English

کم‌تحرکی و اضافه وزن در کمین دانش‌آموزان قمی در این روزهای کرونایی!!

دانش‌آموزان از جمله قشر آسیب پذیر در جامعه به شمار می‌روند که نیاز به مراقبت‌های بهداشتی زیادی به خصوص در وضعیت شیوع کرونا دارند، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مراقبت‌های بهداشتی رکن مهمی در سطح مدارس و در ارتباط با آموزش محسوب می‌شود.

کم‌تحرکی و اضافه وزن در کمین دانش‌آموزان قمی در این روزهای کرونایی!!

خبرگزاری موج قم، با توجه به اینکه در حدود 51 درصد از جمعیت کشور ایران زیر 19 سال و در مقاطع مختلف دانش‌آموزی قرار دارند، توجه به سلامت و بهداشت این قشر حائز اهمیت زیادی است و باید در این باره تمهیدات لازم را اندیشید.

قبل از شیوع کرونا ، بهداشت در سطح مدارس در مورد مسائلی چون ایمنی و تغذیه دانش‌آموزان و سلامت جسم و روان، برنامه‌هایی را ارائه می‌داد، اما به واسطه شیوع کرونا، بسیاری از برنامه‌های بهداشتی در قالب فضای مجازی دنبال شد.

با توجه به اینکه در این روزهای کرونایی کم‌تحرکی و اضافه وزن در کمین دانش‌آموزان قمی است، باید تدابیر جدی‌تری در جلوگیری از چاقی اندیشیده شود، در وضعیتی که نظارت بر وضعیت تغذیه دانش‌آموزان و تحرک آنها با دشواری‌هایی روبروست باید بتوان در بستر فضای مجاری، راهکارهایی را در مسیر آموزش‌های کابردی به منظور تحرک بیشتر و کنترل وزن ارائه داد تا علاوه بر ارتقای آگاهی والدین، به طور عملیاتی بتوان مانع از چاقی و اضافه وزن شد.

چاقی کودکان یک وضعیت پزشکی جدی است که کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد چاقی دوران کودکی می تواند عوارضی جسمی، اجتماعی و عاطفی برای فرزند شما داشته باشد. ضمن اینکه عوارضی چون بیماری های قلبی و عروقی و دیابت در انتظار افراد با اضافه وزن بالا قرار دارد و می‌تواند اختلالات روحی و روانی نیز بر جای بگذارد.

تشکیل پرونده های بهداشتی برای دانش آموزان دارای سابقه چاقی در خانواده و کنترل وزن از طریق فضای مجازی و ارائه یک دستورالعمل صحیح غذایی و ایجاد برنامه هایی برای تحرک بیشتر دانش‌آموزان و انجام ورزش‌های چابکی و عضلانی و انجام بازی های مختلف نقش مهمی در افزایش سلامت دارد.

نظام مراقبت سلامت نوجوانان و جوانان باید بتواند برای دانش‌آموزان به عنوان قشری آسیب پذیر نیز برنامه ارائه دهد، در این میان غربالگری دانش آموزان براساس وزن و قد اهمیت زیادی در کنترل شرایط دارد، متاسفانه سلامت جسمی و روحی دانش آموزان با توجه به حضور بیش از حد آنها در فضای مجازی در معرض تهدید قرار دارد و گاهی به طور جدی سلامت را به خطر می اندازد و با ایجاد خلل در تغذیه و خواب، بستر را برای اضافه وزن فراهم می‌آورد.

استفاده بیش از حد کودکان و نوجوانان از تلفن هوشمند و تبلت و حضور مستمر در فضای مجازی خطری جدی است که گاهی از کنار آن به سادگی عبور می شود، ابزارهای دیجیتالی تاثیر زیادی بر ایجاد خستگی چشم، سردرد و اختلال در خواب دارد، ضمن اینکه می‌تواند موجب کم ‌تحرکی، چاقی و اضافه وزن شود.

در قم برنامه هایی از سوی معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش در خصوص اندازه گیری شاخص توده بدنی همه دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و ارائه برنامه غذایی از سوی مربیان تربیت‌بدنی و یا مراقبان سلامت ارائه شده است و با طرح کوچ به معنای کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم و با هدف کاهش سه‌درصدی دانش‌آموزان دارای اضافه وزن اجرایی می‌شود.

با توجه به اینکه در قم بیش از 270 هزار دانش آموز در حال تحصیل هستند، در این طرح بالغ بر 50 درصد تحت مراقبت و طرح «کنترل وزن و چاقی» قرار گرفته اند و تجهیزاتی نیز در جهت کنترل وزن در اختیار مدارس قرار گرفته است

با توجه به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا، مدارس به‌صورت غیرحضوری فعالیت دارند، قد و وزن دانش‌آموزان با کمک والدین اندازه گرفته می‌شود، در این باره نیازمند تعامل بهتری در سطح مدارس و خانواده ها هستیم تا کنترل وزن به شکل استانداردی انجام شود.

ثبت نام دانش آموزان در سامانه سلامت نیز تا حد زیادی روند کنترل وزن و جلوگیری از چاقی را مدیریت می کند، با توجه به اضافه وزن 30 درصدی دانش‌آموزان باید توصیه‌هایی را مورد توجه قرار داد، از جمله کاهش مصرف فست فود و تنقلات و خوراکی های  فاقد ارزش غذایی، تبدیل ورزش به سرگرمی و خواب مناسب و استراحت کافی و پرهیز از درس خواندن در رختخواب و داشتن برنامه ریزی مناسب برای ورزش و پرهیز از از شب نشینی می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از چاقی و اضافه وزن داشته باشد.

دانش آموزان، سرمایه‌های اجتماعی مهمی هستند که اگر نسبت به سلامت آنها، بی‌تفاوت باشیم، قطعا مشکلات زیادی در مسیر تحصیل و شغل و زندگی ایجاد می شود و بخش مهمی از نیروی کارآمد کشور در سالهای آینده به واسطه بی توجهی به سلامت، راندمان و کارایی لازم را در تحقق اهداف از دست می‌دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه