English

شهردار میبد در گفتگو با خبرگزاری موج یزد؛

بیش از ۳۰ درصد شهر میبد بافت مصوب تاریخی است/برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز در بافت تاریخی

شهردار میبد گفت: درخواست کردیم ساخت و سازهایی که بدون هماهنگی و بدون مجوز شهرداری میبد و بدون استعلام از میراث فرهنگی و گردشگری در بافت تاریخی میبد انجام شده است به صورت کامل اقدام به تخریب شود.

بیش از ۳۰ درصد شهر میبد بافت مصوب تاریخی است/برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز در بافت تاریخی

علیرضا نقوی شهردار میبد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج یزد گفت:از گذشته تا کنون ساخت و ساز در حریم بافت تاریخی میبد زیاد انجام شده و در برخی نقاط به دلیل نداشتن طرح تفصیلی شهر باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است.

وی اظهار داشت: اخیراً با توجه به قانون حمایت از احیا و مرمت و حفظ بافت تاریخی و فرهنگی کشور که توسط مجلس تصویب رسید و توسط ریاست جمهوری به شهرداری‌ها ابلاغ شده است به حوزه معاونت معماری شهرسازی شهرداری میبد اعلام کردیم که هرجا کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم تخریب صادر نکردند و به جریمه اکتفا شده است از سوی شهرداری به عنوان یکی از متولیان حفظ کالبد معماری شهرسازی ایرانی و اسلامی حتماً به حکم اعتراض شود.

نقوی افزود: درخواست کردیم ساخت و سازهایی که بدون هماهنگی و بدون مجوز شهرداری میبد و بدون استعلام از میراث فرهنگی و گردشگری در بافت تاریخی میبد انجام شده است به صورت کامل اقدام به تخریب شود.

نقوی در ادامه بیان کرد: در مورد ساخت و سزهای غیر مجاز در حریم بافت تاریخی میبد از سوی شهرداری میبد طی بخشنامه به استناد ماده ۱۰ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ۱۰۰ شهرداری مکلف هستند که منحصراً سازه های بدون مجوز چه آنهایی که بدون مجوز و چه مازاد بر مجوز ساخت و ساز داشته اند را قلع و قمع کنند البته شاید این امر در شهرداری های دیگر مورد غفلت واقع شده باشد اما در میبد با هماهنگی میراث فرهنگی این مهم با قوت پیگیری شده است.

 

درخواست ایجاد و تاسیس شهرداری ناحیه تاریخی میبد

نقوی اظهار داشت: یکی از کارهای ما در این زمینه و در زمینه حفظ بافت ارزشمند تاریخی شهر میبد درخواست ایجاد و تاسیس شهرداری ناحیه تاریخی بوده است.

وی بیان کرد: بیستمین سال از ثبت بافت تاریخی شهر میبد در فهرست آثار ملی کشور می گذرد و ماده ۱۶ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت تاریخی فرهنگی به شهرداری هایی که بافت تاریخی دارند این اجازه را می‌دهد که در ساختار و چارت سازمانی خودشان مواردی را لحاظ کنند و به استناد اینکه بیش از ۳۰ درصد سطح شهر میبد بافت مصوب تاریخی است و باید این مهم را به عنوان میراث و گنجینه ارزشمند حفظ کنیم و در اختیار آیندگان بگذاریم از مراجع ذیصلاح و استانداری یزد درخواست کردیم که نسبت به تاسیس شهرداری ناحیه تاریخی مجوز لازم را بدهند.

شهردار میبد افزود: این درخواست از طرف ما به معاون عمرانی استانداری یزد جهت استعلام از وزارت کشور داده شده و از سازمان شهرداری های کشور پیگیر هستیم تا این مجوز صادر شود.

وی با شاره به قانون جدید احیا و حفاظت از بافت تاریخی، گفت: در سال ۹۷ از وزیر محترم میراث فرهنگی درخواست ایجاد شهرداری ناحیه تاریخی میبد را شخصاً داشتم اما چون قانون مدونی وجود نداشت و برای ایجاد شهرداری های مناطق به سرانه جمعیتی استناد می کردند تا ملاک عمل قرار گیرد انجام نشد اما در حال حاضر قانون اخیر حمایت از مرمت و حفظ آثار فرهنگی کشور کمک کرده است.

 

هزینه بیش از ۵ میلیارد تومان برای احیای بافت تاریخی میبد

وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰ توجه ویژه‌ای به بحث احیا و بازآفرینی بافت تاریخی شده است کما اینکه در سال جاری هم بودجه لحاظ شده بود اما سال آینده بودجه قابل توجهی است و شوراهای اسلامی هم موظف به مصوب کردن این موارد جهت احیا و حفظ این آثار تاریخی هستند و این یک راهکار و اقدام عملی برای شهرداری هایی است که مایل به این کار هستند و وظیفه اصلی ما حفظ این آثار ارزشمند است.

نقوی در خصوص برآورد هزینه جهت حفظ آثار تاریخی میبد گفت: در مورد حفظ بافت تاریخی چند نکته وجود دارد و اولین نکته آن وظیفه مالکین این بافت ها است چون بیشتر این ابنیه تاریخی به نام افرادی است که سند در دست آنهاست اما در سال ۱۳۹۹ ما بیش از ۵ میلیارد تومان در این زمینه در بحث بازآفرینی این ابنیه هزینه کردیم و حداقل در سال آتی افزایش صددرصدی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه حواشی ناشی از تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز را چگونه مدیریت می کنید، گفت: این تخریب‌ها قطعاً با حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ است و حکم این کمیسیون حکم شبه قضایی است به دلیل اینکه نماینده وزارت کشور و نماینده شورای شهر و نماینده وزارت دادگستری و قوه قضاییه در کمیسیون حکم صادره را امضا می‌کنند و عدم اجرای آن توسط شهرداری‌ها تخلف است که ما با هماهنگی یگان حفاظت میراث فرهنگی و با حکم دادستانی نسبت به این کار اقدام می کنیم.

وی هدف از این اقدام را جنبه پیشگیرانه ساخت و سازهای غیر مجاز به ویژه در بافت تاریخی دانست و گفت: این اقدام هشداری برای شهروندان است که در این بافت ها قصد ساخت و سازهای غیر مجاز را نکنند و بتوانیم برای حفاظت از بافت تاریخی ارزشمند میبد فعالیت کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه