English

مهدی قلیان:

افراد قبل از واکسیناسیون، حتماً تست PCR انجام دهند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: بزرگ‌ترین مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شمال شرق کشور با همکاری بخش خصوصی در مشهد فعال است که ظرفیت تزریق روزانه سه تا چهار هزار دوز واکسن را دارد.

افراد قبل از واکسیناسیون، حتماً تست PCR انجام دهند

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مهدی قلیان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم در صورت بروز علایمی مانند سرماخوردگی و حساسیت فصلی، پیش از واکسیناسیون از عدم ابتلا به کرونا اطمینان خاطر پیدا کنند.

مهدی قلیان در ادامه افزود: برخی از علایمی که مردم تصور می‌کنند ناشی از حساسیت و یا سرماخوردگی است، بروز علائم اولیه ابتلا به کرونا است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت: در چنین شرایطی اگر فرد، پزشک مرکز بهداشت را در جریان شرایط خود قرار ندهد و با وجود ناقل بودن، واکسن نیز دریافت کند، احتمال وخامت حال فرد وجود دارد بنابراین حتماً در صورت بروز علایم مشکوک از عدم ابتلا به کرونا اطمینان حاصل شود.

وی تصریح کرد: در دو سه هفته اخیر روند واکسیناسیون در خراسان رضوی سرعت بیشتری گرفته و مردم نیز استقبال خوبی داشته‌اند، واکسیناسیون رده‌های سنی بالای ۵۵ سال بر اساس دعوت و نوبت‌دهی صبح و بعد از ظهر و در روزهای تعطیل انجام می‌شود.

قلیان اظهار کرد: افرادی که اطلاعات آنان در سامانه سینا ثبت شده است، به شکل مدون برای واکسیناسیون فراخوان می‌شوند و افرادی که فاقد پرونده الکترونیک سلامت هستند، با مراجعه به سامانه SALAMAT.GOV.IR نسبت به نام‌نویسی اقدام نمایند و اگر پس از ۲۴ ساعت پیامک دریافت نکرده‌اند و بالای سن ۵۵ هستند، با در دست داشتن کارت ملی به مراکز واکسیناسیون برای تلقیح واکسن مراجعه کنند.

وی با اشاره به این‌که مردم برای آگاهی از مراکز واکسیناسیون می‌توانند با سامانه ۱۹۱ تماس بگیرند، اضافه کرد: هر واکسنی علایمی را از خود بروز می‌دهد، اگر این علایم بیشتر از سه روز طول کشید، شاید فرد قبل از دریافت واکسن ناقل بیماری بوده و علائمی بروز نکرده بنابراین باید حتماً به پزشک معالج مراجعه کند تا مراحل درمان تحت نظر پزشک برای آنان انجام شود.

قلیان تاکید کرد: افراد در معرض بیمار کرونایی، باید حتماً قبل از واکسیناسیون تست‌ PCR انجام دهند، مادران بارداری که مبتلا به کرونا می‌شوند باید تحت نظر متخصص زنان و متخصص عفونی، تحت درمان قرار بگیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: بزرگ‌ترین مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شمال شرق کشور با همکاری بخش خصوصی در مشهد فعال است که ظرفیت تزریق روزانه سه تا چهار هزار دوز واکسن را دارد.

قلیان همچنین افزود: در حال حاضر سه میلیون و ۵۶۰ نفر از افراد بالای ۱۸ سال در مناطق تحت پوشش دانشگاه واجد شرایط دریافت واکسن هستند که بر اساس برنامه‌ریزی و با توجه به گروه سنی در حال انجام است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر اندیکاسیونی برای واکسینه کردن افراد زیر ۱۸ سال وجود ندارد اما در آبان یا آذر ماه در این خصوص اقداماتی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم درباره ایمن بودن جامعه صحبت کنیم که بیش از ۷۵ درصد افراد واکسن دریافت کنند ولی هنوز تا آن مرحله فاصله زیادی داریم.

قلیان در خاتمه خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی جشن برداشتن ماسک را برگزار کردند ولی دوباره محدودیت‌هایی اعمال کردند اما با این وجود، میزان مرگ و میر در این کشورها کاهش چشمگیری داشته است؛ وقتی میزان فوتی‌ها کاهش یابد، یعنی این بیماری تبدیل به بیماری همچون آنفولانزا و انواع سرماخوردگی می‌شود اما در مجموع هیچ‌کس نمی‌تواند پایان مشخصی برای این بیماری در نظر بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه