English

آب محور توسعه است/ نگرانی‌ها از مصرف بی‌رویه آب ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: آب محور توسعه است و همان طور که فراوانی آن موجب توسعه می‌شود کمبود آن نیز باعث عقب ماندگی و پسرفت می‌شود.

آب محور توسعه است/ نگرانی‌ها از مصرف بی‌رویه آب ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری موج قم، علی جان صادق‌پور روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب ، بیان کرد: امسال با رشد ۱۳درصدی میزان مصرف آب در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه شدیم و ادامه یافتن این روند مشکل جدی بر سر تامین آب مورد نیاز قم ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: کل آب مصرفی قم در سال گذشته حدود ۹۷ میلیون متر مکعب بوده‌است که پیش بینی ما این است که امسال این میزان با توجه به رشد مصرف به بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعب رسد.

وی با اشاره به این که وابستگی قم به منابع آبی خارج استان تهدید جدی است که باید درنظر گرفته شود، ادامه داد: حدود ۷۸ درصد آب مورد نیاز مردم قم در سطح شهر و روستاها از خارج استان تامین می‌شود که این مساله نشان‌دهنده اهمیت رعایت الگوی مصرف در قم است.

صادق‌پور با بیان این که تامین آب برای استان قم با سختی بسیار صورت می‌گیرد، گفت: آب مورد نیاز قم از ۱۳۵ حلقه چاه در روستاها و شهر، ۱۴ رشته قنات ۶ دهنه چشمه و سدهای ۱۵ خرداد و کوچری تامین می‌شود.

وی بیان کرد: برای شهر قم نیز سه سامانه تامین آب ایجاد شده است،‌ سامانه سدهای خارج استان، سامانه چاه‌های داخل شهر و سامانه چاه‌های علی آباد تا در تامین پایدار آب مورد نیاز قم مشکلی به وجود نیاید.

وی با اشاره به این که در زمان‌هایی از سال مانند فصل‌های گرم به دلیل افزایش مصرف از آب چاه‌ها نیز در کنار آب سدها برای تامین آب مورد نیاز قم استفاده می‌شود، ادامه داد: این مساله موجب اندکی شور شدن آب در برخی مناطق شهری می‌شود که با همراهی مردم و کاهش مصرف می‌توان آب مورد نیاز شهروندان را از آب‌ سدها تامین کرد و لزوم استفاده از آب چاه‌ها را به حد اقل رساند.

مدیرعامل آبفا قم با اشاره به این که سرانه مصرف آب در استان برای هر تن در شبانه روز ۱۶۰ لیتر است که باید کاهش یابد، تاکید کرد: اگر با همین روند ادامه دهیم تا ۱۰ سال آینده در قم با مشکل جدی تامین آب مواجه خواهیم شد و این مساله لزوم اهمیت رعایت الگوی مصرف در استان را بیش‌ازپیش برجسته می‌سازد.

وی همچنین با بیان این که آب شرب شهر قم ۱۰۰ درصد بهداشتی است، ادامه داد: آزمایش‌های کنترل کیفیت با استفاده از روش‌های نوین علمی به صورت مستمر بر روی آب قم انجام می‌شود و ما از بهداشتی بودن آب قم اطمینان داریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه