English

سامانه انتقال آب سد آزاد به دشت‌های قروه و دهگلان افتتاح می‌شود

با تکمیل سامانه انتقال آب سد آزاد به طول 88 کیلومتر، تونل 11 کیلومتری آبرسانی به سد قوچم در دهگلان، فردا (سه‌شنبه) همزمان با هشتمین هفته پویش هرهفته الف_ب_ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

سامانه انتقال آب سد آزاد به دشت‌های قروه و دهگلان افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج کردستان به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، فاز اول این طرح که از طرح‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران محسوب شده شامل 33 کیلومتر خط لوله و تونل، 2 ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال و پست‌های برق است.

فاز دوم این سامانه نیز شامل 44 کیلومتر خط لوله، یک ایستگاه پمپاژ و پست برق مربوطه و 11 کیلومتر تونل به قطر سه متر اجرا شده که با اتمام حفاری مکانیزه 11 کیلومتر تونل، امکان انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم فراهم می‌شود.

 فاز نخست این پروژه ملی با توان و تلاش متخصصان داخلی در مرداد ماه سال 94 همزمان با بحران شدید آب شرب شهر سنندج با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و امکان انتقال آب شرب به شهر سنندج از طریق سد قشلاق (وحدت) فراهم شد.

پروژه انشعابات هفت‌گانه کشاورزی و تامین آب چهار هزار و 300 هکتار از اراضی و باغات مسیر سامانه انتقال نیز در دی ماه سال 1398 به بهره‌برداری رسیده است.  

با اجرای این پروژه عظیم امکان آبرسانی شرب و صنعت به میزان 90 میلیون متر مکعب در سال به شهرهای سنندج، قروه و دهگلان مهیا شده است.

برای احداث این طرح تا این مقطع حدود 12 هزار میلیارد ریال شامل پنج هزار و 200 میلیارد ریال در بخش نخست و 6 هزار و 800 میلیارد ریال در مرحله دوم هزینه شده که از این میزان 9 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار و تخصیص یافته است.

از ثمرات این پروژه می‌توان به افزایش میزان تولید محصولات باغی از 5.5 هزار تن به 50 هزار تن در سال، امکان اشتغال یک هزار و 200 نفر به‌صورت مستقیم و یک هزار و 850 نفر به‌طور غیر مستقیم اشاره کرد.

همچنین در میزان مصرف آب جهت بهینه سازی مصرف آب به مقدار 18 میلیون متر مکعب در سال صرفه‌جویی خواهد شد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان 9 دشت بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

از مجموع 16 سد کردستان، هشت سد در حال بهره‌برداری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی