English

ایمانعلی ایمانی:

۱۵ محوطه سنگ نگاره های نقوش صخره ای در مشگین شهر شناسایی شد

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان مشگین‌ شهر گفت: در سال گذشته بیش از 15 محوطه سنگ نگاره ‌های نقوش صخره ‌ای در شهرستان مشگین ‌شهر شناسایی و مستندنگاری شد.

15 محوطه سنگ نگاره های نقوش صخره ای در مشگین شهر شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، ایمانعلی ایمانی ، رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان مشگین‌ شهر گفت: از جمله اقدامات در این بخش در سال گذشته عملیات هیدروگرافی دریاچه قله سبلان برای اولین بار در سطح جهان به منظور ثبت در فهرست آثار فرهنگی و طبیعی یونسکو با مشارکت سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.

وی با اشاره به کاوش قیزل قیه احمدبیگلو در محدوده سد احمدبیگلو در سه نقطه مجزا برای نجات‌بخشی آثار تاریخی و فرهنگی بیان کرد: در حوزه مرمت نیز اقدامات مرمتی در بناهای تاریخی کهنه‌قلعه، سردابه شیخ حیدر و محوطه باستانی شهر یری انجام شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشگین‌شهر بررسی و شناسایی بیش از 70 مورد آثار تاریخی و فرهنگی، پژوهش، تحقیق و بررسی 30 قابلیت آثار ملموس و ناملموس و پرونده‌سازی و مستندنگاری جهت ثبت در فهرست آثار ملی و بررسی، شناسایی و مستندنگاری بیش از 15 محوطه سنگ نگاره‌های نقوش صخره‌ای شهرستان را از دیگر اقدامات سال گذشته عنوان کرد.

ایمانی افزود: تشکیل انجمن میراث‌فرهنگی و انتخاب و ابلاغ حکم به میراث‌بانان افتخاری در بخش‌های مشگین شرقی، مرکزی، مرادلو، قصابه و ارشق، تشکیل گشت تلفیقی با نیروی انتظامی شهرستان، سرکشی و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی به تعداد بیش از یک هزار و 400 مورد، دستگیری بیش از 10 نفر حفار غیرمجاز با همکاری و هماهنگی مقام قضایی و نیروی انتظامی و اجرای بیش از 100 مورد برنامه پیشگیری قبل از وقوع جرم بر علیه میراث‌فرهنگی نیز در سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به کشف و ضبط سه مورد فلزیاب و ادوات حفاری غیرمجاز با هماهنگی نیروی انتظامی عنوان کرد: هماهنگی و همکاری با تشکل‌های مردم نهاد به منظور فرهنگ سازی محیطی برای حفظ و حراست ازآثار تاریخی و فرهنگی، 23 متر دیوارکشی در قسمتی از کهنه قلعه، اجرای بلوکاژ، عایق‌کاری رطوبتی، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، کاشی‌کاری ، نازک‌کاری و نصب در و پنجره نمازخانه و سرویس بهداشتی در حال اجرای شهر یری و نصب و تکمیل سازه فلزی پوشش محوطه سنگ افراشته‌ها در این محوطه نیز از جمله اقدامات بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشگین‌شهر اجرای نمای طبقه همکف و قسمتی از نمای طبقه اول سمت حیاط ساختمان موزه باستان‌شناسی، مرمت و احیای قسمتی از ضلع شمالی کاروانسرای قانلی بولاغ، مکاتبه با شبکه بهداشت و درمان برای تملک ضلع جنوبی کهنه‌قلعه، مذاکرات شفاهی با مالکان حمام عدل جهت تملک و ساماندهی آن و تعیین تکلیف ساختمان تجاری و مسکونی شهید باکری به تعداد 11 قطعه و حل مشکل چندین ساله را از دیگر اقدامات برشمرد.

ایمانی افزود: جذب اعتبار 10 میلیارد ریالی از محل اعتبارات بازآفرینی شهری و اجرای پارک تاریخی و فرهنگی کهنه قلعه، کشف 12 قلم اشیا حاصله از کشفیات تصادفی، کشف 257 قلم اشیای حاصله از کاوش‌های علمی در محدوده سد احمدبیگلو، ساماندهی و ثبت 300 قلم از اشیای منقول تاریخی و فرهنگی در سیستم جام و ویرایش و تکمیل شناسنامه‌های 200 قلم اموال منقول فرهنگی و تاریخی در این مدت انجام شد.

وی از ارائه 12 فقره پرونده پس از تهیه، تنظیم برای رسیدگی به مرجع قضائی، اخذ 11 فقره اسناد ثبتی زمین‌های باکری، برگزاری مزایده و فروش زمین‌های اداره واقع در خیابان باکری و اخذ سند، تغییر کاربری و مزایده و فروش ساختمان صنایع‌دستی روستای قوشه در سال گذشته خبر داد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشگین‌شهر با اشاره به پیگیری اسناد ثبتی مجموعه تاریخی فرهنگی بقعه شیخ حیدر و انجام مزایده در دو نوبت برای واگذاری واحدهای تجاری به اجاره اشخاص اظهار کرد: دفاع از دو پرونده حقوقی مورد دعوی اداره منابع طبیعی با تنظیم و تبادل لوایح دفاعی و غیره که منجر به دو دعوی یک فقره از آنان و محکومیت در پرونده دیگر شد، نیز انجام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه