English

آیت الله رییسی:

کردستان زمینه های بسیاری برای فعالیتهای اقتصادی دارد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کردستان یکی از استان های مستعد کشور در حوزه تولیدات کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی، گردشگری و بازرگانی است و می تواند قطب منطقه باشد.

کردستان زمینه های بسیاری برای فعالیتهای اقتصادی دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، آیت الله سید ابراهیم رییسی روز دوشنبه در برنامه « ایران سرای من است» که ویژه برنامه‌ای برای بیان برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری از شبکه های استانی صداوسیماست، در گفت و گو با مردم کردستان از آنان به عنوان مردم سلحشور، با غیرت و مجاهد نام برد که  حقیقتاً در مقابل مهاجمان ،ظالمان و گروه‌های ضد انقلاب مردانه ایستادگی کردند.

وی افزود: زن و مرد شما در جای جای کردستان، با وجود بسیاری از ناملایمات که دشمنان انقلاب اسلامی و صدامیان ایجاد کردند، ایستادگی کرده و نشان دادید که مردم مقاوم، با فرهنگ،  اهل ایستادگی و جانفشانی هستی.

 وی با یاد کردن از شهدای بزرگوار استان کردستان و  شهدای کُرد مسلمان به ویژه شهید شیخ الاسلام نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: رشادت سرداران رشید اسلام و مظلومانی که در شهر و روستا با مظلومیت به شهادت رسیدند، قابل تقدیر است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با قدردانی از جهاد گرانی که در این استان با تلاش جهادی خود  از مردم استان صیانت کردند، یاد همه شهدا و یاد همه ایثارگران را گرامی داشت و برای خانواده معزز آنها از خداوند متعال طلب صبر و آرامش کرد.

کردستان سرزمین ظرفیتهای بزرگ است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه از کردستان به عنوان اقلیمی یاد کرد که خداوند برکات زیادی در آن قرار داده و اضافه کرد: آب، زمین حاصلخیز و مردم پرتلاش کردستان نه تنها برای این استان که برای همه کشور ظرفیت نقش آفرینی دارد.

 حجت الاسلام والمسلمین رییسی افزود: با وجود همه این ظرفیت‌ها امروز شاهد مشکلاتی در استان کردستان هستیم که یکی مساله معیشت و سفره مردم است که دچار آسیب شده  و دیگری مساله کار و اشتغال جوانان عزیز به ویژه جوانان تحصیل‌کرده ای است که یا از دانشگاه‌های خود کردستان و یا از دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده و الان جویای کار هستند و زمینه‌ اشتغال برای آنها موجود نیست و از این بابت هم خود و هم خانواده‌هایشان  بسیار نگران هستند.

وی بیکاری را عامل کاهش ازدواج جوانان کردستان اعلام و اظهار داشت: این مساله باعث رنج و درد هر کسی می شود و رنج پدر، مارد، پسر و دختر کرد رنج کمی نیست که کسی با دیدن آن بی تفاوت باشد که اگر چنین شود باید در خود تردید کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سوال که چرا جوانان همه اقوام و گویش‌ها در کشور باید دچار مشکل بیکاری باشند، گفت: جوانان ما با وجود مدارک عالی و مدارج علمی بیکار هستند و بخاطر معیشت و مسکن از زندگی بازمانده اند.

 وی با تاکید بر اینکه  کردستان زمینه‌های بسیار مناسبی برای رشد دارد، افزود: کردستان زمین های دیم بسیاری دارد که حاصلخیزی خاک آن موجب تولید گندم دیم تنها با استفاده از نزولات آسمانی شده است و تقریباً 88 درصد اراضی این استان به صورت دیم کشت می شود که رقم بالایی است.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی به وجود بیش از 2 میلیون راس واحد دامی در استان هم اشاره و یادآور شد: دامداری در کردستان صنعتی نیست که یکی از کارهای مهمی که باید در این حوزه انجام شود، صنعتی کردن دامداری در استان در کنار توجه به واحدهای کوچک پرورش دام است تا کردستان که در تولید گوشت و  مواد لبنی ظرفیت ویژه ای دارد بتواند جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه باید کشاورزی و دامپروری صنعتی در مقیاس بزرگ در کردستان تقویت و ایجاد شود، افزود: با کمک مردم کردستان رسیدن به وضعیت مطلوب دست یافتنی است و در کنار همت مردم، فعالیت دولت هم لازم است که این مهم در برنامه های من قرار دارد.

نبود مدیریت آب در کشور

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشتباه خواندن محدودیت منابع آبی در کشور گفت: اما من یک نگاهی اساسی به مسئله آب در کشور دارم  و معتقدم آب کم نداریم و  آنچه کم داریم مدیریت آب است.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب اضافه کرد:  اگر بتوانیم الگوی کشت را در استان کردستان مدیریت و آبرسانی های زیر سطحی را در آنجا فعال کنیم و اقدامات دیگری برای توسعه کشاورزی به کار ببندیم از جمله روی آوردن به کارهای فناورانه و دانش بنیان به راحتی می توانیم مصرف آب را مدیریت کنیم.

وی در تکمیل این حرفهای خود گفت: من در آستان قدس رضوی به برکت نام حضرت رضا علیه السلام اقدام به پرورش مزرعه نمونه کردم و با کار علمی در سطح کشاورزی بسیاری از کشاورزان مشهد و خراسان شمالی توانستند با مصرف آب کمتر، بهره وری خود را افزایش دهند که این الگویی قابل ارائه به همه کشور از جمله کردستان است که دولت آینده باید با جدیت به دنبال آن باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی مساله دیگر برای توسعه کردستان را ایجاد قطبهای موثر باغی دانست و گفت:  زمینه ایجاد باغات در استان باید رو به افزایش باشد که می تواند هم برای استان و هم کشور مثمر ثمر باشد و ظرفیتهای ویژه ای برای اشتغال ایجاد کند که نمونه آن در استان آذربایجان غربی به چشم می خورد و کردستان هم همه ظرفیتهای لازم در این زمینه را داراست.

شبکه حمل و نقل ضعیف در کردستان

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی دیگر از مسائل مهمی را که باید در کردستان انجام شود تقویت شبکه ضعیف حمل و نقل استان برشمرد و تاکید کرد: باید شبکه اتصالی در استان کردستان تقویت شود چرا که  بعضی از جاده ها به دغدغه مردم تبدیل شده است.

وی به ظرفیت مهم صنعت گردشگری در کردستان اشاره و اظهار داشت:  کردستان ظرفیت قابل توجهی در بخش گردشگری دارد ولی در این زمینه کم کار شده است که باید با کمک مردم، جوانان و مدیران باید اقتصاد گردشگری را فعال و زمینه بهره مندی مردم از آن را فراهم و زمینه اشتغال به کار جوانان را به وجود آورد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی یکی از کارهای ارزشمند و با قدمت بالا در کردستان را صنایع دستی برشمرد و افزود: این کار از قدیم در استان باب بوده و بازار بسیار خوبی هم دارد که در کنار جاذبه های طبیعی می تواند اقتصاد را در همه ابعاد شکوفا کرده و توسعه دهد.

وی از دختر، پسر، زن و مرد کردستانی خواست تا این صنعت ارزشمند را رونق داده و از شرایط عالی آن استفاده کنند تا در سایه آن علاوه بر جذب اقتصاد صنایع دستی  و رونق گردشگری زمینه برای رفع بیکاری فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی یکی دیگر از مایل و مشکلات کردستان و استانهای زاگرس نشین را خشک شدن جنگلهای بلوط دانست و گفت: وضعیت موجود باعث بر هم خوردن منابع طبیعی در استانهای زاگرس نشین شده  و ساکنان این مناطق با از بین رفتن مراتع و درختهای بلوط نگران هستند.

وی از این جنگلهای به عنوان ذخیره ای غنی نام برد و اظهار داشت: باید با برنامه مدون و قوی از خشک شدن این جنگلهای جلوگیری کرد و این کار غیرممکن نیست تا بتوان به کشاورزی و تقویت منابع طبیعی کمک کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی به مشکل نبود صنایع تبدیلی و زنجیره ارزش کار کشاورزی در کردستان هم گریزی زد و گفت: اگر صنایع تبدیلی که در و زنجیره ارزش فعال شود حتما برای کشاورزی کمک بزرگی خواهد بود و از مهاجرت به مراکز شهرها جلوگیری می کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:  تولید کالاهای کشاورزی در روستاها می تواند به روستاییان و  فعالان عرصه های تولید کمک جدی و بسزایی داشته باشد و دولت هم باید حتماً حمایت کند.

وی بر لزوم حمایت عملی و نه در حرف از کشاورزان با پرداخت تسهیلات تاکید کرد .

حجت الاسلام والمسلمین رییسی یکی از نگرانی های جدی در استان را تعطیلی صنایع کوچک برشمدر و با تاکید بر اینکه  کارگاه‌های کوچک باید فعال باشد، گفت: بنا داریم تا به صنایع کوچک در استان کمک کنیم و  اگر تسهیلاتی در کار است چرا یک عده کم سه تا 4 درصد بیایند آن را ببرند و وثایق لازم هم ندهند و بعد برنگرداننند؟

وی تاکید کرد: چنین کارهایی نوعی بی‌عدالتی جدی است و بارها تاکید کرده ایم که  هر کس شهروند ایرانی باشد از حقوق شهروندی برخوردار است و فرقی ندارد کرد یا ترک یا شیعه یا سنی باشد چرا که دولت نسبت به همه تکلیف و وظیفه دارد و شهروندان بر گردن دولت حق دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی افزود: دولت وظیفه دارد به صورت جدی از کشاورزی و صنعت حمایت کند و مقابل  بیکاری بایستد.

وی با بیان اینکه چرا جوان کرد ما بعد از فارغ التحصیلی که تازه وارد دوران نشاط خود می شود باید احساس خستگی کند، گفت: باید فضای کار و تلاش و فعالیت برای جوانان ایجاد شود تا بتواند درون فضای کار و تلاش خود را نشان داده و برای جامعه‌اش موثر بوده و تاثیر جدی داشته باشد که این نکته برای ما مهم است و به آن معتقدیم و باور داریم و با توکل به خدا این کار را خواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر رای مردم به من تعلق گرفت بنای من  این است که از تعطیلی کارگاه های کوچک حتماً جلوگیری کرده و ظرفیت های تولیدی را در اختیار جویندگان کار بگذاریم و این ظرفیت انشالله مشکل جویندگان کار را حل کند و فعال و  اثرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی یکی دیگر از ظرفیتهای مهم استان را بهره برداری از پتانسیل های ارزشمند تجاری و بازرگانی برشمرد و افزود: کردستان به دلیل ارتباط با کشورهای همجوار می تواند در فعال کردن ترانزیت جنوب و شمال بسیار موثر بوده و  یکی از مراکز صادرات در منطقه شود.

وی جایگاه بسیار فعال کردستان در حوزه تولید را مغفول برخی از مشکلات دانست که مردم استان بیشتر و بهتر از آن آگاه هستند و افزود: از مشکلات رنج‌آور وضعیت معیشت مردم، کار و اشتغال و مسکن است.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه طرح یک میلیون مسکن و یک میلیون اشتغال که در برنامه های خود مطرح کرده کف ایجاد این وعده ها است، افزود: با فعالیت و همت مردم و مدذیران این میزان قابل افزایش است تا هیچکس دغدغه مسکن و شغل نداشته باشد.

وی با بیان اینکه نباید عزیزانی که تازه ازدواج کرده‌اند مشکل مسکن داشته باشند تاکید کرد: در کردستان زمین کم نداریم و استفاده از زمین می تواند هزینه‌های جدی سبد خانواده  را کم کند.

وی با تاکید بر اینکه مسکن سازی باید رواج پیدا کند، گفت: مسکن مهری که بسایری از افراد با تعابیر دیگری از آن نام بردند به گفته مسوولان راه و شهرسازی اگر در زمان خود که مردم با فروش طلا و دیگر ملزومات خود خواستتند خانه دار شوند، انجام می گرفت، با رفع مشکلت در همان سالهای اول می شد از بروز مشکلی به نام مسکن برای خانواده ها جلوگیری کرد ولی شاهد هستیم که مردم سالها معطل شده و هزینه های بیشتری به آنها تحمیل شد که من در سفر به پاوه خانم سرپرست خانواده ای را دیدم که گفت مسکن مهر را سالها قبل با پنج میلیون می خواسته صاحب شود ولی حالا از او 50 میلیون تومان می خواهند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مسکن سازی از بسترهایی است که اگر با همت مردم و فعالیت دولت فعال شود می تواند به عنوان اقتصاد پیشران، بسیاری از صنایع را  به دنبال خود بکشاند، با این کار هم  مشکل مسکن مردم حل می شود و هم خیلی از بیکاران صاحب شغل می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی نمونه بارز آن را ساخت مسکن برای زائران و زوجهای جوان در مشهد دانست و گفت: مسوولان گفتند که با اجرای این طرح  بسیاری از نیازها مرتفع شده است.

وی خطاب به دختر و پسر کرد و هر خانواده‌ای که در جای‌جای کردستان حضور دارد گفت: اگر به هر دلیل نا امید سرخورده شده اید، خواهش می کنم به عنوان یک طلبه خدمتگزار که با من آشنا هستید با کارهای من آشنا هستید و نیازی به گزارش من نیست چرا که مردم در جای جای کشور به دلیل اینکه احساس می کنند که با صداقت با مردم حرف می زنم و محبت دارند و کارنامه مشخصی نیز پیش روی آنهاست، برنامه و کارنامه من ا ببینید.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با بیان اینکه نامزد ریاست جمهوری برای خود برنامه می دهد، گفت: من هم کارنامه دارم و هم برنامه و از همه مهمتر برای تحول در زندگی مردم عزیزمان اراده جدی دارم که باید  کار جهادی باید صورت بگیرد و این کار کاملا شدنی است.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوریافزود: انجام این تحول نیازمند مشارکت در انتخابات و پشتبانی‌هایی که در اجرا از دولت آینده خواهید داشت .

حجت الاسلام والمسلمین رییسی تاکید کرد:مردم کرد که با تلاش، مجاهدت و ایستادگی در مقابل عناصر متجاوز و  بیگانگانی که می خواستند به این سرزمین تجاوز کنند و امنیت مردم را مخدوش کنند، مردانه و مجاهدانه ایستادگی کردند، نباید دغدغه کار و معیشت داشته باشند.

وی با اشاره به آشنایی خود با همه مناطق استان گفت: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که من از اول انقلاب اسلامی که مامور به خدمت در در دستگاه قضایی استان همدان بودم با مناطق و  شهرستان های کردستان از جمله قروه، بیجار  و سنندج ارتباط داشتم و  در جریان مسائل کردستان هستنم و به نظر من با همکاری شما و با همت دولت و با اخلاصی که در جای جای کشور و در کردستان و به ویژه خانواده معظم شهدا دارند، از بین برداشتن مشکلات، امکان پذیر است.

کشور نیازمند تحول در اجرای عدالت

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  نیازمندی کشور به یک تحول در اجرای عدالت  را ضروری دانست و افزود: عدالت در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات و ظرفیت‌ها استفاده از نیروهای بومی باید اجرایی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی تاکید کرد:  برای اداره مناطق باید از  نیروهای بومی فعال و  نقش‌آفرینی که  داریم  استفاده کنیم و چرا نباید از نیروی بومی و کارآمد و دلسوزی که در هر منطقه در تمام کشور وجود دارد، استفاده نشود؟

 وی تاکید کرد:  این در برنامه کاری دولت آینده،  هر دولتی که باشد باید اجرا شود و اگر نشود هم  عدالت اجرا نشده و  هم به یک نیروی کارآمد تاثیر گذار ظلم شده است.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد:  اجرای عدالت بدون مردم‌سالاری دینی امکانپذیر نیست  و این مردم هستند که عدالت را اجرا می‌کنند و لذا اگر کسی خواست حرفی بزند و مظلومی خواست حق خود را بگوید نباید با لکنت زبان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی گفت: من در دادگستری هم گفته ام که  اگر کسی پول نداشت وکیل بگیرد و یا زبان حقوقی نداشت که حرف بزند، این وظیفه ماست که بتوانیم زمینه حرف زدن او را فراهم کنیم.

وی در پایان اباز امیدواری کرد که اگر رای مردم به او تعلق گرفت بتواند به عنوان یک خدمتگزار صادق با مردم به همراه مردم پیش برای رفع مشکلات کشور قدم بردارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه