English

رسول حمزه ای مطرح کرد:

وجود بیش از ۴۵۵ هزار کندو کلنی زنبور عسل در اردبیل

رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل گفت: بیش از 455 هزار کندو کلی زنبور عسل در استان اردبیل وجود دارد.

وجود بیش از 455 هزار کندو کلنی زنبور عسل در اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، رسول حمزه ای ، رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل آخرین آمار کلنی‌های زنبور عسل استان را بیش از ۴۵۵ هزار کندو ذکر کرد و گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد تلفات این کلنی‌ها رقم بالایی است و هنوز علت اصلی این میزان تلفات غیرمتعارف مشخص نشده و زنبورداران هم اطلاع دقیقی از این میزان تلفات ندارند، ولی شواهد نشان می‌دهد که بیماری نوزما، نوع تغذیه، کنه زنبور عسل، تغییرات اقلیمی، شرایط محیطی و دمای به نسبت گرم ماه‌های گذشته علت این تلفات بوده است.

وی با اشاره به بروز تلفات در میان کلنی همه زنبورداران استان افزود: تلفات زنبور عسل در ایام زمستان گذرانی در سال‌های گذشته بسیار ناچیز و کم بود، ولی امسال تلفات در جمعیت کلنی‌های زنبورداران استان غیرمتعارف و بسیار زیاد بوده است.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل اضافه کرد: کارشناسان دامپزشکی استان در حال بررسی علت تلفات در جمعیت زنبور عسل استان اردبیل هستند و نتیجه قطعی پس از بررسی‌های کارشناسی مشخص و اعلام خواهد شد.

حمزه ای جایگزینی تلفات اتفاق افتاده در زنبورستان‌های استان اردبیل را با توجه به خشکسالی حادث شده در استان بسیار سخت خواند و ادامه داد: برخی از زنبورداران استان با تلفات اتفاق افتاده و نیز بالا رفتن هزینه تولید عسل، فعالیت در این عرصه را رها و تعطیل کرده‌اند.

وی با اشاره به تداوم شرایط خشکسالی و احتمال خسارت بیشتر زنبورداران در ماه‌های آینده گفت: در پاییز و زمستان سال گذشته به ویژه در ۱.۵ ماه امسال بارندگی مناسبی در مناطق نگهداری زنبور عسل استان اتفاق نیفتاده و با توجه به فقر مراتع و نبود شهد و گرده گل کافی، شرایط سختی برای زنبورداران پیش آمده است.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل همچنین تغذیه با شکر ملکه و کلنی‌ها در ایام پیش رو و قبل از آغاز فصل تولید عسل را نیاز کنونی جامعه زنبورداران استان ذکر کرد و افزود: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی به خصوص برابر کردن قیمت شکر تحویلی به زنبورداران با شکر تحویلی به صنعت شیرینی و شکلات و قنادی‌ها اجحاف در حق این جامعه تولیدی است.

حمزه ای خواستار تحویل شکر به زنبورداران به قیمت شکر تحویلی به شهروندان شد و گفت: تولید عسل با چند برابر شدن هزینه خرید شکر، دارو، موم، کندو، حمل و نقل و دستمزد کارگر برای زنبورداران دیگر مقرون به صرفه نیست.

او همچنین با اشاره به کاهش میزان صادرات و حتی مصرف داخلی عسل پس از شیوع کرونا بیان کرد: ستاد تنظیم بازار کشور باید برای تامین نهاده‌های تولید عسل در کشور تصمیم اساسی اتخاذ کند.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل همچنین نگهداری زنبورعسل در استان اردبیل با هزینه‌های جاری کنونی را بسیار سخت عنوان و بیان کرد: هم اکنون سه هزار و ۳۰۰ خانوار به صورت مستقیم و حدود یک هزار خانوار نیز به صورت غیرمستقیم در تولید عسل در استان اردبیل مشغول به کار هستند، ولی با ادامه وضع موجود، همه این افراد متضرر خواهند شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه