English

سمانه طاهری زاده:

اوتیسم در خراسان رضوی به صورت الکترونیکی غربالگری خواهد شد

مسئول برنامه‌ غربالگری اوتیسم بهزیستی خراسان رضوی گفت: اوتیسم، یکی از اختلالات عصبی-رشدی شایع است و والدین اگر به موقع در این غربالگری شرکت نکنند هم فرزندان‌شان ممکن است دچار آسیب شوند و هم خودشان این آسیب را در زندگی با فرزندی که احیانا دچار این اختلالات باشد به سختی تجربه خواهند کرد.

اوتیسم در خراسان رضوی به صورت الکترونیکی غربالگری خواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، سمانه طاهری‌زاده مسئول برنامه‌ غربالگری اوتیسم بهزیستی خراسان رضوی گفت: اجرای برنامه غربالگری اوتیسم برای کودکان ۲ تا ۵ سال به صورت الکترونیکی و زمان طلایی تشخیص اختلالات طیف اوتیسم  ۲ تا ۵ سالگی است و هر چه از این زمان دورتر شویم امکان توانبخشی و درمان نسبی این اختلالات، کاهش تدریجی دارد.

مسئول برنامه‌ غربالگری اوتیسم در بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: سامانه‌ای که در سازمان بهزیستی برای این کار راه‌اندازی شده، آسان‌ترین روش برای شرکت خانواده‌ها در این برنامه است زیرا از هر ابزار و سیستمی که دسترسی به اینترنت داشته باشد می‌توان وارد این سامانه شد و در غربالگری اوتیسم شرکت کرد. آدرس اینترنتی برنامه ملی غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اوتیسم http://autism.behzisti.net/ است.

سمانه طاهری زاده

وی بیان کرد: تعطیلات نوروز، فرصت خوبی برای خانواده‌ها بود که از سلامت روانی فرزندان‌شان اطمینان حاصل کنند، یک کنش بسیار ساده که شامل ورود به سامانه و پاسخ به چند پرسش عادی است می‌تواند خانواده را از سلامت روانی آینده‌  فرزندشان مطمئن سازد و در صورت وجود مشکل، مداخله بهنگام و موثر انجام شود.

طاهری زاده، گفت: اوتیسم، یکی از اختلالات عصبی-رشدی شایع است که با اختلال در تعامل اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و رفتار و علایق محدود و تکراری همراه است و اگر در زمان طلایی به این اختلالات توجه نشود و تحت آموزش و توانبخشی ویژه قرار نگیرد، رفته رفته این اختلالات، تظاهرات بیشتری می‌یابند و گرفتاری‌های جدی برای کودک و خانواده فراهم می‌سازند.

وی ادامه داد: تحقیقات جامع درباره‌ علل ابتلا به اوتیسم در سراسر جهان ادامه دارد و گروه‌های زیادی از دانشمندان به دنبال راه‌حل‌هایی برای گرفتاری این کودکان هستند، هنوز علل یا علت این اختلالات به درستی کشف نشده و تردیدها درباره‌ چند عامل از جمله ژن‌ها، تغییرات اقلیمی، سموم شیمیایی، زندگی ماشینی و تغییرات سریع فرهنگی و اجتماعی، همچنان پابرجاست و تحقیقات هنوز به پاسخ روشن و قطعی در این زمینه‌ها دست نیافته است.

طاهری‌زاده گفت: اختلال در گفتار، عدم برقراری ارتباط چشمی، اختلالات حسی، عدم تقابل هیجانی و اجتماعی و اختلال در تمرکز و توجه، بخشی از علائمی است که در افراد دارای این اختلالات دیده می‌شود.

مسئول برنامه‌ غربالگری اوتیسم در بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: پس از اینکه والدین به سؤالات پرسشنامه‌ای که در سامانه غربالگری اوتیسم سازمان بهزیستی وجود دارد پاسخ دادند سامانه به آنها می‌گوید که سلامتی کودک تأیید می‌شود یا در تردید قرار دارد و برای اطمینان باید به پایگاه‌های غربال و تشخیص اوتیسم در مشهد و نیشابور مراجعه کنند.

طاهری‌زاده تأکید کرد: در این مراکز، آزمون استاندارد شده‌ اوتیسم وجود دارد و بر اساس این آزمون‌، می‌توان از ابتلا یا عدم ابتلاء کودک به اختلالات طیف اوتیسم اطمینان یافت. همچنین کارشناسان و متخصصینی که در این مراکز هستند با اقدامات توانبخشی و درمان‌های متفاوتی که در این زمینه وجود دارد کمک شایانی به کنترل و کاهش این اختلالات می‌کنند.

طاهری‌زاده تأکید کرد: والدین در مقابل سلامتی روانی کودکان‌شان مسئولیت دارند و اگر به موقع در این غربالگری شرکت نکنند هم فرزندان‌شان ممکن است دچار آسیب شوند و هم خودشان این آسیب را در زندگی با فرزندی که احیانا دچار این اختلالات باشد به سختی تجربه خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه