English

انقلاب اسلامی به دلیل خفقان فرهنگی شکل گرفت

مدرس و پژوهشگر علوم سیاسی کشور عامل اصلی وقوع انقلاب اسلامی را خفقان فرهنگی دانست.

انقلاب اسلامی به دلیل خفقان فرهنگی شکل گرفت

به گزارش خبرگزاری موج قم، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن مهاجر نیا، در آئین گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که به‌صورت مجازی برگزار شد گفت: در خصوص انقلاب اسلامی حرف‌های زیادی زده‌شده و البته حرف‌های ناگفته هم بسیار است. نیاز امروز جامعه ما بازخوانی گذشته با نگاه‌های نو و تحلیل‌های نو در بستر شرایط دنیای امروز است.

وی گفت: در کشور مشکلات بسیاری وجود دارد اما حقیقتاً انقلاب اسلامی با همه این مشکلات، در دنیا یک استثنا است و هنوز هم باهمه این نابسامانی هایی که ناشی از عوامل متعدد داخلی و خارجی است، مزیت های نسبی ایران قابل توجه است.

مهاجرنیا، ادامه داد: در شرایط کرونا مشاهده می کنید که کشورهایی که به‌عنوان آرمان شهر دنیا معرفی می شدند ، چه بلایی سر مردم خود آوردند، نتوانستند به درستی مدیریت کنند. اما در کشور ما با وجود تحریم ابتدایی ترین ابزار پزشکی، اعلام شد که برخی از کشورهای اروپایی در صف خرید واکسن تولیدی ایران هستند.

وی ادامه داد: با این شرایط دشوار، کشور ما از عزت و اقتدار برخوردار است. مسئولان کشور ما دائماً به اروپائی ها گوشزد می کنند که این قدر از آمریکا نترسید، روی پای خودتان بایستید. در جریان برجام هم این کشورها با آمریکا مخالف بودند ولی از ترس آمریکا هیچ کاری نکردند. ولی دیدید جمهوری اسلامی در دوره ترامپ آمریکا را چگونه تحقیر کرد.  

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: مشکل آن‌ها در استقلال و حاکمیت ملی است اما انقلاب اسلامی با همه مشکلاتی که با آن روبروست این عزت را دارد و انقلاب برای ما عزت ایجاد کرد که این چیز کمی نیست.

مهاجرنیا تصریح کرد: مشکلات وجود دارد و قطعاً هم سخت است، اما در داوری نباید فقط مشکلات را دید و باید زیبایی‌های انقلاب را هم مشاهده و بیان کرد.

این مدرس و پژوهشگر علوم سیاسی کشور گفت: از ویژگی‌های انقلاب این بود که زیر باز ظلم و سلطه نباید رفت و امروز با همه این مشکلات که می‌بینیم و تحریم‌هایی که وجود دارد بازهم انقلاب روی پای خود ایستاده است.

مهاجرنیا با اشاره به شرایط بد تحریم‌ها گفت: در تحریم‌هایی که داریم، وقتی تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم مشاهده می‌شود که آمریکا ۲۰۵ کشور را تحت‌فشار قرار داده که با ایران معامله نکنید، آمریکا در سال‌های گذشته شاخ و شانه های زیادی برای ما کشید اما بلافاصله جواب داده شد.

مدرس و پژوهشگر علوم سیاسی کشور گفت: دشمنان ما در منطقه با تکیه بر قدرت نا مشروع حضور دارند اما آن‌کسی که در منطقه حاکمیت مشروع دارد، انقلاب اسلامی است.

وی گفت: وقتی دستاوردهای انقلاب را بعد از ۴۲ سال ارزیابی می‌کنیم، مشاهده می‌شود چیزهایی که به دست آمده بسیار فراتر از چیزهای دیگر است، انقلاب اسلامی برکات فراوانی داشته و عزت و اقتدار و هویت و شخصیتی که برای ملت ایران ایجاد کرده، قطعاً چیزی است که وقتی مقایسه می‌کنیم، مزیت‌های بالایی داریم. البته نباید تلاش خود را از دست دهیم و باید همه تلاش کنیم که از این وضعیت بحرانی خلاص شویم و باید همه دست‌به‌دست هم دهیم و با تخریب یکدیگر به‌جایی نمی‌رسیم.

وی با اشاره به عوامل پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در این زمینه حرف های زیادی زده شده است برخی دلیل پیروزی انقلاب را ضعف شاه می دانند، البته شاه هم ضعیف بود اما دلیل انقلاب این نبود. برخی مدعی بودند که در جریان پیشرفت کشور در زمان شاه، کشور در ریل نوسازی و مدرن شدن افتاد و چون جامعه سنتی ایرانی نتوانست خودش را با این فرایند هماهنگ کند، دچار مشکل شده و اقشار پایین جامعه نتوانستند تحمل کنند و قیام شد که البته این حرف هم منطق تام و تمامی ندارد.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: برخی می‌گویند که به دلیل مشکل اقتصادی انقلاب شد که این هم حرف درستی نیست چراکه در شعارهای انقلاب، هیچ شعار اقتصاد نبود، البته شاید به دلیل تبعیض‌ها شعارهایی داده شد اما هیچ‌وقت اقتصاد در مرکزیت انقلاب نبود و نباید بگوییم که پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل مشکلات اقتصادی بود.

مهاجرنیا گفت: برخی استبداد شاه را موجب انقلاب دانستند، البته این موضوع قطعاً تأثیر داشت، اما این‌گونه نبود که بی‌هدف و بی‌برنامه علیه این ظالم و مستبد قیام بشود، بدون اینکه بدانیم کجا داریم می‌رویم و جایگزین آن چه چیزی خواهد بود، درحالی‌که انقلاب اسلامی در زمان تبعید امام، اهداف و مدل حکومتی آن در نجف اشرف توسط امام راحل در حال طراحی و تدوین بود، پس نباید گفته شود که دلیل انقلاب اسلامی فقط استبداد شاه بود.

وی تصریح کرد: در کنار این مسائل، برخی از متفکران گفته‌اند که دلایل پیروزی انقلاب این بود که در کشور اسلام زدایی شد و دین از صحنه اجتماعی کنار گذاشته شد، این امر موجب عصبانیت مردم شده و مردم دست به انقلاب زدند که این نیز حرف درستی است اما می‌بینید که مردم به انقلاب اسلامی ۹۸ درصد رأی دادند که یعنی گروه‌های چپ و ملی، بی تفاوت، التقاطی هم به انقلاب روی دادند و آن‌ها که دغدغه دین و اسلام نداشتند، بنابراین اسلام زدائی شاه در اندیشه مردم مهم بود اما همه موضوع نبود.

وی تأکید کرد: عامل اصلی که موجب انقلاب شد، خفگی فرهنگی بود، به لحاظ فرهنگی رژیم شاه به‌گونه‌ای رفتار می‌کرد که جامعه در حال خفه شدن بود و هویت فرهنگی مردم ایران از بین رفته بود، علاوه بر اینکه دینشان لگدمال شده بود، کیستی و چیستی آنها نیز در حال زوال بود.

وی گفت: این امر آن‌قدر شدید بود که جامعه، احساس بی هویتی می کرد. بنابراین، امر فرهنگ در جامعه بسیار مهم است و یکی از بنیادهای هر جامعه فرهنگ آن است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه