English

۱۵۰۰ فوتی، آخرین آمار جانباختگان کرونایی در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از فوت هزار و 500 نفر در قم به دلیل کرونا خبرداد.

1500 فوتی، آخرین آمار جانباختگان کرونایی در قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، محمدرضا قدیر روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: در همین مدت حدود ۴۶ هزار نفر بستری شده‌اند که از این تعداد،‌ ۴۵ هزار نفر بهبود یافته و مرخص شده‌اند.

وی اضافه کرد: بیماری که با علائم کرونا در بیمارستان پذیرش می شوند، در بدو امر به‌عنوان بیمار مشکوک به کرونا بستری می‌شود که پس از انجام‌ تست پی سی آر، اگر جواب تست مثبت باشد،‌ بیمار کرونا مثبت و قطعی است و اگر منفی باشد، بیمار مشکوک به کرونا محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که در طرح شهید سلیمانی بیماران کرونا مثبت ره‌گیری هوشمند می‌شوند، گفت: برای افرادی که به مراکز منتخب سرپایی مراجعه می‌کنند، در ۲۰ دقیقه جواب تست کرونای آن‌ها آماده و تکلیف همراهان بیمار نیز مشخص می‌شود.

قدیر افزود: تاکنون ۱۳۲ هزار و ۶۰۰ نفر در طرح شهید سلیمانی غربالگری شده‌اند و تعداد کل تست های انجام شده در مراکز منتخب نیز  ۱۲ هزار و ۳۶۳ تست بوده است.

به گفته وی،‌ طرح شهید قاسم سلیمانی در بخش‌های پنج‌گانه با کیفت خوب و باسرعت در حال انجام است.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که ویروس جهش یافته انگلیسی در برخی شهرهای کشور کشف شده، چند نمونه از شهر قم نیز به تهران ارسال شده، ولی تاکنون هیچ‌کدام مثبت گزارش نشده است.

قدیر با بیان این‌که کرونای انگلیسی قدرت سرایت و مرگ و میر بیشتری دارد و جوان‌ترها را درگیر می‌کند، افزود: با توجه به این‌که قم محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است،‌ احتمال ابتلا و چرخش ویروس انگلیسی در این استان دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به این‌که در چند روز گذشته آمار بستری‌ها افزایش قابل توجهی نداشته، ولی آمار پذیرش سرپایی افزایش یافته است، اضافه کرد: وضعیت استفاده از ماسک در شهر قم مطلوب نیست و باید بیش از این دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی تاکید کرد: در وضعیت حال حاضر، اگر بهداشت رعایت نشود شاهد خیز بعدی کرونا خواهیم بود و اگر پیک بعدی کرونا رخ دهد،‌ با توجه به جهش یافته بودن ویروس،‌ وضعیت بحرانی‌تر از گذشته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: بحرانی که بیش از یک سال زمان ببرد، انرژی و بضاعت مالی را تحلیل برده و با وجود این‌که پس از یک سال نیروهای درمان خسته شده‌اند، ولی همچنان در آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه کمیته واکنش سریع در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده و بیماریابی و الزام رعایت بهداشت را بیش از گذشته انجام دادیم؛‌ ولی اگر عدم رعایت دستورالعمل بهداشتی و عادی‌سازی ادامه یابد،‌ کار سخت می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که تزریق واکسن کرونا کاملا اختیاری است،‌ گفت: در مرحله نخست،‌ ۳۸۰ دوز برای ۱۹۰ نفر از کادر درمان شاغل در بخش بیماران کرونایی تزریق شد و تاکنون عارضه قابل توجهی در این افراد مشاهده نشده است.

قدیر افزود: مرحله دوم تزریق واکسن نیز به زودی انجام می‌شود که ادامه تکمیل واکسیناسیون کادر درمان است و در ‌مرحله سوم افراد پرخطر دارای بیماری زمینه‌ای و جانبازان بالای ۵۰ درصد واکسینه خواهند شد.

وی پیش‌بینی کرد: در ابتدای سال آینده واکسیناسیون افراد زیر ۶۰ سال و عموم مردم انجام شود.

به گفته وی، باید ۶۰ درصد مردم واکسن بزنند تا چرخه انتقال ویروس قطع شود که این درصد در کشور ایران،‌ دست کم ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر می‌باشد.

قدیر با اشاره به این‌که با هر نوع تجمع و بازگشایی مراکز آموزشی مخالف هستم،‌ بیان کرد: در حال حاضر مدارس با ظرفیت محدود و اختیاری فعال هستند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها ضروری است؛ ولی توصیه می‌کنیم تمام کلاس‌ها به‌صورت مجازی و غیرحضوری باشد،‌ زیرا احتمال انتقال و ابتلا در مدارس و مراکز دانشگاهی بالاست.

وی افزود: برای برگزاری مراسم اعتکاف نیز ‌منتظر دستورالعمل ستاد ملی کرونا هستیم؛ در عین حال با توجه به شکننده بودن وضعیت کرونا در قم،‌ هر چه تجمعات کمتر باشد، بهتر است.

وی با بیان این‌که مراکز تجمعی از جمله تالارها باید با حداقل ظرفیت کار کنند، گفت: کمیته نظارت مشتمل بر فرمانداری، ستاد بحران و مرکز بهداشت است که بر تجمعات نظارت می‌کند و با تجمعاتی که بدون مجوز باشد،‌ برخورد می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین با قدردانی از زحمات اصحاب رسانه در انعکاس اخبار کرونایی، گفت: بیشترین فیلم و صدا درباره کرونا از قم و با زحمت خبرنگاران و عکاسان منتشر شد که در برهه‌هایی با به خطر انداختن جان خود برای تهیه فیلم و عکس در بیمارستان‌ها حاضر شدند.

وی افزود: اگر تلاش و خدمت اصحاب رسانه نبود،‌ فرهنگ‌سازی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک با این کیفیت میان مردم نهادینه نمی‌شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که حدود یک‌هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی در قم فعال است، گفت: در حال حاضر به ازای هر یک هزار نفر ۱.۶ تخت در قم وجود دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه