English

محمود رفسنجانی:

همزمان با هفته قوه قضاییه، سازمان داوری صنعت و معدن افتتاح شد

معاون قضائی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: در دو دهه‌ی گذشته حل اختلافات و خصومت‌ها با صلح و سازش انجام می‌شود و هدف از فعالیت شورای حل اختلاف کمک به کم کردن پرونده‌های قضائی است.

همزمان با هفته قوه قضاییه، سازمان داوری صنعت و معدن افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمود رفسنجانی معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی اعلام کرد: هفته قوه قضائیه فرصتی برای واپایش عملکرد دستگاه‌های اجرای عدالت است و در دو دهه‌ی گذشته حل اختلافات و خصومت‌ها با صلح و سازش انجام می‌شود و هدف از فعالیت شورای حل اختلاف کمک به کم کردن پرونده‌های قضائی است.

رفسنجانی همچنین ادامه داد: شورای حل اختلاف با نیروی مناسب، صرف وقت و ارائه آموزش توانسته کارنامه خوبی از خود نشان دهد.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: در سطح خراسان رضوی ۳۳۶ شعبه‌ی حل اختلاف در حال فعالیت است که ۱۰۹ شعبه آن در مشهد و ۲۲۷ شعبه در شهرستان‌های این استان مشغول به کار هستند، تعداد همکاران فعال در شعب به ۱۸۶۶ نفر می‌رسد؛ از این تعداد ۸۰۰ نفر در مشهد فعالیت دارند که ۵۲ دو درصد از همکاران ما در سطح استان آقا و ۴۸ درصد خانم هستند.

رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: در طول سال گذشته، ۳۳۳۱۸۸ فقره پرونده وارده، ۳۳۶۸۷۶ فقره پرونده مختومه، ۳۶۹۰ پرونده مثبت بوده و ۶۴۰۷۵ از پرونده‌ها منتهی به صلح و سازش شده‌است.

وی تأکید کرد: عملکر شورای حل اختلاف خراسان رضوی از سال ۹۸ تا ۹۹ به این صورت بوده‌است که ۲۳.۵ در صد افزایش در پرونده‌های منتهی به صلح، ۱۳ درصد رشد در مورد پرونده‌های وارده و ۱۴.۵ درصد افزایش در بحث پرونده‌های مختومه داشته‌ایم.

رفسنجانی اظهار کرد: دادرسی الکترونیکی از آذر ۹۹ با ۵۳ فقره پرونده آغاز شد و این عدد تا اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۲۷۲ جلسه دادرسی رسید.

او افزود: همچنین نوبت دهی الکترونیکی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در خراسان رضوی، از فروردین ۹۹ با ۲۳۰ مورد شروع شد و در اسفند به ۱۱۴۳۲ مورد افزایش پیدا کرد.

رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی ادامه داد: ابلاغات از سال ۹۹ به صورت الکترونیکی انجام و ۹۰ درصد اوراق قضائی به همین صورت ابلاغ می‌شود همچنین سال ۹۹ در خراسان رضوی، ۹۳۷۷ فقره پرونده به صورت الکترونیکی مورد دادرسی قرار گرفت.

رفسنجانی بیان کرد: در کنار شورای حل اختلاف ، همیاران شورا نیز فعالیت می‌کنند، این همیاران در ۱۰۶ مسجد مشهد فعالیت دارند که شورای حل اختلاف در نظر دارد تعداد این شعب به ۱۱۳ مسجد در مشهد برسد.

او تصریح کرد: تعداد همکاران ما در شعب همیاران شورا ۸۹۳ نفر و تعداد پرونده‌های ارجاع داده شده مکه شامل پرونده‌های کیفری قابل گذشت می‌شوند ۶۶۵۰۶ فقره است که ۵۵۷۱ فقره مختومه و ۶۴.۰۴ درصد از این تعداد منتهی به صلح و سازش شده‌است.

رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی تأکید کرد: علاوه بر شعب همیاران شورای حل اختلاف، شعب سفیران ضامن آهو که فقط در خصوص پرونده‌های قتل عمد است، با شورا همکاری می‌کنند که تا کنون ۶۰ فقره پرونده در دست داشتند و از این تعداد ۴۰ فقره متنهی به صلح و منجر به آزادی محکوم و ۲۰ پرونده شامل رضایت مشروط شده‌است.

رفسنجانی اظهار کرد: در این شعب تنها به بررسی پرونده‌های قتلی که آزادی مکحوم آن پرونده باعث ایجاد نا‌ امنی مردم و به مخاطره نینداختن جان دیگران نشود قرار می‌گیرد.

وی در ادامه این نشست افزود: امسال و در هفته قوه قضاییه سازمان داوری صنعت و معدن افتتاح شد و سه شعبه به این سازمان اختصاص گرفت. در هر یک از شعب تیمی متشکل از سه نفر که شامل قضات بازنشته، اساتید دانشگاه‌ها و نیرو‌هایی از خانه صنعت و معدن می‌شود، برای رسیدگی به شکایات و داوری فعالیت می‌کنند.

رفسنجانی در خاتمه اظهار کرد: ما به صنعت‌گران توصیه می‌کنیم در قرداد‌های خود، به امر داوری اشاره کنند تا دیگر نیاز به مراجعه به دادگاه‌ها نباشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه