English

یادداشت؛

دادرسی مالیاتی

صاحبان مشاغل، افراد حقوقی و افراد حقیقی در موعدهای مقرر باید اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم اداره امور مالیاتی نمایند.

دادرسی مالیاتی

 به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، اظهارنامه‌های مالیاتی پس از بررسی توسط کارشناسان مالیاتی ممکن است تائید یا رد شود. اگر تائید شود، فرد بر اساس آنچه اقرار کرده است مالیات خود را پرداخت خواهد کرد. اما اگر اظهارنامه توسط اداره امور مالیاتی رد شود، اداره امور مالیاتی مبلغ دیگری که بالاتر از مبلغ اظهارشده توسط مودی است را به‌عنوان مالیات در نظر می‌گیرد .

در اینصورت اگر مودی مبلغ تعیین‌شده توسط کارشناس اداره امور مالیاتی را نپذیرد، باید بر اساس یک فرآیند قانونی اقدام به اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی کند. به این فرآیند، دادرسی مالیاتی گفته می‌شود.

دادرسی مالیاتی فرآیندی است که در آن مودیان مالیاتی می‌توانند اختلاف مالیاتی خود با اداره مالیات را حل‌وفصل نمایند. چرخه دادرسی مالیاتی، از چندین مرحله تشکیل‌ شده است که مودی می‌تواند به ترتیب با استفاده از این مراحل اقدام به حل اختلاف مالیاتی خود با اداره امور مالیاتی کند.

دادرسی مالیاتی شامل پنج مرحله می باشد:

۱- توافق با رییس امور مالیاتی یا هر مقام مجاز دیگر

۲- هیات حل اختلاف (بدوی، تجدید نظر)

۳- شورای عالی مالیاتی

۴- هیات سه نفره موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم

۵- دیوان عدالت اداری

اولین مرحله و اولین مرجع رسیدگی به حل اختلاف مالیاتی، اداره مالیاتی است که پرونده مودی در آن بررسی‌ شده است. مطابق قانون مودی می‌تواند با مراجعه به رئیس اداره مالیاتی مربوطه و یا شخصی که از طرف ایشان انتخاب‌ شده است، به مذاکره پرداخته و با ارائه اسناد و مدارک، تقاضای تجدیدنظر در رأی صادره را می‌کند.

در این مرحله از دادرسی چنانچه توافقی صورت پذیرد، مالیات قطعی شده و دادرسی پایان می یابد و درصورتیکه اعتراض مودی پذیرفته نشود، پرونده به هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می‌شود. نوع و ترکیب هیئت حل اختلاف بستگی به نوع پرونده مالیاتی و شرایط آن دارد .

با حل نشدن پرونده در هیئت های حل اختلاف، مودی می تواند شکایت خود را به شورای عالی مالیاتی ارجاع دهد.

مطابق ماده ۲۵۱ قانون مالیات های مستقیم مودی یا اداره امور مالیاتی می توانند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه و یا نقص رسیدگی، با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را درخواست نمایند.

درصورتیکه مجددا اختلاف برطرف نشود، مودی می‌تواند شکایت خود را به هیئت مقرر در ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم ارجاع دهد.

این مرجع رسیدگی به عنوان یکی از راه های شکایت فوق‌العاده جهت رسیدگی به اعتراض به مالیات‌های قطعی شده می‌باشد که به علت انقضای مهلت‌های اعتراض قابل طرح درمرجع دیگری نیست.

دستور رسیدگی در این مرجع با وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌باشد که به هیئتی مرکب از سه نفر به انتخاب وزیر ارجاع می‌گردد و رای اکثریت آن قطعی و لازم‌الاجرا می‌باشد .

درنهایت دیوان عدالت اداری یکی دیگر از مراجع رسیدگی به اختلافات و از جمله اعتراضات مالیاتی می باشد.

لازم به ذکر است مرجع حل اختلاف مالیاتی دیگری که بموجب قانون مودیان می توانند جهت رفع اختلافات خویش به آن مراجعه نمایند هیات موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیاتهای مستقیم می باشد. این هیات صلاحیت رسیدگی به شکایات مربوط به اقدامات اجرایی مالیاتی (دریافت مالیات از مودی پس از قطعی شدن مالیات) را برعهده داشته و اساسا صلاحیت هیات موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیاتهای مستقیم، تشخیص مالیات یا رسیدگی به اعتراض مودی نسبت به میزان مالیات تشخیصی نمی باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه