English

غلامرضا میری:

ناجی بازار زعفران دولت است

نایب رئیس شورای ملی زعفران عنوان کرد: از مشکلات موجود در کشت زعفران، علاوه بر خشکسالی و کم‌آبی می‌توان به مسئله بی‌انگیزه بودن کشاورزان برای کشت و تولید زعفران اشاره کرد.

ناجی بازار زعفران دولت است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: صادرکنندگان و تولیدکنندگان راهی برای نجات زعفران ندارند، اما دولت می‌تواند در مدت ۲۰ روز تا یک ماه، ناجی بازار زعفران شود و پیشنهاد خرید زعفران را با قیمتی که به صرفه باشد به کشاورزان ارائه دهد و پس از این بازار جهانی زعفران نیز حفظ می‌شود و توسعه خواهد یافت.

میری در خصوص موانع و مشکلات موجود در بازار زعفران افزود: از مشکلات موجود در کشت زعفران، علاوه بر خشکسالی و کم‌آبی می‌توان به مسئله بی‌انگیزه بودن کشاورزان برای کشت و تولید زعفران اشاره کرد، با وجود افزایش قیمت تمام کالا‌ها در کشور، زعفران به مدت سه سال است که قیمت ثابتی دارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران خراسان ادامه داد: کشاورز برای کاشت پیاز زعفران و با مصرف آب باید حدود ۶۰۰ هزار تا یک میلیون‌تومان پرداخت کند و با این شرایط بعید است که کشاورز رغبتی به تولید داشته باشد یا اگر هم این کار را انجام دهد، برایش مقرون به صرفه نیست.

میری درخصوص پیش‌بینی آینده بازار زعفران بیان کرد: پیش‌بینی بنده این است که با توجه به وضعیت خشکسالی، قیمت پایین خرید زعفران و از طرف دیگر هزینه بسیار بالای تولید، کشاورزان دیگر اقدام به تولید زعفران نکنند.

وی همچنین به نقش پررنگ دولت در بهبود وضعیت بازار زعفران اشاره و تصریح کرد: هنوز دیر نشده و تا فصل برداشت حدود پنج ماه باقی مانده است و در این فرصت خواهش بنده از مسئولان این است که به داد کشاورزان برسند و به آنان کمک کنند، این کمک‌ها چه با ارائه تسهیلات از جمله در زمینه آب، زمین و کود و چه با تشکیل جلساتی مبنی بر تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت زعفران می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در کشاورزان شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران خراسان با اشاره به فعالیت‌های صادراتی زعفران در سال گذشته تاکید کرد: صادرکنندگان همواره به وظایف خود عمل کرده‌اند؛ در سال گذشته صادرات زعفران ۳۰ درصد رشد داشته است و کشور‌های مقصد صادراتی از ۴۷ کشور به ۶۴ کشور افزایش یافته اند.

میری اظهار کرد: میزان صادرات در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵۰ درصد رشد داشته است، این کار‌ها به وسیله صادرکنندگان انجام شده و صادرکنندگان مطابق وظیفه‌شان پیش رفته‌اند.

وی با بیان مشکلات مربوط به فعالیت‌های صادراتی زعفران افزود: مشکل صادرکنندگان در خصوص صادرات زعفران خراسان رضوی این است که اگرچه کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد، صادرکنندگان باز هم ریسک و به آمریکا زعفران صادر و ارز حاصل از صادرات را نیز دریافت می‌کنند؛ در مقابل، انتظار دارند از صادرکنندگان حمایت شود، متاسفانه نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد بلکه بیشتر مانع فعالیت صادرکنندگان می‌شوند.

میری در خاتمه اظهار کرد: روزی که زعفران صادر می‌شد، تفاوت سامانه نیما و بازار آزاد، به ازای هر دلار ۴۰۰ تومان بود، حال که زمان تسویه حساب رسیده است، هر دلار ۳۰۰۰ تومان اختلاف دارد. یعنی اگر ما یک کیلو زعفران را با ارزش ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار صادر کردیم، اکنون باید یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون تومان خسارت بپردازیم و اگر پرداخت نکنیم با تهدید‌های مختلفی از جانب دولت مواجه می‌شویم، خواهش من از دولت این است که اجازه دهد ارز را به قیمت آزاد بفروشیم نه این که از طریق سامانه نیما ۳۰۰۰ تومان ارزان‌تر به فروش برسانیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه