English

معاون میراث‌فرهنگی مازندران:

آغاز مطالعات بر روی غار «شوپَری» برای ثبت در فهرست آثار ملی

معاون میراث‌فرهنگی مازندران گفت: به‌ منظور جلوگیری از تخریب غار از سوی افراد سودجو، مطالعات برای تکمیل پرونده این اثر و ثبت آن در لیست آثار ملی آغاز شده است.

آغاز مطالعات بر روی غار «شوپَری» برای ثبت در فهرست آثار ملی

به‌گزارش خبرگزاری موج مازندران، مهدی ایزدی با اشاره به اینکه مطالعات غار شوپَری در چارچوب پروژه پژوهشی مطالعات پارینه‌سنگی در گذرگاه نیمروز دریای کاسپی به سرپرستی الهام قصیدیان از پژوهشگاه موزه نئاندرتال آلمان و بنیاد پژوهش‌های پارینه‌سنگی دیارمهر و با همکاری حسین رمضان‌پور آغاز شد، اظهار داشت: غار شوپری در جریان بررسی‌های باستان‌شناسی سال ۱۳۹۷ در چارچوب طرح پژوهشی پژوهشکده باستان‌شناسی کشور شناسایی‌ شده بود.

وی ادامه داد: این غار از جنبه‌های مختلف فرهنگی و طبیعی بسیار با اهمیت است به‌ منظور  جلوگیری از تخریب غار از سوی افراد سودجو، این اداره‌کل با حمایت مالی و فنی بنیاد پژوهش‌های پارینه‌سنگی دیار مهر و موزه نئاندرتال، مطالعات برای تکمیل پرونده این اثر و ثبت آن در لیست آثار ملی آغاز شده است.

معاون میراث‌ فرهنگی مازندران از اقدام گروهی از متخصصان داخلی برای تهیه نقشه پلان غار در واپسین روزهای سال جاری خبر داد و تصریح کرد: فرآیند مستندسازی این غار شامل نقشه‌برداری دقیق با کمک دستگاه توتال استیشن انجام شده است.

وی بیان کرد: با توجه به ساختار درونی غار، دالان‌های افقی عمیق که برای تخمین عمق آن‌ها نیاز به تجهیزات غارنوردی است و همچنین حجم بسیار فراوان نهشته‌های رسوبی، این غار احتمالا از قدمت چند میلیون ساله برخوردار است.

ایزدی گفت: داده‌های باستانی این غار که در بررسی‌های مقدماتی در سال ۱۳۹۷ به‌دست آمده از اولویت‌های پژوهشی پروژه گذرگاه نیمروز دریای کاسپی است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی کشور انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه