سوم رسیدگی به موقع به گزارشات مردمی را در اختیار داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه