English

رئیس خانه کشاورز استان همدان:

محصول گلرنگ خرید تضمینی و بیمه نشده است

رئیس خانه کشاورز استان همدان درارتباط با محصول گلرنگ در همدان گفت: طبق اظهار وزارت جهاد کشاورزی قرار بود این محصول را بیمه کنند و خرید تضمینی هم انجام شود اما بیمه انجام نگرفت و خرید تضمینی هم تاکنون صورت نگرفته است.

محصول گلرنگ خرید تضمینی و بیمه نشده است

به گزارش خبرگزاری موج همدان، ابوالقاسم سوزنچی رئیس خانه کشاورز استان همدان  درارتباط با محصول گلرنگ در همدان گفت:  طبق اظهار وزارت جهاد کشاورزی قرار بود این محصول را بیمه کنند و خرید تضمینی هم انجام شود اما بیمه انجام نگرفت و خرید تضمینی هم تاکنون صورت نگرفته است، از طرفی زمان برداشت هیچ اطلاعاتی از نحوه کار نداشتیم و به هر جا مراجعه می‌کردیم به در بسته می‌خوردیم وقتی واحد زراعت نمی‌داند چطور باید این محصول را برداشت کنیم چرا آن را تعریف می‌کند و کشاورز را جلو می‌فرستد؟

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از مواد اولیه کارخانه‌های روغن‌کشی از خارج از کشور وارد می‌شود، گفت: اگر بتوانیم ۱۰۰ هزار هکتار از محصول گلرنگ را در طول دو تا سه سال در استان زیر کشت ببریم حداقل ۲۰ هزارتُن دانه روغنی تولید می‌کنیم و بزرگترین کمک را برای جلوگیری از خروج ارز انجام داده‌ایم.

ابوالقاسم سوزنچی بیان کرد: در راستای کشت‌های حفاظتی که تعریف جامع و کاملی دارد دولت حدود ۱۰ تا ۱۲ رقم محصول را معرفی و روی آن سرمایه‌گذاری انجام داد و دو نوع محصول برای این امر در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته یکی از این محصولات به نام گلرنگ وارد چرخه تولید شد، تصریح کرد: بنده در سال‌جاری ۱۵ هکتار از این محصول را کشت کردم، جهاد کشاورزی از ابتدای کار مثل تهیه بذر تا زمان برداشت محصول فقط وعده داده است، به عنوان مثال گلرنگ باید آخر پاییز و اوایل دی ماه کشت شود در حالی‌که این خبر را نیمه اول دی ماه دادند.  

سوزنچی افزود: بذر ۲۴ بهمن ماه به من داده شد و ۲۸ همان ماه کشت کردم و با استفاده از تجربیاتی که کسب کردم کشت خوب شد، برای تیمار محصول و برداشت آن به ادارات قهاوند و همدان مراجعه کردیم اما هیچ‌گونه اطلاعاتی نداشتند و باز هم کشاورز تنها بود.

سوزنچی مطرح کرد: در نهایت اعلام شد خرید محصول توسط اتحادیه تعاونی‌های تولید انجام می‌شود و علاوه بر این به ریاست تعاون روستایی نیز مراجعه کردیم که اطلاع نداشتند و قرار شد روز بعد اطلاع دهند اما ۲۰ روز گذشت و هیچ خبری نشد.  

وی با بیان اینکه هنوز دستور مناقصه این محصول داده نشده است، افزود: بر اساس برخی از صحبت‌های پراکنده افراد، با کارخانه‌ها تماس گرفتیم که گفتند ما را از خرید منع کرده‌اند و این در صورتی است که حدود ۱۳ روز از برداشت محصول کشاورزان عقب افتاده بود و برای کمباین نیز به مشکل خورده بودیم زیرا اطلاعاتی از نحوه برداشت این محصول نداشتیم.

سوزنچی اظهار کرد: کارشناسان پس از بررسی مزرعه گفتند برای برداشت هکتاری دو تا دو و نیم میلیون هزینه نیاز دارد در صورتی‌که هر هکتار از این کشت یک تا یک و نیم میلیون جواب می‌دهد و پس از صحبت با رئیس اتحادیه کمباین‌داران کشور مشخص شد این نرخ منطقی نیست و کمباین‌های کشاورزان هم می‌تواند این محصول را برداشت کند و با کمباینی که در منطقه وجود داشت محصول را برداشت کردیم.  

رئیس خانه کشاورز استان همدان ادامه داد: بنابر اظهارات کارشناس، زمان برداشت دیر شده بود و محصول باید ۱۰ روز قبل برداشت می‌شد، در حال حاضر نیز محصول را برداشت کرده و در انبار ریخته‌ایم و منتظر هستیم کسی دستمان را بگیرد.

 وی با اشاره به اینکه دانه، ساقه و بدنه این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این محصول به آب نیاز ندارد و مهمترین مزیتی که اینگونه گیاهان دارند این است که یک ذخیره غنی بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ کیلو اوره را در خاک ذخیره می‌کند و اگر ۱۰۰ هزار هکتار را در طول دو تا سه سال زیر کشت ببریم حداقل ۲۰ هزار تن دانه روغنی در استان تولید کرده‌ایم و بزرگترین کمک به جلوگیری از خروج ارز را انجام داده‌ایم چراکه ۹۰ درصد از مواد اولیه کارخانه‌های روغن‌کشی از خارج وارد می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه