English

سعید شهند خبر داد:

حفاظت از زیستگاه ها در مبدا و مقصد مهمترین عامل حفظ پرندگان مهاجر

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل حفاظت از زیستگاه ها در مبدا و مقصد را مهمترین عامل حفظ پرندگان مهاجر برشمرد.

حفاظت از زیستگاه ها در مبدا و مقصد مهمترین عامل حفظ پرندگان مهاجر

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، سعید شهند ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در وبینار نقش پرندگان مهاجر در محیط زیست گفت: مهاجرت پرندگان در پاسخ به تغییرات آب و هوایی، مواد غذایی کافی و دسترسی به زیستگاه مناسب صورت می پذیرد، بنابراین حفاظت از زیستگاه ها در مبدا و مقصد از عوامل مهم در حفاظت از پرندگان مهاجر محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه در استان اردبیل حدود 100 گونه پرنده مهاجر شناسایی شده است افزود: هدف از نامگذاری چنین روزی تاکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر، آگاه کردن مردم و مسئولان به درک اهمیت حضور پرندگان مهاجر و ترغیب جوامع محلی به مشارکت در حفاظت از پرندگان مهاجر است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: زنگوله بال، غاز پیشانی سفید کوچک، فلامینگو و سار صورتی از پرندگان مهاجر استان محسوب می شوند و خوشبختانه در استان اردبیل به دلیل وجود شرایط زیستی مناسب شاهد جمعیت قابل قبولی از پرندگان مهاجر هستیم.

در ادامه این وبینار عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس نیز اظهار داشت: پرندگان نسبت به مواد شیمیایی و زیستی راه یافته به طبیعت حساس هستند و به همین دلیل با مطالعه در خصوص سلامت پرندگان می توان به یافته های مهمی در خصوص سلامت یک اکوسیستم دست یافت.

سید محمود قاسمپوری با اشاره به اینکه دستکاری در اکوسیستم نیز تاثیرات سوء خود را بر جمعیت پرندگان نشان می دهد افزود: چنین معضلاتی گاهی موجب هیبرید شدن گونه های خالص شده و تنوع زیستی را مورد تهدید قرار می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: پرندگان، شاخص زیستی برای پایش محیط زیست هستند و به همین دلیل دیده بانان طبیعت محسوب می شوند چرا که پرندگان مهاجر متعلق به هیچ مرز و کشوری نیستند و محافظت از آن ها نیازمند مشارکت جامعه جهانی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی