English

معاون عمرانی استاندار یزد مطرح کرد:

تصویب برنامه سازگاری با کم آبی یزد با هدف حفظ سفره های آب زیرزمینی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از تصویب برنامه سازگاری با کم آبی استان یزد در جلسه کارگروه ملی با حضور وزیر نیرو خبر داد.

تصویب برنامه سازگاری با کم آبی یزد با هدف حفظ سفره های آب زیرزمینی

‌به گزارش خبرگزاری موج یزد، محسن صادقیان معاون عمرانی استاندار یزد ظهر امروز در نشست ویدیو کنفرانس که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، هدف از تدوین ‌این برنامه که بخش های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت را در بر می گیرد، را حفظ سفره های آب زیرزمینی عنوان کرد و افزود: قرار است با اجرای این برنامه در  بلندمدت شاهد افزایش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در استان باشیم.

وی ادامه داد: به همین خاطر در دو سال گذشته کارگروه سازگاری با کم آبی استان با کارگروه هایی متشکل از سازمان مدیریت ک برنامه ریزی، جهاد کشاورزی یزد، منابع طبیعی، آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری و روستایی،  محیط زیست، دفتر فنی استانداری و سازمان صنعت معدن و تجارت تشکیل شده است تا برنامه ای را جهت صرفه جویی در مصرف آب در بخش های مختلف داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۲۳۰ میلیون متر مکعب کاهش ذخیره سفره های آب زیرزمینی را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: از این رو اولویت برنامه سازگاری با کم آبی این است که برداشت اضافی از ذخیره آبهای زیرزمینی را به صفر برساند.

صادقیان اظهار کرد: در فاز اول ۲۲۳ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب در بخش های مختلف مورد نظر است و در فاز دوم پس ارزیابی اجرای فاز اول و بررسی نتایج آن و همچنین اندازه گیری سطح آب های زیرزمینی، کاهش مصرف را به میزان آب قابل برنامه ریزی برسانیم.

وی با بیان اینکه با اجرای این برنامه شاهد پایداری آب در سطح سفره های آب زیرزمینی خواهیم بود، افزود: اجرای این طرح شامل بازچرخانی آب در بخش صنعت، جداسازی آب شرب از فضای سبز، اجرای شیوه های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت، توسعه کشت های گلخانه ای، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی و تحویل آب حجمی به کشاورزان و جلوگیری از هدر رفت آب شرب و فرهنگ سازی در مصرف آب است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد در پایان گفت: با این اقدامات و همچنین اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری، ذخیره آب های سطحی، بازچرخانی پساب و استفاده از پساب صنعتی و شهری، امید داریم  اجرای برنامه با موفقیت همراه باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی