English

سفیر ایران در روسیه:

مازندران؛ دروازه روسیه برای رسیدن به خلیج فارس است

جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در نشست وبیناری با استاندار مازندران، گفت: استان مازندران نزد مسئولان دولتی و بازرگانان روسیه به عنوان دروازه بازرگانی و تجارت این کشور با کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح است. ‎

مازندران؛ دروازه روسیه برای رسیدن به خلیج فارس است

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، کاظم جلالی در نشست وبیناری با استاندار مازندران، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و جمعی از بازرگانان و مدیران اقتصادی مازندران اظهار داشت: در سفری که به استان ولگاگراد روسیه داشتم، مازندران در آنجا به عنوان استان هاب بین استان های شمالی ایران و ولگاگراد روسیه مطرح بود.

وی وجود چنین نگرشی در روسیه و میان بازرگانان و مسئولان دولتی آن کشور را فرصت بسیار مهمی برای گسترش روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به ویژه مازندران با روسیه ارزیابی کرد و ادامه داد: که ایران باید برای گسترش روابط تجاری با روسیه به صورت مستقیم از طریق دریای خزر و استان مازندران اقدام کند.

سفیر ایران در روسیه تصریح کرد: طبق بررسی های صورت گرفته از آن جایی که ایران کشوری است که مرز زمینی مستقیم با کشور روسیه ندارد، عبور از کشورهای دیگر موجب افزایش هزینه تجار ایرانی و گاهاً معامله به بهای نازل می شود.

وی گفت: گذشته از این، برخی بوروکراسی های اداری در کشورهای حدفاصل ایران و روسیه نیز موجب ایجاد مشکلاتی برای تجار ایرانی و مازندرانی است.

جلالی بر ضرورت گسترش تجارت دریایی از طریق دریای خزر میان ایران و روسیه تأکید کرد و افزود: لازمه این کار گسترش بنادر استان مازندران در ایران و به موازات آن ولگاگراد در روسیه است.

وی امضای تفاهم نامه گسترش تجارت بین مازندران و ولگاگراد روسیه را مبنای مناسبی برای اجرای برنامه گسترش روابط تجاری با روسیه دانست و عنوان داشت: در دیدار با استاندار ولگاگراد به توسعه  راه آهن، جاده و توسعه فنی و فناوری نوین بندر این استان در روسیه توجه جدی شده است و گفته شده که دولت مرکزی برای توسعه زیر ساخت ها 2 میلیارد دلار اعتبار تخصیص داده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با مهم برشمردن مفاد تفاهمنامه امضا شده میان دو استان، خطاب به استاندار مازندران اظهار داشت: امیدواریم زیر ساخت های بندری و فرودگاهی و راه آهن مازندران هم که نقش محوری در توسعه تجارت با کشور روسیه دارد به موازات ولگاگراد گسترش یابد تا جمهوری اسلامی ایران بتواند از طریق دریا تجارت با روسیه را گسترش دهد.

وی از اتاق بازرگانی استان مازندران و ولگاگراد هم خواست تا آسیب شناسی تجاری دقیقی داشته باشند و تأکید کرد: اگر دو طرف مشکلاتی پیدا کردند که نیاز بود در سطح دو دولت مطرح و حل شود، سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه پیگیری خواهد کرد.

جلالی توجه به زیرساخت های کشتیرانی به ویژه پهلوگیری کشتی های سنگین در بندرامیر آباد در شرق مازندران را برای توسعه تجارت دریایی با روسیه ضروری دانست و گفت: برای توسعه روابط تجاری با روسیه حتما باید مشکلات بندر امیرآباد مازندران به موازات بندر ولگاگراد شناسایی و رفع و زیرساخت های موجود تقویت شود و فضای سرای تجاری ایران در ولگاگراد توسعه یابد.

وی همچنین به تحصیل 22 دانشجوی ایرانی در دانشگاه ولگاگراد اشاره کرد و بیان داشت: استان مازندران در همه رشته های دانشگاهی سرآمد است و می تواند زمینه مناسبی برای تبادل دانشجو، استاد و اجرای طرح های پژوهشی مشترک با ولگاگراد داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه