English

بخشدار خنداب:

تالاب آق گل حق آبه ای از رودخانه قره چای ندارد

بخشدار خنداب در واکنش به صحبت های معاون فرماندار ملایر در باب تالاب آق گل، گفت: از باب اسناد تاریخی تالاب آق گل حق آبه ای از رودخانه قره چای ندارد

تالاب آق گل حق آبه ای از رودخانه قره چای ندارد

به گزارش خبرگزاری موج همدان، رضا بهاری، بخشدار خنداب با انتقاد از صحبت های معاون فرماندار ملایر در باب تالاب آق گل، گفت: از باب اسناد تاریخی تالاب آق گل حق آبه ای از رودخانه قره چای ندارد

وی در واکنش به معاون فرماندار، مطرح کرد: آمارهای گفته شده از کجا استخراج کرده اید؟ از کجا برای یونجه کاری هکتار مشخص کردید؟ خنداب قطب کشاورزی است و سالیانه ۳۰ هزار تن کشمش تحویل کارخانه های کشمش پاک کنی ملایر می شود.

رضا بهاری با اشاره به اینکه ما اصلاً در زمینه آب و حق آبه تالاب آق گل اعلام موضع نکرده ایم اما از باب اسناد تاریخی تالاب حق آبه ای از رودخانه قره چای ندارد، افزود: از کجا باید آب به سمت تالاب هدایت کنیم؟ در سیلاب سال ۹۸ سرریز رودخانه قره چای به سمت تالاب هدایت شد و کمک کردیم این اتفاق بیفتد اما به چه اساس می گویید مسیر رودخانه قره چای به سمت تالاب بسته شده، اصلاً مسدودسازی نشده و اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. آیا مسیل یا کانالی هست که مسدود کرده باشیم تا یک جرم تلقی شود؟

وی با بیان اینکه چهار جلسه قبلی پیگیری حل مشکل تالاب آق گل و بودیم و تلاشمان بر این بود تا تالاب احیاء شود و زنده بماند که خداروشکر زنده مانده، ادامه داد: در صحبت های معاون فرماندار کوچکترین اشاره ای نشده که از طریق احیای تالاب، اسلامشهر هم بهره مند می شود، آیا فقط روستاهای ما منتفع می شوند؟ روستای مجید آباد همسایه دیوار به دیوار با تالاب است، روستای قاسم آباد اکثر چاه هایش خشک شده، روستای نصیرآباد پنج حلقه چاه نیمه عمیق دارد. ما اصلاً چاه غیرمجاز نداریم بنابراین بهتر است مباحث به سمت و سوی سیاسی نرود. ما هم بلدیم از منافع شهرستان خود دفاع کنیم.

بهاری اظهار کرد: در واقع تخریب هم از سمت کشاورزان ملایر و هم قاسم آباد بوده، ما پیگیری کردیم، کشاورزان قاسم آباد را احضار کردیم و گفتیم نباید تخریبی صورت بگیرد، آیا شما هم چنین کاری انجام دادید؟ به کشاورزان گفته شد اگر آب نیاز ندارید از آب سد استفاده رکده و راه آب را باز کنید تا به سمت تالاب برود که پذیرفتند. در حال حاضر تالاب کمترین میزان آب را دارد و اگر توجهی به این موضوع نشود تابستان خشک خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه تالاب آق گل جزء ۲۰ تالاب در معرض خطر است و باید احیاء و بازسازی شود، گفت: ۲۳۳ حلقه چاه عمیق در استان مرکزی در کنار تالاب با عمق ۱۸۰ متر حفاری شده است.

عظیم باویسی دوشنبه ۱۳ بهمن ماه در کارگاه تهیه و تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آق‌گل در همدان، با بیان اینکه تالاب آق گل دارای قدمت ۴۰ هزار ساله بوده و از منبع چون رودخانه قره چای استان مرکزی سرچشمه می گیرد، اظهار کرد: طی ۲۰ سال گذشته در استان مرکزی افرادی سودجو به علت برداشت از بستر رودخانه باعث ایجاد عمق ۶ تا ۶.۵ متری در رودخانه قره چای شده اند و همین امر باعث شده آب وارد تالاب نشود، بنابراین انتظار داریم مدیران حوزه مرکزی نسبت به نگهداری رودخانه جدیت تمام داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان ملایر تصریح کرد: براساس قانون مسدود کردن ورودی آب به تالاب جرم محسوب می شود و باید از طریق مقام های قضایی، دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی پیگیری شود بنابراین باید مسیر رودخانه قره چای به تالاب بازگشایی شود.

وی به طرح سوالاتی درباره تالاب آق گل پرداخت و افزود: آیا تالاب آق گل جزء تالاب های ملی کشور ثبت شده است یا نه؟ اگر ثبت شده آیا حق آبه اش را وزارت نیرو تعریف کرده یا نه؟ مگر می شود تالابی را بدون در نظر گرفتن حق آبه تعریف کرد؟ حق آبه این تالاب باید از کجا بیاید؟ آیا رودخانه قره چای که ۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد و ۴۸ مترمکعب آن صرف محصولات کشاورزی می شود و باید دو مترمکعب برای تالاب برود، این سهم کجا می رود؟ چرا نسبت به عواقب خشکسالی و تولید ریزگردها در منطقه فکر اساسی نمی شود؟

حق آبه تالاب ۲ میلیون مترمکعب است

باویسی با بیان اینکه انتظار داریم دید کارشناسی نسبت به این موضوع باشد، مطرح کرد: در جلسه شماره ۱۸۰ کمیسیون آب وزارت نیرو دو میلیون مترمکعب آب به تالاب آق گل اختصاص یافت در حالیکه این تالاب به دو میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب نیاز دارد که ۵۰۰ هزار مترمکعب از آن را از دو روستای اسلامشهر و تجر علوی تأمین می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تالاب آق گل جزء ۲۰ تالاب در معرض خطر است و باید احیاء و بازسازی شود، تصریح کرد: چرا مدیران شرکت آب منطقه ای دو استان برای رفع مشکل تالاب با هم همکاری و همدلی نمی کنند؟ چرا باید اجازه دهیم در مناطقی که صحبت از کم آبی می کنیم، ۱۱ حلقه چاه در یک روستا حفر شود؟ چرا نباید بگذاریم تالاب احیاء شود؟ اگر احیاء شد سودش برای کیست؟ استان مرکزی یا همدان؟

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان ملایر ادامه داد: در مسیر بالادست حاشیه رودخانه ۹ روستا وجود دارد که هفت روستا در استان مرکزی واقع شده و دو روستا متعلق به همدان است. ۲۳۳ حلقه چاه عمیق در استان مرکزی در کنار تالاب با عمق ۱۸۰ متر حفاری شده اما در استان همدان ۱۷ حلقه چاه با عمق ۱۲۰ متر وجود دارد پس استان مرکزی آب بیشتری مصرف می کند. در استان مرکزی سالی ۴۵ هکتار یونجه کاری انجام می شود. چرا باید اینگونه باشد؟

وی با اشاره به اینکه سود و منفعت تالاب آق گل بیشتر برای استان مرکزی دارد، مطرح کرد: ۴۶ گونه پرنده از ۱۹ تیره پرندگان در تالاب داریم که تنوع زیست محیطی خوبی است، چرا باید این موضوع را رها کنیم؟ در گذشته گفته می شد ریزگردها از سمت کویت و عراق وارد کشور می شود، اما الان این موضوع دست خود ماست و نباید اجازه دهیم مشکل ریزگرد تالاب هم به مشکلاتمان اضافه شود.

باویسی با بیان اینکه چرا استان مرکزی با وزارت نیرو مخالفت می کند و حق آبه تالاب را را نمی دهد؟ خاطرنشان کرد: انتظار همدلی و هماهنگی بیشتری از استان مرکزی داریم بنابراین تقاضا داریم مدیران دو استان با به صورت دوستانه یا از طریق وزارت نیرو پیگیر مشخص شدن حق آبه تالاب آق گل باشند.

وی ادامه داد: در بحث منابع آبی امور آب مناطق خنداب و ملایر همفکری داشته باشند و آب منطقه را کنترل کنند چرا که آب های زیادی به صورت غیرمجاز در حال خروج است. در واقع چرا باید عمق چاه در جایی که تالاب و رودخانه وجود دارد، ۱۸۰ متر باشد؟ باید کشت های آب بر را برای کشاورزان منطقه توضیح دهیم و آنها را تشویق به کشت محصولات کم آب بر کنیم یا اگر اصرار به کشت یونجه دارند، روش های آبیاری را تغییر دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه