English

محمد میری:

خراسان رضوی، چهارمین استان تولید کننده قارچ خوراکی کشور است

مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: خراسان رضوی با ۲۵۷ واحد تولید کننده قارچ خوراکی، بعداز استان‌های تهران، البرز و اصفهان رتبه چهارم در زمینه تولید قارچ و سطح زیر کشت در کشور را به خود اختصاص داده است.

خراسان رضوی، چهارمین استان تولید کننده قارچ خوراکی کشور است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد میری سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به منظور افزایش سرانه مصرف قارچ خوراکی خانوارها در استان برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا ظرفیت تولید قارچ خوراکی تا ۱۸ هزار تن در سال افزایش و واحدهای تولیدی قارچ خوراکی توسعه پیدا کنند.

محمد میری در ادامه گفت: تعداد ۲۵۷ واحد تولید کننده قارچ خوراکی در خراسان رضوی و در سطحی با ظرفیت اسمی ۱۵ هزار و ۸۳۶ تن و ظرفیت حقیقی ۱۲هزار و ۵۱۸ تن در سال با سطح زیر کشتی معادل ۷۸ هکتار وجود دارد.

وی همچنین در مورد رتبه استان در تولید قارچ افزود: خراسان رضوی بعداز استان‌های تهران، البرز و اصفهان رتبه چهارم در زمینه تولید قارچ و سطح زیر کشت در کشور را به خود اختصاص داده است و تولید قارچ در استان به صورت مستقیم برای ۱۵۰۰ نفر و  به صورت غیر مستقیم برای حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر بسته به فصل تولید، اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از ۲۵۷ واحد تولید کننده قارچ خوراکی در استان ۷۲ واحد صنعتی با ظرفیت تولیدی بالغ بر ۵۰ تن در سطح استان فعالیت می‌کنند که تولید این ۷۲  واحد صنعتی برابر ۱۰تن در سال است. به طور کلی ۲۸ درصد واحدهای تولید کننده قارچ خوراکی استان۸۰ درصد تولید را به خود اختصاص داده‌اند. 

وی درباره مازاد تولید قارچ خوراکی در استان تصریح کرد: در استان مازاد تولید وجود نداشته، اما قارچ خراسان رضوی به صورت تهاتر به استان گلستان، خراسان جنوبی و استان‌های همجوار ارسال شده و قارچ سایر استان‌ها وارد خراسان رضوی می‌شود. مقدار ظرفیت حقیقی تولید شده در سال نیاز خراسان رضوی را مرتفع می‌کند.

میری در رابطه با برنامه‌های توسعه پرورش قارچ خوراکی در استان  بیان کرد: در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور و در میان خانوارهای استان افزایش پیدا کند. همچنین به همین منظور برنامه‌ریزی شده تا ظرفیت تولید تا ۱۸ هزار تن در سال در استان افزایش و واحدهای تولیدی قارچ خوراکی توسعه پیدا کنند.

مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت مقوله تولید قارچ خوراکی به دلیل اشتغال‌زایی، ارزش غذایی و همچنین ارزش اقتصادی بالای این محصول برای تولید کنندگان افزود: در راستای رفع موانع تولید و رفع چالش‌های فرآوری تولید قارچ خوراکی و اتخاذ تدابیر لازم در راستای رفع موانع واحدهای تولیدی تفاهم نامه مشترک چهارجانبه به منظور ایجاد زمینه برای ارتقاء همکاری‌های متقابل و بهره‌گیری از تخصص‌های علمی، تحقیقاتی، ترویجی و امکانات تجهیزاتی، آزمایشگاهی بین سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی و انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی استان در اوایل اسفند ماه سال ۹۹ منعقد شده و تا کنون در این زمینه جلسات تخصصی و بازدیدهایی توسط کارگروه صورت گرفته است.

محمد میری در خاتمه و در مورد تسهیلات و کمکهای در نظر گرفته شده برای این صنعت گفت: همچنین پرداخت تسهیلات در راستای اصلاح، نوسازی و بازسازی واحدهای تولید، انجام مذاکرات با انجمن صنفی قارچ و دستگاه‌های متولی برای راه اندازی محل عرضه مستقیم قارچ در مشهد جهت ساماندهی عرضه این محصول و برنامه‌ریزی در جهت ارتقاء فرهنگ مصرف سرانه قارچ خوراکی از  طریق شبکه‌های ترویج و رسانه‌‎ها در ماه‌های اخیر و برنامه‌ریزی برای تولید محصول سالم قارچ با هدف اخذ گواهی محصول سالم انجام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه