English

محمدرضا بهروزیان:

انتقال تب کریمه کنگو در اردیبهشت و خرداد ماه اوضاع خطرناکتری خواهد داشت

رییس اداره بهداشت دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با گزش کنه‌ای به نام هیالوما به عنوان میزبان واسط از دام به دام دیگر انتقال می‌یابد و یا انسان بطور مستقیم توسط گزش کنه آلوده به ویروس، به بیماری مبتلا می‌شود.

انتقال تب کریمه کنگو در اردیبهشت و خرداد ماه اوضاع خطرناکتری خواهد داشت

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمدرضا بهروزیان  رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: اردیبهشت و خرداد پرخطرترین ماهها برای رشد و تکثیر کنه عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو، مشترک بین انسان و دام است.

محمدرضا بهروزیان در ادامه افزود: انگل های خارجی بدن دام علاوه بر خسارت اقتصادی که به صنعت دامپروری وارد می کنند، می توانند زمینه ساز برخی بیماریهای واگیر دامی مانند تب هموراژیک کریمه کنگو باشند.

وی همچنین گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در دامها هیچ علامتی ندارد و از طریق کنه یا گوشت آلوده به انسان منتقل شده و خطر مرگ و میر به همراه دارد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان رضوی، عمده ترین راههای انتقال بیماری کریمه کنگو به انسان را شامل تماس با دام های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه های بافتی بیمار آلوده ذکر کرد.

وی تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه در دامداری ها و سم پاشی دامها را از جمله راهکارهای موثر در پیشگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو دانست و به دامداران توصیه کرد با رعایت موازین بهداشتی از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

دکتر بهروزیان گفت: سال گذشته سم پاشی ۵۰ هزار راس گاو و گوساله  و بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار راس گوسفند و بز در خراسان رضوی انجام شد.

وی افزود: با سمپاشی افزون بر سه میلیون و  ۴۶۰ هزار متر مربع از جایگاههای دام در استان، طی این مدت  ۱۴ هزار لیتر سم برای مبارزه با کنه ها استفاده شد و بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با گزش کنه‌ای به نام هیالوما به عنوان میزبان واسط از دام به دام دیگر انتقال می‌یابد و یا انسان بطور مستقیم توسط گزش کنه آلوده به ویروس، به بیماری مبتلا می‌شود که سمپاشی اماکن دامی و بدن دام زنده موجب از بین رفتن انگل‌های خارجی بدن دام از جمله کنه می‌گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه