English

جمعی از اهالی روستا حسن گاوداری:

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم/ اهالی سفلی روستای حسن گاوداری را دریابید

قسمت سفلی روستای حسن گاوداری از توابع شهرستان سیروان استان ایلام چندین سال است با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند و امروزه در اثر بی توجهی مسئولان منطقه، روز به روز این مشکل حادتر می شود.

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم/ اهالی سفلی روستای حسن گاوداری را دریابید

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، سیروانی که بر روی دریای آب قرار دارد، برخی از روستاهای آن همچون قسمت سفلی روستای حسن گاوداری، تشنه لبان به هر دری می زنند ولی متاسفانه اقدام عملی در راستای رفع مشکل کمبود آب از سوی مسئولان امر دیده نمی شود.

عدم توجه به وضعیت بهداشت روستا، نبود راه های مواصلاتی استاندارد، نبود زیر ساخت ها، نبود آب آشامیدنی در دنیای کرونایی امروز، بیکاری و هزاران مشکل دیگر از جمله عوامل مهاجرت ساکنان این روستا به شهرهای کشور می باشد که این زنگ خطری است که بیشتر روستاهای سیروان را تهدید می کند.

در سال های گذشته تاکنون بیش از 500 خانوار از ساکنان این روستا به دلایل مختلف به شهرهای کشور از جمله تهران، ایلام و غیره مهاجرت کرده اند و تنها 120 خانوار در حال حاضر ساکن این روستا هستند که آن ها هم به دلیل عدم تمکن مالی تاکنون مهاجرت نکرده اند؛ انتظار می رود مسئولان ذیربط به خواسته ی به حق ساکنان این روستا جامه ی عمل بپوشانند تا روستائیان تولید کننده به مصرف کننده تبدیل نشوند و نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری عملیاتی شود.

اهالی این روستا همچنان در پی وعده های مسئولان مبنی بر رفع مشکل بی آبی منتظر پیک مهربانی هستند که آلام و دردهای آنان را تسکین دهد. در سال های گذشته در گرمای داغ تابستان تاب آورند پاییز و زمستان سپری شد و بهار دیگر آمد ولی هنوز خبری از رفع مشکل بی آبی ساکنان این روستا دیده نمی شود.

لوله کشی اهالی این روستا هنوز مربوط به قبل از انقلاب است و هیچ امکانات بهداشتی در آنها دیده نمی شود، چرا باید برخی مردم از این نعمت خدادادی بی نصیب و برخی به وفور آب داشته باشند. قسمت سفلی اهالی این روستا به ناچار از آب چشمه ای استفاده می کنند که اصلا قابل شرب نیست.

چهره های خسته مردان و زنان در فصل کارو کشاورزی و نبود آب برای نظافت در دنیای کرونایی، زنگ خطری است که سلامت اهالی این روستا را تهدید می کند.شغل اصلی ساکنان این منطقه کشاورزی و دامداری است و برای و نظافت های روزانه نیاز مبرم به آب دارند که متاسفانه قسمت سفلی این روستا از این نعمت خدادادی بی بهره اند.

این روستا بیش از 8 شهید و 50 جانباز و آزاده تقدیم نظام و آرمان های انقلاب کرده اند و امروزه متأسفانه در زمینه های مختلف مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته اند. می گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ اهالی این روستا در فصل بهار آب ندارند، تابستان را چگونه سپری کنند؟

محل ذخیره آب روستای مذکور با توجه به افزایش جمعیت جوابگوی همه اهالی روستا نیست. برخی از خانوارها دارای آب زیاد و برخی از این نعمت خدادادی محروم هستند و هرچه به مسئولان ذیربط مراجعه می کنند، جواب قانع کننده ای نمی شنوند.

یکی از ساکنان این روستا با اشاره به اینکه کم آبی قسمت سفلی روستای حسن گاوداری در فصل بهار؛ زنگ خطری برای تابستان است، گفت: در چهار فصل سال قسمت سفلی روستای حسن گاوداری آب ندارند و هرچه در سال گذشته تاکنون درخواست کردیم متاسفانه این موضوع مرتفع نشده است.

پاشه کرم بیگی افزود: در فصل تابستان با بحران بی آبی مواجه هستیم و داد ما به جایی نمی رسد و فقط قبض های بدون آب مصرفی پرداخت می کنیم که انتظار داریم  رسانه های استانی  مشکلات بی آبی ما را به مسئولان در سطح ملی انعکاس دهند تا شاید فرجی شود و مشکل این منطقه در این زمینه برطرف شود.

یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: بیش از 5 سال است که ما مشکل بی آبی خود را به مسئولان منطقه گزارش می کنیم ولی متاسفانه ندای مثبتی شنیده نمی شود و فقط بهانه کمبود اعتبار و امروز و فردا می کنند.

هاشم محمدعلی پور افزود: آخرش ما نفهمیدیم که این امروز و فردا کی خواهد آمد و مشکل بی آبی ما کی برطرف می شود، اگرمسئولان رسیدگی نکنند به یقین این روستا خالی از سکنه خواهد شد.

یکی دیگر از ساکنان روستا گفت: لوله کشی این روستا مربوط به قبل از انقلاب است و بدلیل زنگ زدگی لوله های آب،  بهداشتی هم نیست و بافت روستا نسبت به گذشته تغییر کرده و نیاز به بهسازی دارد ولی مسئولان نبود اعتبار را بهانه کرده اند و این در حالی است در بیشتر روستاها هزینه زیادی می کنند آیا این روستا جز استانی ایلام نیست؟

عظیم قدمی افزود: بیش از 5 سال است هنوز آب از سینگ ظرفشویی بالا نیامده و یا حمام آبی  گرمی به خود ندیده و در این دنیای امروز کرونایی تکلیف ما چیست آیا کسی نیست درد دل های چند ساله ما بشنود و برای رفع آنها چاره اندیشی کند؟

درد و دلهای محمد کرم بیگی،عظیم قدمی،محمد کرمی، یارمحمد شریعتی ، یزدان ، تیمور، فریدون و نورالدین ، حمید و برادران محمدعلی پور و ..... زیاد بود ولی بدلیل طولانی بودن گزارش انتشار آن مقدور نبود .

فرماندار شهرستان سیروان گفت: برخی روستاهای این شهرستان بدلیل فرسودگی لوله با مشکلات کم آبی و یا بی آبی مواجه هستند که تلاش می شود در سال جاری به ترتیب اولویت مشکلات آنان در این زمینه برطرف شود.

جواد رحیمی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ایلام افزود: قرار بود که آبفای استان میزان فرسودگی لوله ، متراژ و غیره برآورد کنند و در اختیار این فرمانداری قرار دهند تا اعتبار برای رفع مشکلات تامین آب مردم روستاهای منطقه منظور شود ولی متاسفانه تاکنون این موضوع محقق نشده است.

وی با بیان اینکه برخی روستاهای این شهرستان همچون قسمت سفلی روستای حسن گاوداری ،چشمه رشید ،چشمه پهن و ...با مشکلات کم آبی مواجه هستند،اظهار داشت: با توجه به کمبود بارشها به یقین در سال جاری مناطق مختلف این شهرستان با مشکلات افت فشار مواجه خواهند بود .

فرماندارشهرستان سیروان با توجه به خشکسالی امسال به یقین آب در مناطق مختلف این شهرستان جیره بندی خواهد شد،تصریح کرد: در برخی از روستاها به جای استفاده آب برای شرب ،متاسفانه برای باغات و احشام استفاده می کنند که امسال در صورت مشاهده، برخورد قانونی خواهد شد.

رحیمی مقدم با اشاره به اینکه روستاهای این منطقه در زمان جنگ تحمیلی از پیشقراولان جبهه و جنگ بودند،خاطرنشان کرد: امروزه می بایست به پاس قدردانی از آنان در زمینه های مختلف به آنان توجه شود که خوشبختانه این موضوع در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است .

روستای حسن گاوداری

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه