English

موج در گفتگوی اختصاصی به تشریح جنبه هایی از زندگی عبدالرحمن فرامرزی پرداخت؛

نابغه ی فرهنگی و سیاسی هرمزگان

موج در گفت‌وگوی اختصاصی با فرامرز فرامرزی به تشریح جنبه هایی از زندگی و فعالیت های عبدالرحمن فرامرزی از مفاخر روزنامه‌نگاری ایران می پردازد.

نابغه ی فرهنگی و سیاسی هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، بی‌شک هرگاه قرار باشد از تاریخ روزنامه‌نگاری ایران صحبت به میان آید، چهره‌ای هرمزگانی نیز در صدر قرار خواهد گرفت. «عبدالرحمن فرامرزی» چهره‌ای فرهنگی-سیاسی بود که با نگاه ویژه به روزنامه‌نگاری حرفه‌ای توانست تأثیر ویژه‌ای در این عرصه بر جای بگذارد.

فرامرزی وکیل پایه‌یک دادگستری و مؤسس و مدتی سردبیر روزنامه کیهان بود که به همراه برادر بزرگ خود احمد فرامرزی چند دوره در مجلس شورای ملی نیز حضور داشت.

این روزنامه‌نگار هرمزگانی که در 21 مرداد 1275 در «گچویه» یکی از دهستان‌های منطقه فرامرزان از توابع بخش جناح شهرستان بستک به دنیا آمد، در ۲۰ تیر ۱۳۵۱ پس از فرازوفرودهای بسیار در 75 سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. در آستانه‌ی سالروز درگذشت این چهره‌ی فرهنگی-سیاسی، گفت‌وگویی را با «فرامرز فرامرزی» روزنامه‌نگار، مولف، مترجم و نوه‌ی برادر وی «عبدالله فرامرزی» ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

*نبوغ ویژه‌ی عبدالرحمن

از فرامرز فرامرزی در رابطه با فضای خانوادگی مرحوم عبدالرحمن فرامرزی و شرایطی که وی را به سیاست و روزنامه‌نگاری وصل کرد، پرسیدیم که وی پاسخ داد: بدون شک بستر خانواده در شکوفایی فرد تأثیر بسیار دارد ولی به نظر من نبوغ استاد بیشتر از هر چیز در این مورد تأثیر داشته است.

وی از علاقه ویژه عبدالرحمن فرامرزی به عرصه‌ی فرهنگ و هنر گفت و اضافه کرد: به قول آقای صلاحی، استاد فردی تأثیرگذار بود که به همراه برادر بزرگشان مرحوم میرزا احمدخان فرامرزی در اوایل دهه ١٣٠٠ در تهران به بزرگان الفبای روزنامه‌نگاری آموزش می‌دادند.

فرامرزی در رابطه با فضای فرهنگی آن روزهای بستک و تاثیر بر پرورش عبدالرحمن فرامرزی نیز گفت: بستک و به‌خصوص کوهج در آن زمان مرکزی فرهنگی بود اما استاد همانند دو برادر خود احمد و عبدالله آموزش‌های اولیه را نزد پدر بزرگوارشان مرحوم شیخ عبدالواحد فرامرزی فراگرفت و سپس علوم و آموزش‌های قدیمه را در بحرین و الإحسا ادامه دادند.

*ماندگاری در اذهان

فرامرزی در رابطه با ماندگارترین میراث عبدالرحمن فرامرزی نیز چنین گفت: چه چیزی ماندگارتر از این‌که افرادی که حتی دوران استاد را درک نکرده‌اند، چهل و اندی سال بعد از درگذشت ایشان به صرافت انتشار یادنامه‌ای از استاد می‌افتند و همچنان در گوشه و کنار، اسم آن استاد به میان می‌آید؟!

*نقش در کودتای 28 مرداد

اما یکی از جنجالی‌ترین قسمت‌های زندگی عبدالرحمن فرامرزی به ماجرای کودتای 28 مرداد بازمی‌گردد. فرامرز فرامرزی در تشریح این موضوع بیان داشت: در مورد مشارکت ایشان در کودتای ٢٨ مرداد چیزی نمی‌دانم و افرادی که به نقش وی در کودتا اشاره‌ می‌کنند، مشخص نیست که این اطلاعات را از کجا آورده‌اند.

وی ادامه داد: ایشان در اواخر کار زمانی که مرحوم دکتر مصدق با زیر پا گذاشتن مجلس و برگزاری تجمع در میدان بهارستان این اقدام عوام‌فریبانه را نکوهش کرد و هشدار داد که با چنین حرکاتی، زیر پا گذاشتن مجلس یک روال می‌شود و زمانی که دکتر مصدق توجهی نکرد مانند بسیاری دیگر راه خود را جدا کرد و مشارکت وی در کودتا را من در هیچ منبعی ندیده‌ام و نشنیده‌ام.

*درخواستی نبوده است

از فرامرز فرامرزی در پایان در رابطه به این‌که آیا وسایلی از عبدالرحمن فرامرزی به یادگار مانده است تا به موزه‌های هرمزگان اهدا شود و آیا مسئولان استانی در این رابطه درخواستی داشته‌اند که وی پاسخ داد: تا آن‌جا که من اطلاع دارم چنین درخواستی تا به امروز مطرح نشده است و بعد از درگذشت استاد تمام وسایل شخصی ایشان مانند عصا، عینک، قلم و غیره را با توجه به شناختی که فرزندان ایشان به خلق‌وخوی استاد داشتند به کسانی که به دنبال آن بودند، هدیه کردند و بعید می‌دانم اکنون چیزی برای اهدا مانده باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه