English

رونق صنعت دیجیتال آسیا با تداوم ویروس کرونا

به دنبال تشدید شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت های ناشی از این بیماری و همچنین نگرانی ها در خصوص کمبود واکسن کووید-۱۹ و تاثیر این بیماری بر اقتصاد شکننده کشورهای آسیایی، صنعت دیجیتال در این منطقه با رونق فراوانی روبرو شده است.

رونق صنعت دیجیتال آسیا با تداوم ویروس کرونا

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، گسترش ویروس کرونا سبب افزایش فروش کالاها بصورت دیجیتال و رونق بانکداری الکترونیکی در منطقه جنوب شرق آسیا به ویژه در ایران شده است.

گزارش های خبری نشان می دهد شیوع ویروس کرونا سبب شده است دنیای فناوری اطلاعات و استارت‌آپ‌ها فرصتی برای ظهور بیشتر در این منطقه بیایند و با رشد روز افزون روبرو شوند.

از دیگر سو، طولانی شدن شیوع کرونا خسارات فراوانی را به اقتصاد جهان و همچنین منطقه آسیا-اقیانوسیه وارد کرده است و رونق صنعت دیجیتال سبب می شود اقتصاد شکننده در این منطقه مجالی برای رشد بیابد.

صنعت دیجیتال در جنوب شرق آسیا

بر اساس آمارها، در سال ۲۰۲۰ یعنی از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان در مجموع ۴۰ میلیون کاربر جدید اینترنتی در سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام اضافه شده است. این رشد به این معناست که افزایش قرنطینه و اعمال فاصله اجتماعی سبب رونق فروش دیجیتال شده است

در حال حاضر افزوده شدن این تعداد کاربر جدید، شمار کلی استفاده کنندگان از اینترنت را در این منطقه به بیش از ۴۰۰ میلیون تن افزایش داده است.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی شماری از شرکت های نظرسنجی از جمله گوگل، میزان استفاده از اینترنت در منطقه جنوب شرق آسیا به بیش از یک ساعت در روز رسیده است.

در میان کشورهای جنوب شرق آسیا، صنعت دیجیتال از محبوبیت فراوانی بر خوردار می باشد.

بر اساس گزارشها، نگاهی به آمارها نشان می‌دهد تشدید تدابیر سختگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا سبب افزایش میزان استفاده از اینترنت در تجارت الکترونیکی، رسانه های آنلاین، حمل و نقل و غذا، سفر آنلاین، خدمات مالی دیجیتال و فناوری های مربوط به آموزشهای بهداشتی شده است.

گفتنی است درآمد حاصل از صنعت الکترونیک در سال ۲۰۲۰ در این منطقه به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

کارشناسان بر این باورند با سرعتی که صنعت دیجیتال در منطقه جنوب شرق آسیا می پیماید، پیش بینی شده است میزان درآمد حاصل از این صنعت تا سال ۲۰۳۵ به ۳۰۰ میلیارد دلار در این منطقه افزایش یابد.

گفتنی است به استناد آمارها، در میان کشورهای جنوب شرق آسیا، ویتنام و اندونزی از کشورهای پیشرو در زمینه صنعت دیجیتال به شمار می‌آیند.

رونق اقتصاد دیجیتال در چین

در میان کشورهای آسیایی چین در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار تجارت الکترونیکی را در جهان به خود اختصاص داده است. ین موفق شده در سال ۲۰۲۰ میلادی در زمینه اقتصاد دیجیتال از لحاظ حجم و نرخ رشد در جایگاه نخست قرار گیرد.

آمارها نشان می دهد اقتصاد دیجیتال چین در سال ۲۰۲۰ به ۳۵.۸ تریلیون یوان رسید که ۳۶.۲ درصد تولید ناخالص داخلی را در این کشور تشکیل داد.

در سال ۲۰۱۹ میلادی، چین ارزش بازار دیجیتال خود را که «اقتصاد پلتفرم» نیز نامیده می شود، ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود که در یک دوره ۵ ساله ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

وضعیت ایران در اقتصاد دیجیتال

تداوم شیوع بیماری کرونا در رشد میزان استفاده از اینترنت، ارائه خدمات الکترونیکی و تجارت الکترونیکی همچون حوزه سلامت الکترونیکی و آموزش الکترونیکی در ایران نیز بی تاثیر نبوده است.

برخی از کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا و با وجود مشکلات بسیار توانستند رشد ۱۰ برابری را تجربه کنند که در بین آنها، فروشگاه‌های آنلاین، سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین خدمات درمانی و سوپرمارکت‌های آنلاین در صدر قرار داشتند.

در سال ۹۹ برخی از کسب و کارها به نقطه پایان فعالیت خود برسند و برخی با افت رو به رو شوند، اما برخی دیگر از کسب وکارها از همه گیری این ویروس منتفع شدند و درآمدشان افزایش پیدا کرد.

در این بین سامانه‌های بورسی و فروش خودرو با پیک‌های مقطعی رکوردشکنی کردند. فروشگاه‌های آنلاین رشد دو برابری، سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین خدمات درمانی رشد سه برابری و سوپرمارکت‌های آنلاین رشد ۱۰ برابری را رقم زدند.

طبق آمار، سامانه‌های حمل و نقل، خرید خودرو، خدمات بانکی و بازار سرمایه، فیلم و سریال آنلاین، رسانه‌ها، خرید اینترنتی، دولت الکترونیک، نوبت‌دهی آنلاین خدمات درمانی، سفارش غذا و خدمات سفر به ترتیب توانسته‌اند رتبه یک تا ۱۰ از نظر ترافیک را به دست بیاورند.

همچنین ترافیک سامانه‌های مربوط به تاکسی‌ و سفارش غذای آنلاین که در زمستان ۹۸ و آغاز کرونا با افت شدید به یک سوم رسیده بود، از فصل بهار با شیب ملایم رو به افزایش گذاشتند و سفارش غذا در فصل تابستان و تاکسی آنلاین در فصل پاییز به ترافیک مشابه سال قبل رسیدند.

همچنین بنابر اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۳۹۹ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ارزش معاملات الکترونیکی به حدود ۴ برابر رسیده است، ضریب نفوذ تلفن همراه ۵ درصد، ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند ۲۰ درصد، ضریب نفوذ اینترنت ۹ درصد، تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند (میلیون نفر) ۱۰ درصد، تعداد گواهی صادر شده امضا الکترونیک (هزار عدد) ۱۲۳ درصد، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیک (هزار میلیارد تومان)، ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیک (میلیارد تومان) ۲۱۷ درصد، تعداد تراکنش‌های تجارت الکترونیک (میلیارد عدد) ۵۲ درصد، نسبت اسمی تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی ۲۰۵ درصد، تعداد ای‌نماد اعطا شده به واحدهای تجارت الکترونیکی (هزار عدد) ۱۹۶ درصد رشد داشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه