English

مشکل تامین آب برای ۳۰ شهر استان خراسان رضوی

مدیرکل آب منطقه ای خراسان رضوی اعلام کرد: این استان سرزمین خشک و کم آب است، از ابتدای امسال تاکنون بارش محسوسی در خراسان رضوی رخ نداده و بارندگی رخ داده نیز تاثیری بر منابع آب نداشته است

مشکل تامین آب برای ۳۰ شهر استان خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد اعلایی مدیرکل آب منطقه ای خراسان رضوی، در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی خراسان رضوی اعلام کرد: این استان سرزمین خشک و کم آب است که با خشکسالی های خیلی شدید مانوس بوده و هم اینک از ۳۷ دشت استان، وضعیت ۳۴ دشت بحرانی می‌باشد و سطح آب زیرزمینی آن افت کرده است.

مدیرکل آب منطقه ای خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون بارش محسوسی در خراسان رضوی رخ نداده و بارندگی رخ داده نیز تاثیری بر منابع آب نداشته و مشکلی را از بخش کشاورزی حل نکرده است.

وی افزود: تداوم ۱۵ ساله خشکسالی و برداشتهای بی رویه از منابع آب باعث شده است ۳۰ شهر این استان با مشکل تامین آب مواجه شوند.  این شهرها با جمعیت یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۷۰ نفر ۹۶۸.۲ لیتر در ثانیه کمبود آب دارند که از این تعداد وضعیت ۶ شهر از نظر تامین آب قرمز و ۱۴ شهر نارنجی است، ۱۰ شهر با مشکل کیفیت نامطلوب آب مواجه است، ۸۴۱ روستا با جمعیت ۶۲۸ هزار و ۵۷۳ نفر نیز با مشکل تامین آب روبرو است.

مدیر کل آب منطقه ای استان در ادامه گفت: ما با دو تهدید جدی در خراسان رضوی مواجه هستیم، بارندگی در استان طی ۵۰ سال گذشته روند کاهشی داشته و به ازای هر سال که پرباران بوده، چندین سال خشکسالی شدید رخ داده است، بطوریکه سال گذشته استان پرباران بود اما امسال بارشها کمتر می شود و در سال آینده با خشکسالی مواجه خواهیم بود.

اعلایی در مورد ظرفیت ذخایر سدها گفت: ۴۴ درصد ظرفیت ۲۰ سد موجود استان به میزان ۵۱۸ میلیون مترمکعب آب دارد که این میزان در مدت مشابه پارسال ۶۹۴ میلیون مترمکعب و معادل ۵۲ درصد بود و از کل مصارف آب در خراسان رضوی ۸۵ درصد مربوط به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد مربوط به بخش شرب و بهداشت، ۱.۴ درصد در بخش صنعت و ۳.۸ درصد در بخش خدمات است.

وی در ادامه متذکر شد: میزان آورد رودخانه های خراسان رضوی از اسفندماه تاکنون چهار میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب بوده است و امسال آبخوانهای زیرزمینی استان تغذیه نمی شوند و اگر به بخش کشاورزی استان به اندازه پروانه های صادره در این بخش آب اختصاص دهیم، آبخوانهای زیرزمینی آسیب جدی خواهند دید.

اعلایی بیان کرد: لازم است برای نیمه دوم امسال سطح زیر کشت کشاورزی در استان کاهش یابد و برای نخستین بار بعد از انقلاب بند ذ ماده ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب در استان اجرا شود، در غیر این صورت آبخوانهای استان خسارت جدی متحمل می‌شوند و آب کلانشهر مشهد از چهار سد دوستی، کارده، طرق و ارداک تامین می شود و در این شهر ۶۰۰ حلقه چاه و یک رشته قنات و یک چشمه وجود دارد.

محمد اعلایی

وی در ادامه گفت: سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب از سد دوستی برای مشهد تامین می‌شود دو تهدید در خصوص این منبع آب از جانب هواشناسی و تغییر اقلیم و همچنین تغییر رفتار ترکمنستان وجود دارد، هم اکنون نیز کشاورزان سرخس هزار و ۵۰۰ هکتار کشت کرده و نیاز به تامین آب از سد دوستی دارند.

میزان تامین آب برای مشهد از سه سد دیگر متناسب با میزان بارندگی ها است و سطح آب در ۶۰۰ حلقه چاه نیز هر سال حدود یک متر افت می کند و آب شور می‌شود.

اعلایی در خاتمه بیان کرد: هم اینک ۲۵۵ روستا در استان به صورت سیار و ۶۵ روستا به صورت ثابت آبرسانی می شوند و با همکاری شرکت آب و فاضلاب مشهد، برنامه تامین آب شهر مشهد با اجرای ۱۰ پروژه و اعتبار ۲۳ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال تدوین شده و به تایید وزارت نیرو رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه