English

محمد میری:

خراسان رضوی دارای رتبه پنجم کشور در میزان سطح زیر کشت گل محمدی است

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود سه هزار و ۷۰۰ تن گل محمدی در استان برداشت شود و این میزان نسبت به برداشت پارسال ۳۰۰ تن افزایش دارد.

خراسان رضوی دارای رتبه پنجم کشور در میزان سطح زیر کشت گل محمدی است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد میری دیسفانی مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: عملیات برداشت گل محمدی که از اواخر فروردین ماه آغاز شده است تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال سه هزار و ۷۰۰ تن گل محمدی در استان برداشت شود.

محمد میری دیسفانی در ادامه بیان کرد: این میزان نسبت به برداشت پارسال ۳۰۰ تن افزایش دارد و به این ترتیب ارزش گل محمدی تولیدی امسال استان افزون بر ۶۰۰ میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.

وی ادامه داد:خراسان رضوی با دارا بودن هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی دارای رتبه پنجم کشور در این زمینه است.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: میانگین عملکرد در هر هکتار زیر کشت گل محمدی ۲ کیلو و ۱۷۰ گرم است و کاشت و برداشت گل محمدی در خراسان رضوی در طول دوره برای بیش از ۲۵ هزار نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

میری افزود: بهره‌وری و صرفه‌جویی در آب با نیاز پایین آبی این گل از ویژگی‌های این محصول و علت قرار گرفتن آن در الگوی کشت است و ۷۰ درصد محصول تولیدی برای تهیه گلاب و اسانس، حدود ۱۰ درصد به صورت غنچه خشک برای صادرات و بقیه به صورت گلبرگ خشک برای تهیه مربا و سایر مصارف خوراکی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: شهرستان‌های تایباد با ۳۷۰ هکتار، مشهد با ۱۹۵هکتار و زاوه با ۱۴۰ هکتار به ترتیب دارای بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در استان خراسان رضوی هستند.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این که برداشت این گیاه نیروی کار واشتغال بسیاری نیاز دارد گفت: یکی از مشکلاتی که از گذشته هم وجود داشته و اکنون نیز وجود دارد این است که در این فصل برداشت، نیروی کار بسیار کم است و به خصوص با شیوع ویروس کرونا در خراسان رضوی نیز تعداد کارگران کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین افزود: چون صنایع تبدیلی در برخی شهرستانها وجود ندارد و در سطح استان هم از توان محدودی دراین زمینه برخوردار هستیم بخش عمده‌ای از محصول تولیدی به سایر استانهای کشور برای فراوری ارسال می‌شود که در این مسیر هم مسافت طولانی و گرمای هوا باعث کاهش کیفیت گل برداشت شده می شود که از مشکلات موجود در این زمینه است.

محمد میری در خاتمه به کشاورزان توصیه کرد: اگر در فروش گل محمدی با مشکل مواجه شدند غنچه و گلبرگ‌های محصول را خشک کنند تا در فرصت مناسب و با قیمت بهتر فروش آن انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه