English

پارک ایران کوچک در کرج افتتاح شد

پارک ایران کوچک در کرج توسط رئیس جمهور به وسیله ویدئوکنفرانس و با حضور مسئولان استان البرز افتتاح شد.

پارک ایران کوچک در کرج افتتاح شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج البرز، این پارک طی سه سال در مساحت ۷ هکتار با هزینه‌کرد بیش از ۵۰ میلیارد تومان افتتاح شد که ارزش واقعی این پارک هفت هکتاری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

۸۰ درصد المان‌ها و فضاهای ایجاد شده در این مجموعه به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می‌شود که از میان آنها می‌توان به زیستگاه‌های اقوام مختلف ایرانی اشاره کرد.

تمام این زیستگاه‌ها در مقیاس یک‌دوم و با هنر دست استادکاران استان‌های مختلف ساخته شده تا گوشه‌ای از فرهنگ ساکنان مناطق مختلف کشور در این مجموعه معرفی شود.

شبیه‌سازی سکونتگاه‌های اقوام ایرانی شامل سکونتگاه‌های استان‌های یزد، اصفهان، شیراز، گیلان، مازندران، بندر ترکمن، خراسان، فارس، خوزستان، البرز و دیگر استان‌ها در پارک ملی ایران کوچک احداث شده است.

روستای خزری، آب انبار، مسجد سهره یزد و بازار صدرالسلطنه به صورت سازه در محوطه پارک ملی ایران کوچک ساخته شده‌اند.

پارک ایران کوچک زیست‌بوم‌ ۱۲ منطقه فرهنگی و گردشگری کشور

علی‌اصغر کمالی‌زاده، شهردار کرج در آئین افتتاح بوستان ایران کوچک همزمان با پنج استان در سراسر کشور که با حضور رئیس جمهور از طریق ویدئوکنفرانس صورت گرفت، اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح پارک ایران کوچک پروژه‌ای به مساحت ۷ هزار هکتار با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: این پروژه خاستگاه و زیست‌بوم ۱۲ منطقه مهم فرهنگی و گردشگری کشور از سیاه‌چادرهای بختیاری، ارگ بم کرمان، روستای ابیانه، روستای شاهسون اردبیل، کندوان تبریز، آب‌انبار یزد، ارگ بم، بازار سعد السلطنه قزوین، آسیاب بادی خراسان جنوبی، و ساباط مناطق مرکزی اجرا شده است.

شهردار کرج تصریح کرد: این پروژه قابلیت ارتقا دارد و چندین المان از جمله تپه ازبکی در آن لحاظ شده و سایر موارد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده با توجه به اینکه کرج ایران کوچک است به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های عظیم شهر کرج آزادراه شهید حاج قاسم سلیمانی است، خاطرنشان کرد: این پروژه ادامه آزادراه شهید همت به طول ۱۷ کیلومتر است و آزادراه شهید همت در محدوده غرب کرج وارد آزادراه کرج_ قزوین می‌شود و این شاهراه غرب به شرق کشور، ترافیک ورودی شهر کرج را به شدت کاهش می‌دهد.

کمالی‌زاده گفت: این پروژه در دولت تدبیر و امید با حمایت وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه و استاندار البرز با استفاده از اوراق مشارکت در حال اجرا است و امیدواریم در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار کرد: پروژه مترو کرج قبل از این دوره مدیریت شهری ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در این دو سال ۱۵ درصد پیشرفت داشته و در بهار ۱۴۰۰ شهر کرج صاحب مترو خواهد شد.

شهردار کرج با بیان اینکه ۸۱ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری افزوده شد، متذکر شد: ۲۰ دستگاه دیگر تا پایان اسفند سال جاری اضافه به ناوگان حمل و نقل درون‌شهری اضافه می‌شود.

پارک ایران کوچک نماد هویتی کرج است

غفور قاسم‌پور، فرماندار کرج نیز در این مراسم اظهار کرد: پیوند هویت باغ شهری کرج در آستانه روز درختکاری با فرهنگ ایرانیانی از سراسر ایران‌زمین با افتتاح پارک ملی ایران کوچک جوانه زد.

وی با اشاره به شبیه ساخت و ساخت سکونتگاه‌های اقوام ایرانی در پارک ایران کوچک خاطرنشان کرد: هر یک از سنگ‌فرش‌های این پارک نمادی از یک فرهنگ و سکونتگاه از سراسر ایران است؛ شبیه‌سازی معماری استان‌های اصفهان، یزد، خوزستان، گیلان و… همگان را به تماشای ضیافتی از معماری، فرهنگ، هنر و هویت باغ شهری می‌برد که سال‌ها در جستجوی نمادسازی برای آن بودیم.

فرماندار کرج با قدردانی از اهتمام مجموعه مدیریت شهری در اجرای این اقدام ماندگار گفت: با افتتاح این پارک فرهنگی، کرج نماد گمشده خود را پیدا کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه