English

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در کرمانشاه:

دغدغه مجمع در محدودیت توان مالی دولت برای ایجاد منطقه آزاد تجاری باید رفع شود

محسن رضایی در نشستی به‌منظور بررسی آخرین وضعیت تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین گفت: دغدغه مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با محدودیت توان مالی دولت در آینده و تبدیل مناطق آزاد تجاری به معبر قاچاق باید رفع شود.

دغدغه مجمع در محدودیت توان مالی دولت برای ایجاد منطقه آزاد تجاری باید رفع شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه نباید همه هشت منطقه آزاد تجاری مطرح‌شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام را با یک چوب راند، گفت: حداکثر تلاشم را برای تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین بکار می‌گیرم.

محسن رضایی در نشستی به‌منظور بررسی آخرین وضعیت تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در استانداری کرمانشاه برگزار شد، از اهمیت چندگانه توسعه اقتصادی کرمانشاه یادکرد که علاوه بر کمک به زندگی و معیشت مردم، می‌تواند برجهش اقتصادی کشور نیز مؤثر باشد.

وی بابیان اینکه زحمات امنیتی و سیاسی که برای عراق کشیده شده صرفاً با پیوست اقتصادی و فرهنگی پایدار خواهد شد، عنوان کرد: توسعه اقتصادی کرمانشاه به این پایداری کمک می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نزدیک به 17 سال قبل چشم‌اندازی برای افق 1404 ترسیم شد که بر اساس آن کمربند طلایی تعاملات منطقه از مسیر افغانستان به ایران و سپس به عراق و سوریه در نظر گرفته شد و در همان زمان پیش‌بینی شد همه حوادث مهم در این کشورها رخ دهد.

رضایی از اهمیت این کمربند طلایی یادکرد که می‌تواند از چین تا مدیترانه امتداد یابد و مسیرهای تجاری را کوتاه کند و یادآور شد: این کمربند طلایی می‌تواند زمینه‌ساز جهش اقتصادی ایران باشد و کرمانشاه در سرپل این کمربند طلایی قرارگرفته است.

وی با اشاره به اینکه لازم بود دولت‌ها و مجالس گذشته بر این کمربند مهم و موقعیت ژئوپلیتیک بیشتر تمرکز داشته باشند تا سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این محدوده شکل بگیرد، تأکید کرد: باید زیرساخت‌های توسعه این مسیر هم فراهم می‌شد که بخشی از آن‌ها از کرمانشاه هم گذر می‌کرد.

به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از این زیرساخت‌ها راه‌آهن غرب است که باید اکنون از کرمانشاه به مرز عراق می‌رسید تا میلیاردها دلار برای ما درآمدزایی داشته باشد.

رضایی سپس به موضوع منطقه آزاد تجاری قصرشیرین اشاره کرد و بابیان اینکه مطرح‌شدن هشت منطقه آزاد تجاری ازجمله قصرشیرین در مجمع تشخیص مصلحت نظام با مخالفت‌هایی مواجه بود، عنوان کرد: یکی از نگرانی‌هایی که درباره مناطق آزاد تجاری مطرح است، کاهش درآمد مالیاتی دولت به جهت معافیت‌هایی مالیاتی است که به این مناطق داده می‌شود.

وی گفت: ازآنجایی‌که امکان تداوم تحریم‌ها وجود دارد، ممکن است دولت طی حدود پنج سال آینده با معضلات درآمدی قابل‌توجهی مواجه شود که باید فکری به حال این موضوع کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید استدلال‌های مناسبی برای کاهش این نگرانی آورده شود، ادامه داد: یک استدلال می‌تواند افزایش درآمد دولت از محل رونق صادرات و به‌تبع آن رونق تولید با فعالیت این مناطق باشد.

رضایی تبدیل‌شدن مناطق آزاد تجاری به معابر قاچاق کالا را نیز از دیگر مواردی دانست که نگرانی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد و باید در این زمینه نیز تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی بابیان اینکه درهرصورت نباید همه هشت منطقه آزاد تجاری مطرح‌شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام را با یک چوب راند، تأکید کرد: مقرر شد گروه‌ها برای بررسی بیشتر و تهیه گزارش به هریک این مناطق بروند که خوشبختانه بر اساس ارزیابی و گزارشاتی که از منطقه آزاد تجاری قصرشیرین انجام دادیم هیچ‌گونه مخالفتی از سوی مسئولین بخش‌های مختلف در استان وجود نداشت و هم درباره لزوم ایجاد آن هم‌صدا بودند، از همین رو حداکثر تلاش خود را برای تصویب این منطقه بکار می‌گیرم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه مردم کرمانشاه حق بزرگی از زمان جنگ بر گردن جمهوری اسلامی ایران دارند و در دوران جنگ و حتی قبل از آن برای امنیت منطقه فداکاری‌های بسیاری کردند، افزود: رونق اقتصادی این استان مورد تأکید مسئولین کشور است.

رضایی معتقد است، رونق اقتصادی کرمانشاه نقش قابل‌توجهی نیز در بازگشت جمعیت پایدار به مناطق مرزی استان خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه