English

احمد گل‌محمدی:

دامداران خراسان‌رضوی، با معضل اساسی کمبود نهاده‌ها روبرو هستند

مسئول بسیج کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: کشور در تحریمها قرار دارد و در این جنگ اقتصادی باید سنگر به سنگر پیش رفت؛ بنابراین باید برنامه‌ای جامع داشته باشیم و آموزش‌های لازم با حضور کارشناسان به دامداران و کشاورزان داده می‌شود تا بتوانند در مواقع بحرانی و سخت مشکلاتشان را برطرف کنند.

دامداران خراسان‌رضوی، با معضل اساسی کمبود نهاده‌ها روبرو هستند

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، احمد گل‌محمدی مسئول بسیج کشاورزی خراسان رضوی با ابراز نگرانی نسبت به کمبود نهاده های دامی ظرف ماه‌های آتی عنوان کرد: کارشناسان و نیروهای متخصص بسیجی به صورت داوطلب در مناطق روستایی مورد هدف، به صورت جهادی فعالیت‌های آموزشی را انجام می‌دهند.

احمد گل محمدی در ادامه گفت: مهم‌ترین موانع پیش روی تولید، علمی نبودن کشاورزی است، چون در حوزه کشاورزی همچنان عمدتا به صورت سنتی کشت می‌شود که علمی شدن آن به دست نیروهای بسیجی جهادگر در حال رقم خوردن است.

مسئول بسیج کشاورزی خراسان رضوی گفت: نیروهای جهادی در روستاها حول محصولات قالب آن منطقه مثل گندم، جو، ذرت، گلزا  به صورت اختصاصی و بیشتر فعالیت‌شان را به صورت تخصصی انجام می‌دهند.

گل محمدی بیان کرد: اگر در اجرای برنامه با موانع بخش تولیدی حوزه کشاورزی از قبیل نبود مجوزها، قوانین دست پاگیر مشکل تامین نهاده روبرو شویم در جلسات کلینیک‌های کشاورزی ستاد رفع محدودیت در فرمانداری با حضور فرماندار، رئیس جهاد کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی، شهرستان بدست همین نیروها پیگیری شده تا موانع برطرف شود.

مسئول بسیج کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: این برنامه از سال گذشته دنبال شده اما امسال به صورت جدی پیگیر راه‌اندازی سامانه‌ای با هدف شناسایی افرادی که مانع بر سر راه تولید دارند هستیم.

وی ادامه داد: در جنگ اقتصادی باید سنگر به سنگر پیش رفت؛ بنابراین باید برنامه‌ای جامع داشته باشیم تا موانع را برطرف کنیم، این نیاز به سازماندهی شبکه‌ای دارد؛ امید داریم تا در سال روز تاسیس سازمان بسیج کشاورزی خراسان رضوی این اتفاق رقم بخورد.

گل محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی، کمبود نهاده دام در خراسان رضوی ، اتفاقی نادر رخ داده چرا که کشاورز به علت قیمت کم خرید تضمینی، نداشتن سود مجبور به واگذاری زمین گندم به دامدار است  و در این شرایط خطر بزرگی حوزه کشت گندم کشور را تهدید می‌کند.

وی گفت: دستگاه‌های دولتی به این قضیه توجهی ندارند؛ خودکفایی گندم را مطرح می‌کنند که این طور نیست؛ دید آنها برعکس چیزی است که می‌گویند؛ در نتیجه طی چند ماه آینده ما دچار مشکل در حوزه گندم خواهیم بود.

گل محمدی افزود: معرفی علوفه جایگزین به دامدار جزو کارهای ترویجی نیروهای جهادی است؛ برنامه‌های تحقیقاتی انجام شده نتایج خوبی داشته؛ است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما معرفی علوفه کم آب از  قبیل گلرنگ، ماشک، سوربون به کشاورزان است تصریح کرد: کشاورزان با کشت این گیاهان عموما آشنا نیستند و کشت صنعتی آن صورت نگرفته است.

مسئول بسیج کشاورزی خراسان رضوی افزود: چاره‌ای جز اینکه گیاهان کم آب جایگزین  علوفه شوند نداریم؛ ما این کار را در قالب فرهنگ سازی ترویجی با هدف ترغیب دامدار به کشت این نوع  گیاهان آغاز کرده‌ایم تا در سال‌هایی که خشکسالی است دچار مشکل نشویم.

احمد گل‌محمدی

گل محمدی افزود: در حال رایزنی برای افزایش سرانه خوراک دام هستیم؛ این محدودیت‌ها کشوری است؛ خوراک دام در حال حاضر کمتر از نیاز جامعه هدف تامین می‌شود. خوراک دولتی  شامل گروه‌هایی می‌شود که دام آن‌ها بیمه شده و دارای هویت است.

وی اظهار داشت: مشکلی که ما در حوزه دام داریم این است که مجموعه دولتی، دامداری‌های صنعتی و بزرگ را خدمات‌رسانی می‌کنند و عملا به دام سبک توجهی ندارند؛ در نتیجه هیچ خدماتی به این قشر صورت نمی‌گیرد.

مسئول بسیج کشاورزی خراسان رضوی گفت: مجموعه بسیج با حمایت از مجموعه‌های خرد، دام سبک با انجام پلاک‌زنی، بیمه، نهاده،واکسیناسیون، علوفه، دامپزشکی در قالب کلینیک‌های سیار دامپزشکی به همراه آموزش، ویزیت و درمان به این‌ها هویت بخشی می‌کند؛ برای دریافت خدمات دولتی، این کلینیک‌ها در مناطق جغتای، خلیل آباد، مشهد، سرخس، فیروزه راه اندازی شده؛ تلاش داریم تمام شهرستان ها را  تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: کلینیک سیار دام پزشکی با حضور نیروهای بسیجی، دام پزشکان،  کارشناسان علوم دامی در قالب گروه‌های جهادی مشغول فعالیت هستند، این کار را بعد از ماه مبارک ر مضان با کمک دستگاه‌های متولی نظام پزشکی، اداره کل دامپزشکی، بسیج عشایری... انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: یکی از فعالیت های  کلنیک سیار ارائه بسته‌های متنوع در روستاست تا به دامدار سبک کمک کند با انجام واکسیناسیون، ویزیت، درمان حتی بحث احداث حمام ضد کنه ..‌  ارائه خدمات داشته باشند تا دام روستایی بتواند شناسنامه دریافت کند تا نهاده دولتی دریافت کند.

گل محمد در خاتمه تاکید کرد: آموزش‌های لازم با حضور کارشناسان به دامداران و کشاورزان خراسان رضوی داده می‌شود تا بتوانند در مواقع بحرانی و سخت مشکلاتشان را برطرف کنند. چالش بزرگ کم آبی در سطح کشور، کمبود نهاده وجود دارد و احتمالا با یک مشکل اساسی در دو ماه آینده در حوزه دام رو به رو خواهیم شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه