English

اکبر بهنام جو:

ظرفیت صنایع تبدیلی برای سیب زمینی به ۴۰۰ هزار تن می رسد

استاندار اردبیل گفت: ظرفیت صنایع تبدیلی برای ۱۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان وجود دارد که این ظرفیت امسال به ۴۰۰ هزار تن می رسد.

ظرفیت صنایع تبدیلی برای سیب زمینی به ۴۰۰ هزار تن می رسد

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، اکبر بهنام جو ، استاندار اردبیل در آیین افتتاحیه ایستگاه تحقیقات سیب زمینی کشور در اردبیل گفت: یافته های علمی این مرکز باید به صورت عملیاتی در مزارع مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مثبت اقتصادی آن برای کشاورزان و استان ملموس باشد.

وی بیان کرد: با توجه به پتانسیل بالای استان در زمینه کشت سیب زمینی در کشور ،لازم است با استفاده از این ظرفیت تحقیقات بیشترین بهره برداری را داشته و کشور و استان را به عنوان برند در دنیا مطرح کنیم.

استاندار اردبیل افزود: ارتباط با کشورهای دارای مرکز تحقیقات در این زمینه از ضرورت ها بوده و باید ایران را به عنوان سرآمد علم و تحقیقات این محصول در دنیا مطرح کنیم.

بهنام جو مشارکت همه دستگاههای مرتبط ، دانشگاهها و کشاورزان با این ایستگاه تحقیقاتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان محور می تواند با همکاری محققان و سوق دادن پایان نامه ها برای همکاری با این ایستگاه خروجی مناسبی را به استان، کشور و حتی دنیا ارایه دهد.

وی به تولید بیش از ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در استان اشاره کرد و افزود: ۱۵۰ هزار تن از این میزان به صورت خام فروشی بوده و حدود ۱۵۰ هزار تن نیز مصرف داخل استان است.

استاندار اردبیل اظهار کرد: علاوه بر ارتقای بهره وری و بهبود بذر سیب زمینی تلاش برای استفاده بهینه از این محصول در راستای افزایش درآمد نیز مورد برنامه ریزی قرار گرفته که توسعه انبارهای سرد و صنایع تبدیلی از جمله این اقدامات است.

بهنام جو بیان کرد: کشاورزان لازم است برای استفاده بهینه از ظرفیت های تولید، ارتباط با شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری را توسعه داده و با تشکیل تعاونی ها در راستای افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی خود اقدام کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این آیین گفت: باتوجه به پتانسیل‌های بالای کشاورزی و سیب‌زمینی در استان اردبیل، ‌اولین ایستگاه تحقیقات سیب‌زمینی کشور در این استان تأسیس شد.

 کامبیز بازرگان افزود: در حال حاضر ۲۰ موسسه و آموزشگاه و ۳۴ مرکز آموزش کشاورزی و ۳۴۰ ایستگاه کشاورزی در سطح کشور فعال است و کلیه دانش به دست آمده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی گفت: کشورمان ظرفیت بسیار خوبی در صادرات سیب‌زمینی دارد که این ظرفیت موجود نیازمند توجه ویژه و تقویت است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور اظهار کرد: بر همین اساس با شرکت‌های بخش خصوصی و دانش‌بنیان تعاملاتی انجام شده و وام‌های کم‌ بهره در اختیار آنان خواهد گرفت.

بازرگان ادامه داد: در حوزه سیب‌زمینی باید اقدامات مهم و جدی انجام شود تا شاهد کمبود و یا کشت و برداشت بیش از حد نیاز نباشیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر کیفیت تولیدات سیب زمینی در سطح کشور از شرایط خوبی‌ برخوردار است و در تلاش هستیم با اقدامات علمی و پژوهشی، کیفیت تولیدات سیب زمینی را افزایش دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: باتوجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، دانش‌های نوین حاصل از تحقیقات در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

بازرگان اظهار کرد: در حوزه بذر گندم و جو خودکفا هستیم و در حوزه بذر ذرت و کلزا شرایط تحریمی وجود ندارد و وارداتی به لحاظ دریافت ژن‌های گوناگون بذر‌ها انجام می‌شود که برای این محصولات امکان‌ تولید بذر در داخل کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فقط در حوزه بذر سبزیجات و صیفی‌جات گلخانه‌ای مشکلاتی وجود دارد که باعث واردات بذر این محصولات شده و در طول سال گذشته اقداماتی در راستای خودکفایی مانند کشت چندین نوع بذر خیار و گوجه صورت گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا مدتی قبل به‌دلیل اینکه ارز ارزان‌قیمتی برای واردات بذر سبزیجات و صیفی‌جات گلخانه‌ای اختصاص داشت، واردات داشتیم ولی در حال حاضر ارز یارانه‌ای این حوزه قطع و این امر باعث شده که خودکفایی در این بخش سرعت گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ خودکفایی بذر این حوزه به ۶۰ درصد برسد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه