English

تلاش برای تقویت روابط بندرعباس و داکار

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس ضمن تشریح فرصت‌ها و توانمندی‌های تجاری و سرمایه‌گذاری هرمزگان، تأکید کرد: سنگال و شهر داکار ‌می‌تواند به پایگاه صادراتی ایران به کشورهای غرب آفریقا تبدیل شود.

تلاش برای تقویت روابط بندرعباس و داکار

به گزارش خبرگزاری موج، علیرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در نشست آنلاین معرفی فرصت‌ها و توانمندی‌های تجاری و سرمایه‌گذاری هرمزگان که بین اعضای این اتاق و کشور سنگال برگزار شد، استان هرمزگان را استانی با ظرفیت بسیار بالا در ابعاد مختلف دانست و افزود: هرمزگان به دلیل وجود ظرفیت‌های کم‌نظیر به بهشت سرمایه‌گذاران و پایتخت اقتصادی و تجاری ایران معروف است.

وی تصریح کرد: هرمزگان از هر چهار قابلیت شبکه‌های ارتباطات زمینی، ریلی، هوایی ‌و دریایی برخوردار است، ازاین‌رو می‌تواند دسترسی منطقه غرب آفریقا به آسیای میانه را کاملاً امکان‌پذیر کند.

صفا به وجود ذخایر نفت و انرژی، صنایع پتروشیمی، گردشگری دریایی، کشتی‌سازی، صید و صیادی، ترانزیت دریایی و رونق کشاورزی در هرمزگان اشاره کرد و اظهار داشت: این پتانسیل‌ها تنها بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی این استان است که اهمیت توسعه تجارت در هرمزگان را دوچندان می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس اضافه کرد: سرمایه‌گذاران در هرمزگان از معافیت مناطق ویژه، مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی برخوردار هستند و وجود همه این ظرفیت‌ها در کنار مجتمع بندری شهید رجایی که دروازه طلایی واردات و صادرات کشور است، اهمیت ویژه‌ای به این استان اقتصادی می‌دهد.

وی با بیان این‌که حدود ۸۵ درصد از عملیات تخلیه و بارگیری کالا‌های کانتینری کشور در بندر شهید رجایی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بدون شک حمایت  دو کشور از مناسبات بانکی و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری، اعطای روادید به اتباع و فعالان اقتصادی ایرانی، تصویب و عملیاتی کردن اجتناب از اخذ مالیات و اعطای معافیت‌های گمرکی از کالاهای ایرانی از مهم‌ترین خواسته‌های فعالان اقتصادی برای توسعه روابط تجاری در سطح بین‌المللی است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی ایران با جدیت و علاقه‌مندی بسیار به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با آفریقا، ازجمله کشور سنگال نگاه می‌کند.

صفا سنگال را دروازه ورود به منطقه غرب آفریقا نامید و تأکید کرد: این کشور می‌تواند فرصت مناسبی را برای ورود کالاهای ایرانی به منطقه غرب آفریقا فراهم کند، همچنین امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از طریق سنگال به کشورهای عضو با تعرفه بسیار کم فراهم است.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس

وی اضافه کرد: همکاری‌های آموزشی در زمینه تولید برخی محصولات کشاورزی و غذایی و صنعت توریسم از دیگر زمینه‌های بالقوه برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دوجانبه بین هرمزگان و سنگال خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس خاطرنشان کرد: به نمایندگی از بخش خصوصی استان آمادگی کامل فعالان اقتصادی را برای نقش‌آفرینی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه اعلام می‌دارم.

وی در ادامه به موقعیت جغرافیایی سنگال و بندر داکار به‌عنوان پایگاهی دریایی اشاره کرد و افزود: این کشور و شهر داکار ‌می‌تواند به پایگاه صادراتی ایران به کشورهای غرب آفریقا تبدیل شود.

وی در پایان بیان کرد: پیشنهاد می‌کنیم که اتاق داکار فهرستی از کالاهای موردنیاز خود را برای اتاق بندرعباس ارسال کند تا در اختیار تشکل‌ها و فعالان اقتصادی قرار گیرد و صادرات به‌صورت هدفمند به این کشور صورت پذیرد.

گفتنی است در این نشست به تصویب رسید تا تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه بین اتاق بازرگانی بندرعباس و داکار با هدف گسترش ارتباطات اقتصادی دوجانبه منعقد شود که بدون شک این تفاهم‌نامه می‌تواند سرعت ارتباطات، انتقال اطلاعات و نحوه ارتباطات را بیشتر و هدفمندتر کند.

نشست اتاق بازرگانی بندرعباس

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه