English

خبرگزاری موج گزارش می دهد:

سرمازدگی محصولات کشاورزی، کمر اقتصاد عنبرآباد را شکست

سرمازدگی از عوامل مهمی است که خسارات زیادی را در بخش کشاورزی به بار می آورد. چند روز قبل سرما تقریبا بیشتر محصولات جالیزی عنبرآباد را از بین برد و اکنون باغات این منطقه را نشانه گرفته تا خنجر خود را این بار بر گٌرده ی باغداران فرو کند.

سرمازدگی محصولات کشاورزی، کمر اقتصاد عنبرآباد را شکست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان چندی قبل از سرمازدگی بیش از 3هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی جنوب کرمان خبر داد.

سعید برخوری میزان این خسارات را بیش از 163 میلیارد و 604 میلیون تومان عنوان و افزود: کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات خود باید شبانه زمین های کشاورزی را آبیاری کنند و نسبت به تنظیم گلخانه ها در شب اقدام نمایند اما متاسفانه با تمامی این توصیه ها اکثر محصولات جالیزی این منطقه بر اثر سرمازدگی از بین رفت و در شب های اخیر به ویژه شب گذشته دمای هوا در شهرستان عنبرآباد کاهش چشمگیری داشت که این مساله باغداران منطقه را ترساند.  و این شوک بزرگ باعث شد که باغداران برای جلوگیری از سرما زدگی با  روشن کردن لاستیک و... محصولات خود را حفظ کنند

وی با بیان این‌که کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات، زمین‌های کشاورزی خود را شبانه آبیاری کنند، افزود: کشاورزان برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت به محصولات کشاورزی به واسطه‌ی سرمازدگی، تمهیدات لازم را در نظر بگیرند و در کشت‌هایی که احساس می‌کنند احتمال خسارت وجود دارد اقدام به آبیاری شبانه کنند.»

برخوردی در مورد زمان مناسب برای سم‌پاشی مزارع گندم گفت: «بهترین زمان برای سم‌پاشی در روزهای سرد سال، اواسط روز است البته اگر کشاورزان این کار را به بعد از بهبود هوا موکول کنند، بهتر است.

وی همچنین بر بیمه‌ی محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: با بیمه کردن مزرعه، باغ و دام در زمان به وجود آمدن خسارت‌ها، می‌توان بخشی از خسارت را جبران کرد.

این مسوول تاکید کرد: «بیمه کردن بهره‌برداران باید در زمان مناسب و قبل از سیل و سرمازدگی انجام گیرد تا تسهیلات مناسب از طریق صندوق بیمه کشاورزی و بانک کشاورزی پرداخت شود».

کشاورزان در سوگ مزارع جالیز

یکی از کشاورزان این منطقه می گوید: متاسفانه سرمای امسال باعث شد تا مزارع محصولات جالیزی مان را از دست بدهیم.

سهرابی که باغ مرکبات نیز دارد اضافه کرد:  هنوز از شوک خسارت مزرعه بیرون نیامده ایم که باید هوای باغات مان را داشته باشیم.

او تاکید کرد: نمی دانم چرا این اتفاقات می افتد انگار جنوب طلسم شده و جادوگران اجازه نمی دهند تا کشاورزان ساعتی آرامش داشته باشند. امیدوارم که باغات مان از شر این آفت محفوظ بماند.البته تمام تلاش مان را می کنیم و در شب گذشته آنقدر باغداران منطقه لاستیک آتش زدند که آسمان شهر دودگرفته بود و انگار تکه از آسمان تهران را به عنبرآباد وصله کرده اند اما چاره چیست؟

راه های مقابله با سرمازدگی محصولات کشاورزی

یک کارشناس کشاوزی در خصوص چگونگی مبارزه با سرمازدگی می گوید: علائم یخ زدگی در صبح روز بعد از یخبندان هویدا می شوند. صبح روز بعد از سرمازدگی برگ های آسیب دیده به رنگ سبز تیره در خواهند آمد. اگر خسارت شدید نباشد و فقط بخشی از برگ به این شکل تبدیل شود، برگ بر روی درخت باقی می ماند. در مناطق سردسیر خسارت عموما به شکوفه ی درختان وارد می شود. شکوفه های آسیب دیده ظاهری قهوه ای تا سیاه پیدا می کنند و ظرف چند روز می ریزند. در این صورت درخت فاقد میوه در آن سال خواهد شد.

مهندس بنفشه افتخاری در خصوص روش های مقابله با سرمازدگی افزود: روش های مقابله با سرمازدگی به دو دسته تقسیم می شوند.

وی در خصوص این روش ها گفت: انتخاب مکان مناسب از مهم ترین روش های مقابله با سرمازدگی انتخاب مکان مناسب کاشت گیاه است. انتخاب مکان مناسب به عواملی مانند شکل زمین، شیب، بافت خاک، جهت باد و … بستگی دارد. خطر یخبندان در دامنه های جنوبی کمتر از دامنه های شمالی است.

افتخاری خاک مناسب را نیز از دیگر اقدامات برشمرد و تصریح کرد:  هر چه عمق خاک بیشتر باشد توانایی جذب گرمای بیشتری را دارد. همچنین خاک های تیره رنگ، قدرت بیشتری در جذب اشعه های خورشید دارند و نسبت به خاک های روشن دیر تر سرد می شوند. همچنین استفاده از ارقامی که در مرحله گلدهی تحمل بیشتری نسبت به سرما دارند یک اقدام بسیار مهم است. برخی ارقام دیرتر به گل می روند و سرمای بهاره را پشت سر می گذارند.

وی اضافه کرد: پیوند زدن بر روی پایه های مقاوم به سرما می تواند بسیار مفید باشد. کوددهی نیز مهم است، البته استفاده از کود ازته در مناطق سردسیر در پاییز توصیه نمی شود. از طرف دیگر مصرف کود پتاسه و کودهای حیوانی باعث ایجاد گرما و کاهش خطر سرمازدگی می شوند.

وی تاکید کرد: احداث بادشکن و موانع فیزیکی مانند دیوار از ورود هوای سرد به باغ جلوگیری می کند. هرس زود هنگام در مناطق سردسیر و قبل از شروع سرما هم آسیب فراوانی به درخت می رساند. در این مواقع بایستی هرس را به اواخر اسفند و پس از رفع خطر سرمازدگی به تعویق انداخت.

وی دومین شرایط اقدامات مقابله با سرمازدگی را این گونه عنوان کرد: استفاده از وسایلی مانند بخاری جهت گرم کردن موقت محیط سودمند می باشد. در مکان های پست و بلند بخاری هایی در پستی ها می گذارند تا حرارت به سمت بالا حرکت کند و محیط را گرم کند. آبیاری بارانی گیاهان از روش های حفاظت گیاهان از سرما و یخبندان است. این روش در مورد گیاهان یک ساله و گیاهان دائم مانند درختان مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش آب بر روی شاخه و برگ نباتات یخ می زند. هر گرم آب در حال یخ زدن حدود ۸۰ کالری گرما آزاد می کند که باعث حفاظت گیاه از سرما می گردد. تا زمانی که مخلوط آب و یخ روی شاخ و برگ گیاه باشد درجه حرارت مساوی صفر است و در نتیجه دماهای زیر صفر به گیاهان آسیب نمی رساند.

وی در ادامه به آبیاری سطحی اشاره و گفت: غرقاب کردن از روش های قدیمی مقابل با سرمازدگی باغات است. آب آبیاری درجه حرارت بالاتری از باغ دارد وبدین صورت از کاهش درجه حرارت سطح زمین جلوگیری می کند.در این روش درختچه ها و نهال های جوان را توسط شاخ و برگ درختان پوشش می دهند. همچنین می توان درختان را به وسیله پلاستیک پوشش داد.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد:  با استفاده از مه پاش و ایجاد مه در محیط، می توان از کاهش دمای محیط جلوگیری کرد.

سرما در کمین باغات عنبرآباد

مدیرجهادکشاورزی عنبرآباد نیز در این خصوص به«خبرگزاری موج» گفت: در بخش مزارع جالیزی ، سرما تقریبا به تمامی مزارع آسیب زده است

محسن طاهری افزود: سرما اکنون در کمین باغات مرکبات و ...این شهرستان است و باغداران باید نکات لازم را برای مقابله با سرمازدگی رعایت کنند و تا می توانند از روش های آبیاری شبانه و مه پاش کمک بگیرند.

وی تاکید کرد:باغاتی که هنوز محصولشان را برداشت نکرده اند بیشتر در معرض خطر سرمازدگی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه