English

فرماندار اسکو عنوان کرد:

۶ درصد سطح کشت گل محمدی کشور و ۵۱ درصد سطح کشت استان در شهرستان اسکو قرار دارد

فرماندار شهرستان اسکو گفت: شش درصد سطح کشت گل محمدی کشور و ۵۱ درصد سطح کشت استان در شهرستان اسکو قرار دارد و این شهرستان با تولید ۲۳۰۰ تن گل محمدی، قطب این محصول در استان است.

۶ درصد سطح کشت گل محمدی کشور و ۵۱ درصد سطح کشت استان در شهرستان اسکو قرار دارد

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، بابک رضی منش اظهار داشت: شهرستان اسکو از مراکز مهم تولید گل محمدی در کشور و استان است به طوری که ۶ درصد سطح زیر کشت گل محمدی کشور و ۵۱ درصد سطح زیرکشت استان در شهرستان اسکو قرار دارد.

فرماندار شهرستان اسکو گفت: میزان سطح زیرکشت گل محمدی در کشور ۱۴ هزار هکتار، در استان آذربایجان شرقی ۱۴۵۰ هکتار و در شهرستان اسکو ۷۳۰ هکتار می‌باشد که در راستای سیاست‌های دولت در افزایش سطح زیر کشت این محصول ارزشمند از زمان استقرار دولت در سال ۹۲ حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی بیان اینکه امسال حدود ۲۳۰۰ تن گل محمدی از باغات و گلستان‌های واقع در دامنه‌های سهند برداشت شده است افزود: این رقم نسبت به سال گذشته حداقل ۱۱۰ تن افزایش داشته است.

فرماندار شهرستان اسکو خاطر نشان کرد: بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی متعلق به روستاهای گنبرف، کردآباد، مجارشین، عنصرود و کهنمو است که به لحاظ آب و هوای خنک و خاک حاصل خیز و قرار گیری در دامنه‌های زیبای کوه سهند، بهترین شرایط را برای پرورش و تولید گل سرخ محمدی در این منطقه را دارا می‌باشند.

رضی منش ارتقای بهره وری در باغات گل محمدی و افزایش میزان تولید محصول در هکتار را مهم‌ترین سیاست دولت در اقتصادی کردن بخش کشاورزی دانست و افزود: اصلاح گلستان‌های گل محمدی با هدف ارتقای کیفیت با روش‌های علمی در باغات پایلوت شهرستان قریب به ۱۳۰ هکتار انجام شده و عملکرد در هکتار به ۳.۴ تن رسیده است که نسبت به ابتدای دولت ۱ تن در هکتار افزایش یافته است.

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اینکه فرآوری گل محمدی ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی در این محصول یکی از سیاست اصلی دولت در بخش کشاورزی است افزود: در حال حاضر یک کارخانه بزرگ صنعتی با ظرفیت تولید ۱۵۰۰ تن در سال فعالیت می‌کند که به تناسب میزان تولید شهرستان نیازمند حداقل ۳ واحد تولیدی با بهره گیری از تکنولوژی بالا برای فرآوری و استفاده از حداکثر ایجاد ارزش افزوده هستیم که این مهم با افتتاح شهرک صنعتی شهید نیرومند اسکو فراهم شده است.

رضی منش در ادامه خاطر نشان کرد: محصولات تولیدی گل محمدی این شهرستان به ۱۰ کشور از جمله کره جنوبی، عراق، عربستان، ترکیه، بحرین، عمان و چند کشور دیگر صادر می‌شود و با عنایت به کاربرد گسترده گل محمدی در صنایع غذایی، داروسازی، عطرسازی و بهداشتی و آرایشی و ارز آوری بالای این محصول و تضمین بازار فروش برای شهرستان واجد اهمیت است.

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اینکه برگزاری ۹ جشنواره گل محمدی در روستاهای گنبرف و عنصرود در سال‌های گذشته آثار بسیار مثبت در معرفی این محصول بسیار ارزشمند و همچنین ترغیب سرمایه گذاران داشته است افزود: تمامی گل محمدی تولیدی شهرستان در بازه زمانی برداشت و به بازار فروش و کارخانجات صنایع تبدیلی روانه می‌شوند و کشاورزان به هیچ عنوان مشکل بازار یابی ندارند.

وی در پایان ضمن تاکید بر حمایت دولت از بخش کشاورزی از فعالان این بخش برای سرمایه گذاری در محصول گل محمدی دعوت کرد و افزود: در صورت فرآوری و ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی این محصول ظرفیت بسیار بالایی در رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال پایدار و ارتقای معیشت کشاورزان خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه