English

در راستای احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی فرهنگی؛

واگذاری ۵ بنای تاریخی در استان اصفهان

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی بیان کرد: در راستای احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی فرهنگی ۵ مجموعه تاریخی در استان اصفهان به بخش خصوصی واگذار می شود.

واگذاری ۵ بنای تاریخی در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، هادی میرزائی با اشاره به واگذاری 5 بنای تاریخی به بخش خصوصی گفت: عموم این بنا‌ها به مرمت نیاز دارند و مهمترین هدف واگذاری آن‌ها، احیاء و بهره برداری خردمندانه این ابنیه توسط بخش خصوصی است.

وی توضیح داد: این مجموعه ها شامل « خانه سالک» اصفهان با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی، « حمام شاه » اصفهان با کاربری حمام سنتی و موزه حمام، «خانه مغنی» اصفهان با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی، «خانه حکیم باشی» کاشان با کاربری مرکز طب سنتی فرهنگی اقامتی پذیرایی و «عصارخانه شهید عصاری» آران و بیدگل با کاربری فرهنگی کارگاه صنعتی(عصارخانه) و پذیرایی ( شربت خانه)  است و عملیات مرمت هر بنای تاریخی واگذار شده زیر نظر کارشناسان صندوق احیا و مرمت بنا‌های تاریخی انجام می‌شود.

میرزائی با اشاره به اینکه خانه های تاریخی زیادی در اصفهان وجود دارد، گفت: استان اصفهان، ظرفیت منحصر به فردی برای احیاء بناهای تاریخی در اختیار دارد و تمام تلاش ما این است که در فرصت های پیش رو، بناهای بیشتری را با رعایت اصول و خطوط قرمز مورد نظرمان، برای احیاء، مرمت و بهره برداری به بخش خصوصی دارای صلاحیت بسپاریم.

وی درباره چگونگی فرایند واگذاری این بناهای تاریخی گفت: اطلاعات نحوه واگذاری این بناها به صورت کامل در سایت صندوق به نشانی chre.ir قرار گرفته است و سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توانند تا 17 آذر نسبت به دریافت اسناد واگذاری بناهای یاد شده اقدام کنند. به گفته میرزائی، پس از بررسی توان فنی و اقتصادی متقاضیان، مراحل واگذاری بنا‌ها و خانه‌های تاریخی به سرمایه گذارانی که امتیاز کافی را کسب کرده و توانمندی لازم را داشته باشند، انجام می شود. رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تاکید کرد: سرمایه گذارانی که در مزایده برنده می‌شوند موظف هستند مشاوران خود را برای اخذ مجوز به صندوق معرفی کنند و پس از تأیید عملیات مرمت توسط کارشناسان این صندوق، کار خود را آغاز کنند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به واگذاری بناهای تاریخی در سطح کشور تصریح کرد: 54 مجموعه تاریخی در 25 استان در راستای احیاء، مرمت و واگذاری حق بهره برداری مدت معین، به مزایده گذاشته شده است.  او ادامه داد: این بنا‌ها در قالب ۹ حمام تاریخی، ۷ خانه خلاق، ۲ خانه کاربردی (در بافت تاریخی استان یزد)، خانه پدری جلال آل احمد (با کاربری فرهنگی هنری آئینی)، عصارخانه آران و بیدگل، ۷ مجتمع گردشگری بین راهی و ۷ مجموعه تاریخی در بافت روستایی است.

هادی میرزائی تاکید کرد: این طرح در بنا‌های تاریخی روستایی با هدف احیای اقتصاد روستایی و ایجاد مکانی برای عرضه مستقیم هنر‌های دستی به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده هنرمندان و قیمت تمام شده محصولات در ۷ مجموعه تاریخی روستایی اجرا می‌شود. همچنین در این طرح قرار است بنا‌ها و خانه‌های تاریخی با عرضه و فروش صنایع دستی و همچنین آموزش فرش دستباف به مرکز توسعه صادرات تبدیل شود.

به گفته وی از جمله ابتکارات این دور از واگذاری ها، همکاری و حضور کسب و کار‌های نوپای (استارت آپ) موفق در خانه‌های خلاق است. با همکاری کسب و کار‌های نوپا، زنجیره تولید و فروش محصولات صنایع دستی تکمیل و در خانه‌های خلاق محصولات دارای مهر اصالت ملی و بین المللی از هنرمندان برجسته به علاقه مندان عرضه می شود. گردشگران نیز می‌توانند در خانه‌های خلاق مراحل کامل تولید صنایع دستی را مشاهده و محصولات مورد علاقه خود را خریداری کنند.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تصریح کرد: احیاء بناهای تاریخی صرفا مرمت ظاهری یک اثر نیست بلکه باید برای زنده ساختن مجدد یک بنا، روح آن و دوره تاریخی ساخت نیز با دقت مورد توجه قرار گیرد. امروز این ظرفیت عظیم می تواند محملی برای توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال پایدار و همچنین عمل به اقتصاد مقاومتی با اتکا به ظرفیت های درون زا باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه