English

عباس آذری:

خشکسالی خوزستان، زنگ خطر خاموشی خراسان رضوی را به صدا در آورد

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی بیان کرد: شبکه برق در کل کشور یکپارچه و مانند اقیانوس است و عمده ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کشور از سدهای استان خوزستان تامین می گردد که به علت وضعیت خشکسالی در سال جاری و کاهش آب، سدها از مدار خارج شده است.

خشکسالی خوزستان، زنگ خطر خاموشی خراسان رضوی را به صدا در آورد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، عباس آذری سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی اعلام کرد: شبکه برق کشور متصل و متاثر از هم بوده و شبکه برق در کل کشور یکپارچه و مانند اقیانوس است، لذا اگر کمبودی در تولید برق ایجاد شود، مشهد یا خراسان رضوی از این قضیه مستثنی نیست.

عباس آذری در ادامه گفت: ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کشور ۱۲ هزار مگاوات است که عمده آنها در استان خوزستان است و خراسان رضوی از محل نیروگاه های برق آبی تولیدی ندارد، از ۱۲ هزار مگاوات تولید برق کشور، ۶ هزار مگاوات به علت وضعیت خشکسالی در سال جاری و کاهش آب سدها از مدار خارج شده است و هم اینک میزان تولید برق نیروگاه های برق آبی کشور ۶ هزار مگاوات است که این وضعیت تا مردادماه امسال ادامه دارد.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی گفت: از مردادماه و در صورتی که وضعیت آب سدها بهبود نیافته و بارندگی ها تا یک ماه پس از آن این کم آبی را جبران نکند، تولید برق ۶ هزار مگاواتی نیروگاه های برق آبی به سه یا چهار هزار مگاوات کاهش می یابد لذا برای روزهای اوج مصرف ۶ هزار مگاوات کسری برق وجود دارد.

آذری اظهار داشت: مصرف برق کشور در اوج مصرف امسال ۶۶ هزار مگاوات پیش بینی شده است که اکنون در حدود ۵۸ هزار مگاوات است و در صورت مدیریت نشدن مصرف برق، در اوج بار که در ماه های تیر و مرداد است، تولید برق در کل کشور دچار کمبود می شود که خراسان رضوی از این قضیه مستثنی نیست.

معاون بهره برداری و نگهداشت شرکت توزیع برق مشهد گفت:: هرچند میزان تولید نیروگاه های خراسان رضوی پاسخگوی نیاز استان است، اما از آنجا که شبکه برق این استان به شبکه سراسری متصل است، هرگونه کمبود تولید برق کل شبکه را تحت تاثیر قرار می دهد.

آذری ادامه داد: توانیر با توجه به خشکسالی امسال، میزان کمبود برق را چهار هزار مگاوات اعلام کرده و برای هر استان سهمیه ای در کاهش مصرف تعیین کرده که سهم خراسان رضوی ۲۰۰ مگاوات است.

وی اظهار داشت: مدیریت مصرف برق در خراسان رضوی آغاز شده و در وهله نخست این مدیریت مصرف در دستگاه های اجرایی خراسان رضوی و مشهد آغاز شده و از سوی استانداری به همه آنها اعلام شده است که مصرف خود را تا ۵۰ درصد کاهش دهند، برای مدیریت مصرف در دستگاه های اجرایی خراسان رضوی، مانور مدیریت بار ساختمانهای اداری صنعت آب و برق در استان برگزار شد که برگزاری آن تداوم خواهد داشت.

معاون بهره برداری و نگهداشت شرکت توزیع برق مشهد گفت: یکی از مصرف کنندگان بزرگ برق در کشور، صنایع هستند که هر ساله این شرکت با صاحبان صنایع استان قرارداد منعقد کرده و از آنجا که به آنان بابت کاهش مصرف خود در ساعات اوج بار، پاداش میلیاردی داده می شود، عموما از این موضوع استقبال می‌کنند.

آذری افزود: تنها در شهر مشهد ۱۳ هزار مشترک با تعرفه صنعتی شامل واحدهای تولیدی، مراکز گردشگری، کارگاه ها و غیره وجود دارد که شرکت برق با حدود هشت هزار مشترک از این تعداد تفاهم نامه امضا کرده و در زمان اوج مصرف، از این مشترکان خواسته می شود که مصرف خود را کم کنند.

وی ادامه داد: چراغهای عمده خیابانهای اصلی در مشهد به صورت یک درمیان خاموش می شود که از این محل ۱۸ مگاوات برق صرفه جویی می شود، این عدد در کل خراسان رضوی ۲۰ مگاوات است.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی گفت: مشترکان بخش کشاورزی نیز از جمله مشارکت کنندگان در کاهش مصرف در زمان اوج بار هستند که تعداد آنها در مشهد اندک اما در استان زیاد است و در زمان مقرر، برنامه آبیاری خود را تغییر می دهند.

آذری اضافه کرد: با شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز مکاتبه شده که در کاهش مصرف برق همکاری داشته باشند، در این زمینه آن شرکت مخازن آب خود را در ساعات غیر اوج مصرف روز پر می کند تا در زمان اوج مصرف پمپاژ ایستگاه مشهد خاموش باشد.

وی یکی از مهمترین عوامل افزایش مصرف برق در خراسان رضوی را دستگاه های استخراج رمز ارز برشمرد و گفت: هم اینک هیچ یک از دستگاه های استخراج رمز ارز در مشهد و خراسان رضوی مجوز قانونی ندارند،  در حالی که طبق تعرفه ای که وزارت نیرو در سال ۹۸ ابلاغ کرده و دستورالعمل استفاده این دستگاه ها را از برق ارایه داده است، صاحبان این دستگاه ها برای خرید قانونی برق اقدام نکرده اند.

معاون بهره برداری و نگهداشت شرکت توزیع برق مشهد گفت: در یک ماه اخیر سه هزار دستگاه استخراج رمز ارز غیرمجاز در مشهد کشف شده و تخمین زده می شود که این تعداد در مشهد به ۳۰۰ هزار دستگاه برسد.

آذری خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی های انجام گرفته، دستگاه های استخراج رمز ارز غیرمجاز بین ۷۰ تا ۸۰ مگاوات برق مصرف می کنند، مصرف برق هر دستگاه ۲ کیلووات است، در حالی که کل شمارشگرهای خانگی مشهد پنج کیلوواتی و مصرف همه آنها به صورت همزمان به یک کیلووات برق هم نمی رسد اما هر دستگاه ماینر ۲ کیلووات برق مصرف می کند.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی گفت: مشکل اصلی در حوزه دستگاه های استخراج رمز ارز، غیرقانونی بودن آنها و نگرانی بابت اوج بار تابستانی است در حالی که اگر صاحبان آنها از سازمان صمت پروانه بهره برداری بگیرند، شرکت برق برای آنها شمارشگر هوشمند نصب کرده و طی انعقاد تفاهم نامه ای، همکاری آنان را در ساعات اوج بار جلب می کند.

افزایش مصرف برق در خراسان رضوی

آذری اضافه کرد: کل اوج مصرف در طول تابستان ۲۰۰ ساعت است و اگر مشترکان در این ۲۰۰ ساعت وزارت نیرو را یاری دهند از اوج تابستان بدون خاموشی در خراسان رضوی عبور خواهیم کرد و در صورت همکاری مشترکان صنعتی استان در سال جاری، ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریال پاداش در نظر گرفته شده است که به صاحبان دستگاه های تولید رمز ارز نیز می توانیم در صورت همکاری به همین میزان پاداش بدهیم.

وی اظهار داشت: اوج بار شبکه برق در روز از ساعت ۱۲ تا ۱۷ بعد از ظهر و در شب از ساعت ۱۹ تا ۲۳ است و مشکل اصلی اوج مصرف روز است که باید در تابستان مدیریت مصرف در آن رخ دهد.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک در مشهد وجود دارد که حداکثر اوج بار مصرف آنها حدود هزار و ۶۰۰ مگاوات می شود، پیش بینی ما برای اوج بار در تابستان امسال در مشهد هزار و ۸۰۰ مگاوات و برای دیگر مناطق خراسان رضوی هزار و ۵۰۰ مگاوات است.

وی با جلب همکاری استارتاپها برای مدیریت مصرف برق اظهار داشت: استارتاپها در ۲ سال گذشته در زمان اوج بار با استفاده از شبکه مجازی و جلب همکاری مشترکان خانگی و تجاری، توفیقات زیادی حاصل کرده اند به طوری که در سال گذشته ۴۲ مگاوات کاهش بار از محل همکاری استارتاپها در مشهد رخ داده است.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی گفت: امسال هم استارتاپها با شیوه های جلب همکاری مشترکان خانگی و تجاری برای کاهش مصرف در زمان اوج بار، تلاش خواهند کرد مصرف برق در زمان مقرر را کاهش دهند.

آذری در خاتمه تصریح کرد: توصیه ما به مشترکان خانگی نیز کاهش درجه حرارت کولرهای گازی و تنظیم آن روی ۲۶ درجه و قرار دادن کولرهای آبی روی دور کند است تا از این طریق بتوان مصرف برق را در تابستان کاهش داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه