English

حسین اسماعیلیان:

کم‌آبی، گرما، کاهش بارندگی‌ها و شیوع کرونا باعث افزایش مصرف آب شده است

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد گفت: خشک‌سالی امسال با‌توجه‌ به اقلیم خشک و نیمه‌خشک منطقه پیش‌بینی‌ شده بود، اما در تابستان به‌دلیل اینکه مصرف افزایش می‌یابد، این شرایط تشدید می‌شود؛ درنتیجه فقط صرفه‌جویی راه نجات از بحران کم‌آبی است.

کم‌آبی، گرما، کاهش بارندگی‌ها و شیوع کرونا باعث افزایش مصرف آب شده است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد درباره وضعیت آب شرب مصرفی مشهد در آستانه فصل تابستانه اعلام کرد: تقریبا ۵۰ درصد آب مشهد از منابع آبی سدهایی مثل طرق، ارداک و دوستی و ۵۰ درصد هم به‌طور متوسط از منابع آبی زیرزمینی تأمین می‌شود.

حسین اسماعیلیان در ادامه گفت: امسال میزان بارندگی‌ها به‌شکل چشمگیری کم شده است، به‌طوری‌که حدود ۶۰ درصد بارندگی کم شد و حتی کاهش چشمگیری نسبت به میانگین بلندمدت داریم که نتیجه این کاهش بارندگی‌ها ، کاهش ورودی آب به مخزن سدهای تأمین‌کننده آب شرب در مشهد است.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد گفت: اگر ذخیره آبی هم الان وجود دارد، ناشی از بارندگی قبلی در ۲ سال گذشته است و با وجود این، حدود ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ذخیره آب شرب داریم.

وی اضافه کرد: البته وضعیت ذخیره آب در مقایسه با سال ۹۷ بدتر نیست؛ در سال ۹۷ وضعیت ذخایر آب‌ سدها به نسبت امروز قرمز بود که اکنون وضعیت بهتر است. امسال اقداماتی که درراستای حفر چاه و شبکه‌سازی انجام دادیم، باعث شد برخی چاه‌های ما در حوزه آب زیرزمینی قابلیت بیشتری پیدا کنند و امسال بتوانیم از توان بالقوه منابع زیرزمینی بهتر استفاده و بحران کم‌آبی را مدیریت کنیم.

اسماعیلیان تصریح کرد: اکنون در کنار کم‌آبی و کاهش بارندگی‌ها، شیوع کرونا در مشهد را داریم که همین مصرف آب را افزایش می‌دهد. برای امسال پیش‌بینی افزایش دما هم داریم؛ پیش‌بینی شده است امسال ۲ درجه افزایش دما داشته باشیم که همین امر در میزان مصرف آب تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: هر درجه افزایش دما، مصرف آب را به‌شدت افزایش می‌دهد. همچنین قطع برق هم انتقال آب از سدها و پمپاژ آن را سخت می‌کند و اگر برق قطع شود، چاه‌ها هم قابلیت استحصال آب ندارند. اگر قطع‌شدن برق افزایش یابد، برای تأمین آب نیز به‌شدت به مشکل می‌خوریم.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد یادآور شد: اگر شرایط غیرمتعارف امسال افزایش پیدا نکند و قطعی برق زیاد نشود، این امیدواری هست که کمبود آب را مدیریت کنیم تا نیاز به جیره‌بندی آب در مشهد نباشد، اما اگر قطعی برق و در کنار آن دما افزایش پیدا کند، قطعا به مشکل برمی‌خوریم.

وی با بیان اینکه اقدامات زیادی در حوزه تأمین آب درحال انجام است، ولی بخش زیادی هم به مدیریت مصرف مردم بستگی دارد، افزود: کاهش ۱۰ درصدی که خیلی راحت می‌تواند مدیریت شود، نگرانی افزایش دما و قطعی برق را رفع می‌کند و ما را در شرایط پایدار قرار، و ما از اوج گرما و بحران تأمین آب در تابستان نجات می‌دهد.

این مقام مسئول افزود: خشک‌سالی امسال با‌توجه‌ به اقلیم خشک و نیمه‌خشک منطقه پیش‌بینی‌ شده بود، اما در تابستان به‌دلیل اینکه مصرف افزایش می‌یابد، این شرایط تشدید می‌شود؛ درنتیجه فقط صرفه‌جویی راه نجات از بحران کم‌آبی است و برای مثال فقط با کاهش یک دقیقه‌ای صرفه‌جویی آب در زمان دوش‌گرفتن، به‌راحتی ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی و شرایط پایداری را در تابستان سپری می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته انصافا مردم همکاری درخور توجهی داشتند، به‌طوری‌که متوسط مصرف آب شرب خانگی ما به نسبت میانگین کشور به‌ویژه کلان‌شهرها عدد بسیار پایینی بود و این نشان می‌دهد مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب توجه می‌کنند، چون اقلیم خشک و نیمه‌خشکی داریم. همین صرفه‌جویی‌های حداقلی، متوسط سرانه مصرف را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد

اسماعیلیان با اشاره به طرح یکپارچگی شرکت آب‌وفاضلاب شهری و روستایی در مشهد افزود: روستاهای حوزه شهرستان مشهد زیر پوشش این شرکت قرار گرفتند، اما متأسفانه به‌دلیل پراکندگی ۳۵۰ روستا در اطراف مشهد که بیشترشان هم روستاهای پرجمعیت‌اند و به حاشیه شهر نزدیک هستند، مشکلاتی هم به‌لحاظ کم‌آبی و هم از نظر کیفیت آب به‌وجود آمد.

وی افزود: ما در سال گذشته ۱۴۰ روستا در شرایط تنش آبی داشتیم که مشکلات متعددی داشتند. سال گذشته اقدامات زیادی انجام و باعث شد ۱۹ حلقه چاه حفر شود که در مقایسه با سال‌های قبل رشد چند برابری داشت.

وی ادامه داد: ۲ قنات در مشهد داریم که تأمین‌کننده بخشی از آب شرب مشهد است. این ۲ قنات حدود ۷۰ درصد کاهش آب‌گیری داشتند؛ به‌عبارتی قنات عمیقی نبوده‌اند و در روستاها چاه‌های کم‌عمقی داریم که تأمین آب را مشکل می‌کند. با همه اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام شد، از ۱۴۰ روستایی که در گذشته بحران آب داشتند، اکنون ۱۱۰ روستا در شرایط تنش آبی است.

اسماعیلیان تأکید کرد: البته روستاهایی که باید با تانکر آب‌رسانی انجام شوند، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود امسال نیز ۶۶ روستا با تانکر آب‌رسانی شوند.

مدیرعامل آب‌وفاضلاب مشهد ادامه داد: امسال اقدمات بسیار خوبی برای تأمین آب روستاها در نظر گفته شده است، ازجمله حفر 29 حلقه چاه و ۷۰ کیلومتر شبکه. همچنین احداث تانکرهای ثابت در روستاها را در برنامه داریم که به‌عبارتی توزیع آب را بهتر می‌کند.

اسماعلیان در خاتمه خاطر نشان کرد: در بحث انشعابات غیرمجاز باغ‌ویلاها که در کمبود آب تأثیرگذار است، اقدمات گروهی خوبی برای شناسایی صورت گرفته است. همه تلاشمان این است که به‌طوری این مسئله را مدیریت کنیم و به‌ویژه امسال کم‌آبی روستاها را به حداقل برسانیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی