English

خاوازی:

پیشنهادات جبران خسارت کشاورزان جنوب کرمان را در هیات دولت مطرح می‌کنیم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: گزارش ارزیابی سفر را در هیئت وزیران خواهیم داد و پیگیری میکنیم این پشنهاد وزارت جهاد به صحن هیئت وزیران به‌ سرعت وارد شود و مورد تصویب قرار گیرد.

پیشنهادات جبران خسارت کشاورزان جنوب کرمان را در هیات دولت مطرح می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری موج کرمان، خاوازی وزیر جهاد کشاورزی امروز ۱۴ بهمن در ادامه سفر خود به شهرستان‌های جنوبی و بازدید از مزارع و باغ های آسیب دیده از سرما و طوفان در نشست جمع بندی با استاندار کرمان، نمایندگان شهرستان‌های جنوبی در مجلس، تعدادی از فرمانداران، روسای جهاد کشاورزی استان و جمعی از مدیران کشوری در خصوص راه های کمک به کشاورزان خسارت دیده تصمیم گیری کردند.

خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در جمع بندی این نشست در جمع خبرنگاران با ابراز تأسف از خسارت بالای محصولات کشاورزی جنوب استان گفت: گزارش ارزیابی سفر را در هیئت وزیران خواهیم داد و پیگیری میکنیم این پشنهاد وزارت جهاد به صحن هیئت وزیران به‌ سرعت وارد شود و مورد تصویب قرار گیرد، عمده کاری که می‌شود برای کشاورزان کرد اینکه ما این مصوبه را به‌سرعت به تصویب برسانیم تا کشاورزان خود را برای کشت بعدی آماده کنند.

وی تصریح کرد: با مدیر صندوق بیمه کشاورزی به توافق رسیدیم که بلافاصله از هر محلی که برایشان امکان‌پذیر است کشاورزان تحت پوشش را در پرداخت خسارت معطل نگذارند، همچنین از محل یارانه‌های بخش کشاورزی و کمک‌های فنی و اعتباری به کشاورزان خسارت دیده در حوزه باغبانی کمک شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: همچنین توافق شد از محل کارت کشاورز که اعتبارات قابل توجهی در آن کارت داریم. استثنائا جنوب کرمان برای خساراتی که کشاورزان دیدند تسهیلاتی به‌ عنوان سرمایه در گردش در اختیار قرار گیرد.

وی افزود: یکی از مزایای کشاروزکارت این است که بروکراسی‌های اداری را ندارد و بخشی از قوانین دست و پاگیر برای شخص وام‌گیرنده را به‌ نوعی تسهیل کرده و کشاورزانی که این نوع وام را دریافت کردند اظهار رضایت خوبی دارند.

وی در خصوص قول مدیرعامل بانک کشاورزی ابراز کرد: کشاورزانی که به درآمدهای کشت‌شان متکی بودند و امروز باید وام پرداخت می‌کردند برای اجرائیه‌ها با تأخیر طولانی‌تر اقدام شود که ما بتوانیم با هماهنگی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار از بند "خ" که می‌توانیم به کشاورزان تسهیلات دهیم و بند "ل" بتوانیم با کمک بانک مرکزی مشکل را حل کنیم که جبران خسارت‌های کشاورزان شود.

خاوازی با اشاره به بحث زنجیره‌های دام و طیور در استان کرمان به‌ ویژه جنوب استان ادامه داد: کرمان برای تامین نیاز گوش مرغ مجبور است از استان‌های دیگر وارد کند که این موضوع روی قیمت مرغ و تخم‌مرغ تأثیر می‌گذارد لذا ممنوعیت هایی در این زمینه وجود داشت را در استان کرمان استثناء کردیم و بدون محدودیت به هر سرمایه‌گذاری که در زمینه دام، طیور و صنایع مرتبط با انواع کشت و کارهای منطقه اعم از انواع بسته بندی‌ها و صنایع مرتبط با پیاز و سردخانه‌ها و...آمادگی را بانک کشاورزی دارد تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: امیدواریم با تصمیم‌هایی که گرفتیم بتوانیم قدم کوچکی برای کشاورزان برداریم، یکی از نگرانی‌های ما در جنوب کرمان در بحث پیاز و مازاد پیاز است که از چند مسیر قرار شد این کار را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: ارتباط کاملی با وزارت خارجه برقرار کردیم و از هفته آینده کارگروه ملی پایش بحث پیاز جنوب کرمان در وزارتخانه راه‌اندازی می‌شود که استاندار کرمان جزو اعضای ثابت خواهد بود و معاون وزیر امور خارجه در جلسه حضور دارد و سفرای مرتبط با بحث را دعوت خواهیم کرد که بتوانیم بحث پیاز را ساماندهی کنیم تا کشاورزان از این بخش صدمه نبینند، همچنین تعرفه‌ها را با همکاری وزارت صمت و وزارت اقتصاد به حداقل خواهیم رساند.

وی اضافه کرد: تصمیم‌های بسیار خوبی در حوزه صارات گرفته شد که به‌ شدت پیگیری خواهیم کرد که یکی از این مباحث خرید تضمینی است که در شورایی که این قانون به وزارت جهاد انتقال داده شده بحث خواهیم کرد.

خاوازی تصریح کرد: با وزارت راه هماهنگ شد تا توزیع شبکه مویرگی پیاز در زمان لازم صورت گیرد که بتوانیم پیاز را به سراسر کشور عرضه کنیم و سازمان تعاون روستایی هم موظف شد عرضه مستقیم این کالا را در انواع کلان‌شهرها داشته باشد.

وی بیان داشت: امیدواریم با پیگیری‌های نمایندگان جنوب کرمان و همه مسئولان شاهد اتفاقات تلخ برای جنوب کرمان نباشیم.

خاوازی در پایان در خصوص مشکلات کشاورزان جنوب با بانک کشاورزی خصوص بدهی کشاورزان و آزادسازی وثیقه‌ها و ضمانت‌نامه‌ها گفت: قرار شد پیشنهادها آماده شود و این پشنهاد را به‌صورت رسمی به شورای پول و اعتبار کشور ارسال کنیم با سرعتی که روی این کار گذاشتیم تا دو هفته دیگر شورای پول و اعتبار تشکل می‌شود این موضوع را مصوب کنیم که کشاورزان از این گرفتاری نجات پیدا کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه