English

آیا اعضای ششمین شورای اسلامی شهر قم به شهردار فعلی برای ماندن اعتماد می‌کنند؟

با اعلام نتایج انتخابات شوراها و معرفی 13 نفر برای به کرسی نشستن در شورای اسلامی شهر، گمانه‌زنی‌هایی در جهت ابقاء و یا معرفی شهرداری دیگر در مسند مدیریت شهری قم وجود دارد، انتخاب شهرداری که بتواند تحولات گذشته را ادامه دهد از اهمیت زیادی برخوردار است، به ویژه اینکه علی‌رغم کاستی‌هایی که وجود داشت، نمی‌توان منکر توانمندی‌ها و تلاش‌های دلسوزانه شهردار قم و تیم مدیریت شهری در ایجاد تحولات اساسی در سطح شهر قم شد.

آیا اعضای ششمین شورای اسلامی شهر قم به شهردار فعلی برای ماندن اعتماد می‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری موج قم، شورای چهارم در قم، یکی از دستاوردهای مهم خود را انتخاب سقائیان نژاد به عنوان شهردار قم قلمداد می‌کرد و شورای پنجم نیز با ابقای وی، فرصتی را برای توسعه مدیریت شهری قم، ترسیم کرد تا با یک سیاست گذاری هدفمند، علاوه بر پرداخت بدهی‌های هنگفت برجای مانده در مدیریت شهری بتواند پروژه‌های برزمین مانده را ساماندهی کرده و بخشی از مشکلات شهر را در مسیر توسعه زیرساختهای عمرانی و خدماتی رفع نماید.

با توجه به اینکه شورای ششم از اواسط مردادماه فعالیت خود را آغاز می‌کند، موضوع رفتن شهردار و یا ابقای وی از جمله مسائلی است که به نظر می‌رسد می‌تواند نقش موثری در روند تحقق اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری داشته باشد، آزمونی که اگر به درستی به سرانجام برسد، به نفع شهروندان و تداوم فعالیت‌های عمرانی است.

سید مرتضی سقاییان‌نژاد متولد سال 32 یکی از چهره‌های علمی و مدیریتی دارای سوابق اجرایی است که ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان را در کارنامه فعالیت‌هایش دارد و با سیاست‌های توسعه شهری در زمان برعهده گیری مسئولیت به عنوان شهردار موفقیت‌های خوبی را به اثبات رساند هر چند با انتقاداتی نیز مواجه بود.

وی که در سال 82 به عنوان شهردار اصفهان فعالیت خود را به طور جدی در عرصه مدیریت شهری آغاز کرد و در نهایت ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ توسط اعضای شورای شهر قم با ۱۹ رای موافق، به عنوان شهردار قم انتخاب شد.

شاید مهم‌ترین گام دکتر سقائیان‌نژاد در بدو پذیرفتن این مسئولیت در قم، تسویه بدهی‌های کلان شهری قم و تدوین چشم‌انداز 1400 بود، وی توانست بیش از هزار و 500 میلیارد تومان بدهی انباشته شده به بانک‌ها و پیمانکاران را تصفیه کند و برای 14 پروژه مهم و کلان نیمه کار قم به بهره برداری بپردازد و برنامه حرکت پنج ساله شهرداری قم را تدوین نماید.

قطعا بدون این بدهی کلان، امروز وضعیت اتمام پروژه‌های شهری قم از شرایط بهتری برخوردار بود، اما این بدهی‌های کلانف واقعیتی جداناپذیر از مدیریت شهری قم بود و سفقائیان نژاد تلاش کرد با استفاده از مدیران گذشته شهرداری اصفهان در جایگاههای معاونت شهرسازی و امور زیربنایی، معاونت خدمات شهری و امور اجتماعی، معاونت برنامه ریزی و سرمایه انسانی، مدیرعاملی سازمان پارک‌ها و فضای سبز اقدامات گسترده ای را در حوزه شهری در پیش بگیرد، در این مدت بسیاری از پروژه‌های نیمه کاره همچون پل میثم، تقاطع سه سطحه شهدای 15 خرداد، بلوار آیت‌الله بروجردی، مترو، بلوار حضرت خدیجه و تقاطع بلوار پیامبر اعظم، مجموعه پل‌های 9 دی به سرانجام رسید و پروژه‌های جدیدی چون تقاطع مقداد و کمربندی امام علی و بلوار عماریاسر، تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم و رمپ و لوپ تونل غدیر را آغاز نماید و علی رغم همه هجمه‌ها و موانع، گشایش‌های خوبی در پیشبرد پروژه‌های شهری اتفاق افتاد.

 شهردار قم در خصوص پیشرفت برخی از پروژه‌های ملی از جمله تکمیل قطار شهری از وزیر کشور و دولت تقاضای حمایت کرد و برای جذب اعتبارات در پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌ها برنامه‌های خوبی ارائه داد.

به نظر می‌رسد شورای ششم باید در جهت انتخاب یا ابقای شهردار دست به نظرسنجی بزند و با ارزیابی دقیق موفقیت‌ها و کاستی‌ها در جهت معرفی شهردار قم اقدام نماید تا بتوان مدیریت شهری را در مسیری رو به تعالی قرار داد واگر قرار است فرد دیگری به عنوان شهردار انتخاب شود شاخص‌های مورد نظر آن قدر در سطح بالاتری از مدیریت شهری فعلی در نظر گرفته شود تا دچار عقب گرد و یا در جا زدن در اداره شهر نشویم.

از جمله وظایف مهم شورای اسلامی شهر، برگزیدن شهردار قم و اعمال قانون‌های اجرایی شهر است، با توجه به چنین رسالتی باید سازوکارهایی را در مسیر آبادانی و توسعه شهر در نظر گرفت و به انتخاب شهردار برای مدت چهار سال، همه ابعاد به خوبی ارزیابی شود.

بدون شک قم در مسیر توسعه، نیازمند مدیرانی متخصص، کارآمد، توانمند و دلسوز است و باید در گذر از جریان‌ها و جناح‌ها و بازی‌های سیاسیف بهترین گزینه را برای اداره شهر برگزید تا بتوان ضمن جبران عقب‌افتادگی‌های قم، قدم‌های بزرگتری را در جهت توسعه و عمران شهر برداشت.

در این راستا انتظار می رود اعضای شورای ششم با استفاده از تجربیات گذشته و با بهره‌گیری از تخصص‌های لازم در کنار مدیریت شهر برای پیشرفت شهر قم گام های بزرگ بردارند و اقداماتی ماندگار را به نتیجه برسانند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه