English

مسئول پیگیری زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

به خوشه رسیدن ۹۰ درصد شالیزارهای مازندران

مسئول پیگیری زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: 90 درصد شالیزارهای مازندران در مرحله خوشه دهی قرار گرفته و نخستین برداشت رسمی شالی نیز در دشت هراز هفته جاری شروع می شود.

به خوشه رسیدن 90 درصد شالیزارهای مازندران

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، علی محمد رمضانی با بیان اینکه 90 درصد شالیزارهای مازندران در مرحله خوشه دهی قرار گرفته و نخستین برداشت رسمی شالی نیز در دشت هراز هفته جاری شروع می شود، اظهار داشت: هر چند بخشی از اراضی شرق استان تحت استرس آبی قرار دارد ولی در مجموعه وضعیت مطلوب است.

وی با تأکید بر این که اصلا کمبود تولید در سال جاری وجود ندارد و وضعیت خوشه دهی شالیزارهای مازندران به دلیل افزایش سطح کشت مکانیزه مطلوب تر از سال گذشته است، ادامه داد: بررسی های کارشناسان برنج در مناطق 64 گانه مراکز جهاد کشاورزی استان نشان می دهد همه اراضی شالیزاری از غرب تا شهرستان میاندورود در شرق استان در بهترین وضعیت خوشه گیری قرار دارند و از خطر مشکلات خشکسالی نیز گذر کردند.

مسئول پیگیری زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: اگرچه کشاورزان دشت هراز واقع در شهرستان های آمل، بابل، محمودآباد و فریدونکنار که آب مورد نیازشان از رودخانه مهم و بزرگ هراز تأمین می‌شود به دلیل کاهش محسوس روان‌آب، پمپ‌های آب چاه‌های کشاورزی را روشن کرده‌اند اما امروز همه اراضی این دشت که بیشتر از 70 درصد زمین های شالیزاری استان را تشکل می دهد در بهترین شرایط خوشه گیری قرار دارند.

وی با بیان این که شالیزارهای شهرستان گلوگاه در شرقی ترین نقطه استان با 2 هزار هکتار سطح زیر کشت نیز با مدیریت آب در وضعیت مناسبی قرار دارد، افزود: فقط کمتر از پنج هکتار از زمین های این منطقه که با تأخیر زیاد نشاکاری شده است در معرض خشکسالی جدی قرار دارد.

رمضانی با ذکر این نکته که امسال حدود 135 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان به صورت مکانیزه نشاکاری شد، تصریح کرد: این رقم 35 هزار هکتار بیشتر از سال قبل و به این معنا است که کشاورزان در این زمین ها 20 درصد بیشتر از نشاء دستی محصول به دست می آورند و به همین دلیل هم مطمئناً علاوه بر این که کمبودی در تولید برنج به خاطر تنش آبی نخواهیم داشت بلکه افزایش تولید نیز پیش بینی می شود.

وی هرگونه کمبود تولید برنج ناشی از خشکسالی و کمبود آب در مازندران را سوء استفاده در بازار آینده این محصول استراتژیک توصیف کرد و بیان داشت: اگر کمبودی در تولید برنج در شرق استان بوجود بیاید، افزایش 20 درصد تولید برنج در سطح زیر کشت 35 هزار هکتاری کشت مکانیزه امسال نسبت به سال قبل به طور یقین جبران می کند.  

مسئول پیگیری زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران افزود: بارندگی های چهار روز گذشته استرس و تنش خشکسالی در زمین های شالیزاری شرق استان که کمتر از 10 تا 15 درصد زمین های شالیزاری استان را شامل می شود، بسیار کم کرده و دیگر نگرانی جدی باقی نمانده است.

رمضانی با بیان این که امسال در مجموع حدود 215 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران همانند سال گذشته زیر کشت برنج قرار دارد، ابراز داشت: البته امسال 150 هزار و 873 هکتار از این زمین ها زیر کشت ارقام محلی قرار گرفت و در بقیه هم ارقام پرمحصول کشت شده است یعنی کشت ارقام پرمحصول حدود 18 هزار هکتار از پارسال بیشتر است و در واقع افزایش تولید برنج را در این بخش نیز داریم.

وی ممنوعیت کشت دوم برنج را نیز جدی دانست و گفت: اگر چه خیلی از کشاورزان حوزه 110 هزار هکتاری دشت هراز برای کشت دوم آماده شدند اما باید بر اساس منابع آبی منطقه یعنی روان آب رودخانه ها و آببندان ها تصمیم گیری کنند زیرا شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی اصلا نسبت به کشت دوم برنج با توجه به شرایط کم آبی توصیه نمی کند.

مسئول پیگیری زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران کشت علوفه دامی را که نیاز جدی دامپروری استان است، بهترین جایگزین کشت دوم پس از برداشت برنج عنوان کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه