English

بابک دین پرست مدعی شد؛

عدم اطلاع رسانی، دلیل غیر فعال شدن کارت های مرزنشینان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به اینکه ساماندهی کولبری با توجه به اینکه این وضعیت در شأن مردم ما نیست با ایجاد اشتغال پایدار و جامع برای کولبران در مناطق مرزی ضروری است، گفت: دلیل غیرفعال شدن کارت‌های 3 هزار نفر از مرزنشینان که گویا به آنها اعلام نشده اطلاع‌رسانی شود.

عدم اطلاع رسانی، دلیل غیر فعال شدن کارت های مرزنشینان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، بابک دین‌پرست صبح امروز دوشنبه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان با اشاره به  آیین‌نامه ساماندهی مبادلات مرزی در سه استان اذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و کردستان، اظهار کرد:  توسعه اقتصاد در مرزها، بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان و اشتغال پایدار از اهداف دولت برای استان‌های مرزی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با بیان اینکه دولت در سال‌های اخیر برای بهبود معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار تصمیمات مهمی را در قالب تصویب‌نامه‌ها ابلاغ کرده است، گفت: اختصاص 42 هزار میلیارد ریال تخفیف سودبازرگانی برای ساماندهی فعالیت‌های موسوم به کولبری گامی مهمی در این راستا بود که البته از این ظرفیت آنگونه که باید استفاده نشده است.

وی اضافه کرد: باید دلایل عدم بهره‌مندی مطلوب از این شرایط بر اساس وضعیت کنونی فعالیت کولبران در مرزها بررسی و مشخص شود چرا از ظرفیت ایجاد شده براساس موضوع ماده 9 تصویب نامه و تبصره آن برای استفاده هر بازرگان 700 هزار و هر خانوار مرزنشین از حداکثر 28 میلیون ریال ماهیانه تخفیف سود بازرگانی به صورت کامل استفاده نشده است.

وی گفت: کولبرانی که دارای 3 سال اقامت در روستاهای تا شعاع 20 کیلومتری مرز ساکن هستند می‌توانند از تخیف سود ماهیانه به مبلغ 700 هزار تومان بهره‌مند شوند و 80 رقم کالا که ورود آنها از دیگر مرزها ممنوع است را وارد و کسب سود نمایند.

وی افزود: دولت بیش از 4 هزار و 200 میلیارد تومان مشوق‌های معیشتی و تخفیف سود بازرگانی برای مرزنشینانی که در روستاهای 20 کیلومتری مرز هستند پیش‌بینی شده است اما متاسفانه تاکنون تنها 31 میلیارد تومان از این میزان یعنی کمتر از یک درصد استفاده شده است.

به گفته این مقام مسئول، براساس آمار کمتر از یک درصد 4 هزار و 200 میلیارد تومان سود مصوب تخفیف گمرکی مورد استفاده قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه کردستان در سال‌جاری با استفاده 21.7 میلیارد تومانی از این تخفیف سود ماهیانه در این خصوص پیشتاز است، گفت: در مجموع رساندن این مبلغ به رقم مصوب 4 هزار و 200 میلیارد تومانی از تاکیدات شخص اول دولت است و ما تمام توان خود را برای تحقق این هدف بکار خواهیم گرفت.

به گفته وی، هدف از توسعه و تقویت بازارچه‌های موقت مرزی تسهیل در فعالیت‌های اقتصادی و افزایش کسب و کار فعالین و مرزنشینان است.

دین‌پرست با اشاره به اینکه ساماندهی کولبری با توجه به اینکه این وضعیت در شأن مردم ما نیست با ایجاد اشتغال پایدار و جامع برای کولبران در مناطق مرزی ضروری است، گفت: دلیل غیرفعال شدن کارت‌های 3 هزار نفر از مرزنشینان که گویا به آنها اعلام نشده اطلاع‌رسانی شود.

وی اضافه کرد: رعایت عدالت در توزیع این معدود اعتبار خیلی مهم است که همه باید از این اعتبار بهره مند شوند.

دین‌پرست اذعان کرد: طی پنچ سال اخیر به طور جدی به وضعیت واحدهای تملک شده بانک‌ها پرداختیم و در همین راستا هفت مصوبه و دستور برای بهبود وضعیت واحدهای تملک شده گرفتیم، واحدهای تحت تملک بانک‌ها نیز در کل کشور احصا شده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با بیان اینکه یک هزار و 793 واحد تولیدی در استان‌های مختلف در تملک 16 بانک قرار دارند، گفت: 58 درصد این واحدها غیرفعال و مابقی فعال هستند.

وی افزود: بانک‌ها موظف به فعال کردن واحدهای تولیدی هستند دیگر قابل قبول نیست که واحد تولیدی تحت تملک بانکی راکد و غیرفعال بماند.

دین‌پرست تصریح کرد: براساس دستور شورای پول هیچ واحد تولیدی که تملک می‌شود نباید تعطیل شود و این مهم به صورت ویژه باید دنبال شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور افزود: یکی از قانونی ترین و با اختیارترین شوراها در کشور شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته مشغول بررسی و جمع بندی پروژه‌های ملی و استانی هستیم تا دولت آینده بتواند بر اساس این ریل بندی بدون مواجه شدن با مشکل مسیر خدمت به مردم را ادامه دهد. 

به گفته وی، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سال گذشته 2 هزار و 397 مصوبه داشت که نسبت به مدت زمان مشابه 11 درصد رشد داشته است.

کردستان از استان‌های با نرخ بالای بیکاری است

وی در ادامه با بیان اینکه کردستان از استان‌هایی است که نرخ بیکاری بالایی مواجه است، عنوان کرد: البته این میزان در دو سال گذشته روند کاهشی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش 6 دهم درصدی نرخ بیکاری در کردستان طی دو سال 98 و 99 مواجه بوده اید که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به تعیین شعارهای سال از سوی مقام معظم رهبری و نام گذاری امسال با عنوان  «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» گفت: شعار سال یک فرمان است و باید به عنوان یک حجت اجرا شود متاسفانه احساس می شود این یک شعار است.

دین‌پرست گفت: این مانع‌زدایی باید توسط دولت و مجلس برداشته شود تا بخش خصوصی بتواند کار کند متاسفانه در زمینه مانع زدایی عملکرد قابل قبولی نداشته‌ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی