English

اصلاح و بازسازی پنج‌ هزار متر شبکه فاضلاب قم

مدیرعامل آبفای قم از اصلاح و بازسازی پنج‌هزار متر شبکه فاضلاب قم خبرداد.

اصلاح و بازسازی پنج‌ هزار متر شبکه فاضلاب قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، علی‌جان صادق پور با اشاره به‌اجرای هزار و ۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در طول ۲۵ سال گذشته اظهار داشت: حدود ۲۸۰ کیلومتر از این شبکه از جنس سیمان یا آزبست است که به‌دلیل خورندگی بالای گازهای فاضلاب فرسوده شده و در حال تخریب است.

وی در همین راستا از اصلاح شبکه فاضلاب شهر بر اساس اولویت‌بندی خبر داد و بیان داشت: هم‌اکنون اصلاح شبکه فاضلاب با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های موجود در کشور از جمله لوله‌شکافی در هفت جبهه کاری در مناطق مختلف شهر در حال انجام است.

مدیرعامل آبفای قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر جایگزینی لوله‌های فرسوده در خیابان ۱۹ دی، خیابان‌های مهر و صدف منطقه فرهنگیان، فرعی‌های خیابان پرستار، خیابان صفاشهر، خیابان شیخ انصاری و شهرک مهدیه با هماهنگی سایر نهادها و دستگاه‌ها به‌ویژه شهرداری و نیروی انتظامی در حال انجام است.

وی اصلاح پنج‌هزار متر شبکه فاضلاب از ابتدای سال جاری تاکنون را مورد توجه قرار داد و گفت: اصلاح و بازسازی دست کم ۱۲ کیلومتر دیگر تا پایان سال در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارد.

صادق پور با بیان اینکه ویدئو متری و شناسایی وضعیت خطوط اصلی فاضلاب شهر نیز از ابتدای سال جاری آغاز شده و به‌انجام رسیده است، یادآور شد: بر اساس نتایج و گزارش ویدئو متری، بازسازی برخی خطوط اصلی جمع‌آوری فاضلاب از جمله خیابان ساحلی و لواسانی و بیطرفان ضروری است که با توجه به بار ترافیکی بالا و ریزشی بودن خاک محل، استفاده از روش‌های نوین بازسازی با حداقل حفاری در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به‌اینکه بازسازی به‌روش لوله شکافی از سه سال پیش با استفاده از توان متخصصان داخلی شروع شده است، یادآور شد: تاکنون حدود ۱۰ کیلومتر بازسازی شبکه در نقاط مختلف شهر قم به‌این روش انجام شده است.

مدیرعامل آبفای قم تاکید کرد: اقدام‌ها و پیگیری‌ها برای بومی‌سازی روش بازسازی لوله از طریق عمل آوری در محل (CIPP) با تکیه بر دانش و توان داخلی نیز در حال انجام است که امیدواریم در ماه‌های آینده بخشی از شبکه فاضلاب شهر قم به‌طور آزمایشی به‌این روش بازسازی شود.

وی ضمن قدردانی از صبر و شکیبایی شهروندان، از مشکل‌هایی که حفاری‌های شبکه فاضلاب برای آن‌ها ایجاد کرده عذرخواهی کرد و با تاکید بر ضرورت ادامه همکاری‌ها و مساعدت‌ها، گفت: در صورت انجام ندادن به‌موقع اصلاحات مورد نیاز احتمال وقوع حوادث ناخواسته و غیرقابل پیش‌بینی و بروز نشت‌ها و یا پس‌زدگی فاضلاب در سطح وسیع وجود دارد که خسارت‌های مالی و جانی آن قابل جبران نیست.

صادق پور درعین‌ حال یادآور شد: خوشبختانه با اقدام‌های به‌موقع انجام شده تاکنون از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شده است و امیدواریم با تداوم و تسریع در بازسازی شبکه‌های فرسوده شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

مدیرعامل آبفای قم در ادامه با اشاره به‌تکمیل ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و محدود بودن اعتبارهای بخش فاضلاب، اولویت اصلی این بخش را اصلاح شبکه فرسوده اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر توسعه شبکه فاضلاب به صورت بسیار محدود و صرفا در نقاط دارای معضل جدی انجام می‌شود.

 وی همچنین با اشاره به‌انجام مطالعه و تصویب احداث یک تصفیه‌خانه جدید در سطح استان گفت: این طرح به‌منظور تصویب نهایی و اخذ تبصره ۲۳ حدود یک سال است که در سازمان برنامه‌وبودجه معطل مانده است که امیدواریم هر چه زودتر تصویب و برای اجرا ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه در صورت تامین اعتبار کامل ساخت تصفیه‌خانه سه سال به‌طول می‌انجامد، تاکید کرد: در حال حاضر بخش‌های وسیعی از شهر با مشکل دفع فاضلاب مواجه هستند و نیاز به‌توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب دارند.

صادق پور در پایان با تشکر از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های بی‌دریغ استاندار و نمایندگان استان، خواستار پیگیری‌های مجدانه برای تصویب این طرح شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی