English

هومن محمد کرمی در گفتگوی اختصاصی با موج مطرح کرد؛

تاکید بر لزوم دسترسی آزادانه به اطلاعات

پیشکسوت رسانه ای هرمزگان گفت: برای اینکه گزارشات منشا تحول و اثر باشند و تغییر ایجاد کنند باید خبرنگار آزادانه به اطلاعات دسترسی داشته باشد.

تاکید بر لزوم دسترسی آزادانه به اطلاعات

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «هومن محمدکرمی» خبرنگار و پیشکسوت رسانه‌ای استان هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج به مناسبت روز خبرنگار، ضمن تبریک این روز به اصحاب رسانه، به تشریح چالش‌ها و دغدغه‌های خبرنگاران این استان پرداخت و گفت: صحبت کردن در خصوص مشکلات و مصائب خبرنگاران در هرمزگان تقریباً بحثی تکراری و بی‌حاصلی است.
وی ادامه داد: همه گفتنی‌های این حوزه را همکاران ذکر کرده‌اند و مابقی تکرار مکررات است اما واقعیت این است که شغل خبرنگاری در هرمزگان حال‌وروز خوبی ندارد و از نظر ماهیتی و محتوایی دچار چالش هستیم.

*بخش غیرواقعی جایگزین ارزش‌ها

محمد کرمی عنوان کرد: ظرف چند سال اخیر شاهد اتفاقات بسیار بدی در رسانه‌های استان بوده و هستیم، همان‌طور بسیاری از عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... در بخش رسانه نیز بخش غیرواقعی و کم‌ارزش جای ارزش‌ها را گرفته است.

*هیاهویی برای هیچ

این خبرنگار اضافه کرد: به‌نوعی شاهد برخی جریانات فردی و کاذب به جای رسانه‌نگاری و خبرنگاری هستیم، افراد یا جریاناتی تحت عناوین دهان‌پرکنی مانند مطالبه‌گری خود را در جایگاه خبرنگاری جا زده‌اند که به‌جز هیاهو چیزی ندارند و نه نفعی از فعالیت‌هایشان نصیب مردم می‌شود و نه آبرو و اعتباری به جامعه‌ی رسانه اضافه می‌کنند.
وی افزود: اختلافاتی که در حوزه رسانه وجود دارد، تأسف‌بار است و این اختلافات به‌طور مثال بین اعضای خانه مطبوعات و همچنین بین رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها دیده می‌شود.

*عرصه‌ی بدون کدخدا

محمدکرمی تصریح کرد: متاسفانه عرصه‌ی رسانه، فرهنگ و خبرنگاری به اصلاح یک بزرگ‌تر و کدخدا ندارد تا به این اختلاف‌ها پایان دهد، مورد وثوق و اعتماد همگان و حرف اش حجت باشد و اگر حرفی بزند حتی اگر خبرنگاری خود را محق بداند به خاطر و توصیه این بزرگوار به اختلافات پایان دهد.

*بلای سلبریتی‌سازی کاذب

این پیشکسوت عرصه‌ی رسانه به پدیده‌ای عجیب در عرصه‌ی رسانه و روابط عمومی هرمزگان اشاره کرد و افزود: رسانه و روابط عمومی به سمت می‌روند که خود را از محتوا و خبر بزرگ‌تر نشان دهند و فرد به جای خبر برجسته می‌شود و درواقع جریان‌هایی به دنبال سلبریتی سازی هستند.
وی افزود: این افراد در حال درشت نشان دادن خود هستند و این که اسم شخص مهم‌تر از محتوای تولیدی باشد و افراد بخواهند برای خودشان برندسازی و ستاره‌سازی کاذب کنند، بلای بزرگی است.
وی ضمن بیان اینکه خبرنگاران و روابط عمومی‌های اصیل در پی مطرح کردن خود نیستند، اضافه کرد: افرادی تا آخر عمر رسانه‌ای خود با اسامی مستعار مشغول فعالیت کرده‌اند و بسیار تأثیرگذار بوده‌اند و به نظر من این روند باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

*لزوم دسترسی آزادانه به اطلاعات

هومن محمد کرمی در ادامه بیان انتظارات و توقعات این صنف پرداخت و گفت: خبرنگار هیچ توقعی ندارد جز اینکه دسترسی آزادانه‌ای به اطلاعات و اخبار داشته باشد و بتواند درنهایت تولیداتش منشأ اثر باشد.
وی بیان داشت: فرقی نمی‌کند موضوعات کوچک و در حد محلات باشد یا مسائل کلان، خبرنگار خوشبخت خبرنگاری است که تاثیر گزارش‌ها و خبرهایش را ببیند و بتواند تغییر ایجاد کند.
این خبرنگار باسابقه کم‌اثری خبرنگار را شکست و ناکامی وی عنوان کرد و در تشریح وضعیت تاثیرگذاری امروز خبرنگاران هرمزگان اظهار داشت: در مسائل کوچک و کم‌اهمیت‌تر این تأثیرگذاری بیشتر دیده می‌شود اما در موضوعات کلان و اساسی شاهد تأثیر گزاری کمتری هستیم و این مسئله ریشه در اختلافات صنفی، عدم وجود سیاست واحد رسانه‌ای، تولید محتوای نادرست و... دارد.

*دلایل به نتیجه نرسیدن مطالبه‌گری

وی در تشریح دلایل به نتیجه نرسیدن مطالبه‌گری رسانه‌ای بیان داشت: از نظر من برای این مسئله می‌توان سه دلیل ذکر کرد، یکی از این دلایل غیرمسئول بودن مدیران و متولیان است که برای این مقامات افکار عمومی دیگر مهم نیست و به گزارش‌هایی که تولید می‌شود دیگر اهمیتی نمی‌دهند که این مسئله خطر بزرگی است.
وی ادامه داد: دلیل دوم مربوط به محتوای تولیدی رسانه‌ها است به این صورت که آنچه ما تولید می‌کنیم تخصصی نیست، اگر در خصوص یک مسئله مانند فاضلاب بندرعباس سرچ کنید بالغ‌بر 100 گزارش و خبر وجود دارد که بیش از 90 گزارش درواقع تکرار حرف‌های گزارش قبل است.
محمد کرمی گفت: برای سامان دادن به این اوضاع نیاز است از کلی‌گویی دست برداریم و تشکل صنفی جای سیاست‌گذاری باشد تا خبرنگارها را دورهم جمع کند و به آن‌ها خط‌وربط دهد و تمام ابعاد حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... یک موضوع بررسی تا به این صورت موج سازی صورت پذیرد.
وی به دلیل سوم خود اشاره کرد و ادامه داد: در برخی موارد با وجود تمام محدودیت‌ها خبرنگاران از یک اتفاق خلاف قانون پرده‌برداری کرده‌اند و انتظار دارند که دستگاه قضایی و نظارتی این مسئله را پیگیری کند، شاهد این مسئله هستیم که ده ها موارد مطرح می‌شود اما هیچ نهاد نظارتی موضوع را پیگیری نمی‌کند، این مسئله باعث ناامیدی و دلسردی خبرنگار خواهد شد.
این فعال رسانه‌ای افزود: به دلیل اینکه تعداد خبرنگار و رسانه تخصصی در هرمزگان کم است و در اکثر موارد نیز ما به‌صورت کلی به مسئله می‌پردازیم، مدیران کم‌تر به دنبال پاسخ‌دهی به گزارش‌ها هستند، گزارش‌ها کلی نوشته می‌شود دقیقاً مشخص نمی‌کنیم چه شخصی باید پاسخگو باشد بنابراین هیچ‌کس خود را موظف به جوابگویی نمی‌داند درحالی‌که اگر ما مشخصاً نام ببریم و بخواهیم که شخص خاص و مدنظر پاسخگو باشد، امکان موفقیت گزارش بیشتر است.

*پشتوانه‌ی سیاسی مدیران

وی افزود: از طرفی نیز برخی مدیران به خاطر پشتوانه‌های سیاسی آسوده‌خاطر هستند و خود را ملزم به پاسخگویی به رسانه نمی‌دانند، در ضمن شرایط پیش‌آمده کرونا به نفع مدیران دولت هرمزگانی بود چراکه با این بهانه گزارش‌های اندک و نشست سالیانه با اصحاب رسانه را نیز تعطیل کرده‌اند و خود را در مواجه با خبرنگار قرار نمی‌دهند.
محمد کرمی افزود: کسی نیست که این مدیران را بازخواست کند چراکه تشکل صنفی مؤثری در استان وجود ندارد و همچنین در حوزه‌های حکومتی و امنیتی نیز کسی اهمیتی برای این قبیل موضوعات قائل نمی‌شود، همه این موارد در کنار تولید محتوای ضعیف دست‌به‌دست هم می‌دهد و باعث می‌شوند ضریب‌نفوذ و تأثیرگذاری ما به حداقل برسد.

*ترس از تبعات

این پیشکوست عرصه رسانه به ترس شدید در جامعه خبری هرمزگان نسبت به تبعات گزارش‌ نویسی پرداخت و گفت: خبرنگاران هرمزگان بیشتر دچار خودسانسوری کاذب هستند و در بسیاری از موارد محدودیت‌ها و خط قرمزها خودساخته است و بر اساس ضعف شخصیتی خود فرد است و از جسارتی که لازمه کار خبری است برخوردار نیست.
وی گفت: علاوه بر محافظه‌کاری شدید در برخی موارد منافع اقتصادی رسانه با ارگان و نهاد موردنظر پیوند خورده و روابط نادرستی در این میان ایجاد شده است، اگر تولید محتوای خبرنگاران هرمزگان را با استان بوشهر که در همسایگی ما قرار دارد مقایسه کنیم، متوجه تفاوت جسارت و شجاعت خبرنگاران این نشریات خواهیم شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه