English

احمدرضا بهرامی:

ساختار پارکهای علم و فناوری، تبدیل دانش به تجاری سازی است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هدف از ایجاد پارکهای علم و فناوری یک رویکرد ملی و در جهت ارتقای فعالیت‌های اقتصادی دانش بنیان در سطح کشور است.

ساختار پارکهای علم و فناوری، تبدیل دانش به تجاری سازی است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، احمدرضا بهرامی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: ایجاد پارک علم و فناوری یک رویکرد ملی است و با هدف ارتقای فعالیت‌های اقتصادی دانش بنیان در سطح کشور ایجاد می‌شود.

احمدرضا بهرامی در ادامه افزود: پارک‌های علم و فناوری در گذشته در مراکز استان‌ها ایجاد می‌شد و در تهران به صورت استثنا در کنار دانشگاه‌های بزرگ پارک‌های متعلق به دانشگاه نیز ایجاد شده است، در سنوات گذشته دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری خراسان رضوی همکاری و روابط تنگاتنگی داشتند و در راستای این برقراری روابط شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه در پارک مستقر می‌شدند یا بالعکس.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: باتوجه به جلسات متعددی که برگزار کردیم بنا شد تا این همکاری و هم‌افزایی بیشتر شود و در راستای افزایش این همکاری بنا شد تا یکسری از فعالیت‌های مکمل پارک علم و فناوری خراسان را در دانشگاه فردوسی مشهد انجام دهیم، این همکاری می‌توانست به صورت شاخه‌ای از پارک خراسان رضوی یا به صورت مستقل و مکمل پارک علم و فناوری خراسان رضوی باشد و مجوز ایجاد پارک علم و فناوری متعلق به دانشگاه فردوسی مشهد را از شورای گسترش وزارت علوم دریافت کردیم.

بهرامی بیان کرد: دانشگاه‌های سطح کشور به مرور زمان به مرحله‌ای از سطح دانش می‌رسند که تجاری سازی دانش بایستی تسهیل شود و تولید محتوا از جنس دانش در دانشگاه فردوسی مشهد به نقطه قابل قبولی رسیده است اما برای تبدیل کردن این دانش به یک پدیده تا به امروز از ساختارهای لازم محروم بوده‌ایم و یکی از دلایلی که دانشگاه فردوسی مشهد نمی‌تواند دانش را تجاری سازی کند، عدم دسترسی آسان به ساختارهای پارک علم و فناوری است.

وی در ادامه تشریح کرد: تا به امروز در ارتباط مستقیم با پارک علم و فناوری خراسان تاحدودی موفق بودیم و در برخی از تخصص‌ها ممکن است دانشگاه جامعی مانند دانشگاه فردوسی مشهد سرعت عمل لازم را نداشته باشد. دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه‌های بسیار خاصی مسئولیت‌های مرتبط با تخصص خود را به عهده بگیرد و بالعکس، بنابراین مقرر شد تا پارک دانشگاه فردوسی در تعاملی بسیار تنگاتنگ و مکمل پارک علم و فناوری خراسان رضوی ایجاد شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: اهداف پارک‌ها ملی بوده، در راستای ارتقای نقش دانشگاه‌ها و دانشمندان در حوزه دانش و افزایش اثربخشی اجتماعی است. ماموریت پارک‌ها این است که تسهیل کننده شکوفایی دانش نهفته در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در راستای توسعه ملی، منطقه‌ای و تولید ثروت باشند. دانش موجود در دانشگاه فردوسی مشهد بسیار زیاد است. لذا با هدف ارتقای نقش دانشگاه در تجاری سازی دانش و افزایش اثربخشی دانشگاه این حلقه مفقوده را ایجاد کردیم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مقدمات ایجاد پارک در دانشگاه فردوسی مشهد در طی سالیان گذشته مهیا شده است. ساختارهای نوآوری، آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه، گرنت‌های نوآوری و فناوری دانشگاه و دوره‌های پسادکتری در دانشگاه ایجاد شده و درحال فعالیت هستند و مراکز رشد مستقر در دانشگاه فردوسی تایید شده و فعال هستند. بیش از ۱۵۰ شرکت و ۴۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه مستقر هستند. دانشگاه فردوسی در زمینه مراکز تخصصی فناوری‌های پیشرفته سرمایه گذاری کرده است.

بهرامی در خاتمه تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ آزمایشگاه تجربی در دانشگاه فردوسی مستقر هستند و همچنین نزدیک به ۳۰ هسته پژوهشی و ۱۰ قطب علمی در دانشگاه فردوسی حضور دارد. تمام این موارد می‌توانند بازوهای تجاری سازی و پشتوانه دانشگاه فردوسی مشهد برای تجاری سازی دانش در منطقه باشند، پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد می‌تواند بستر لازم برای ترغیب تمام این دارایی‌ها برای تبدیل به ثروت را مهیا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه